הבנקים: "מה מצפים, שנהיה אפוטרופוסים של כל הלקוחות?"

בבנקים מתקשים להבין את פסיקת המחוזי המטילה עליהם אחריות ל"התאבדות כלכלית" של הלקוחות, לאור המקרה בו בנה של אורלי הרן "שרף" 20 מיליון שקל בחשבונה באופציות מעו"ף ■ גורמים בשוק ההון: הכול בגלל הריבית הנמוכה

פסק הדין שניתן היום (ד') היה אמנם בעניינו של בנק מזרחי-טפחות, אולם יש לו משמעויות רחבות יותר עבור המערכת הבנקאית כולה. השופטת המחוזית דרורה פלפל הטילה למעשה על הבנקים את האחריות על ההתנהלות הפיננסית של לקוחותיהם.

בבנקים השונים עקבו מקרוב אחר הנושא, ובכוונתם ללמוד היטב את פסק הדין ואת המשמעויות שלו. יחד עם זאת, בבנקים מעריכים כי בסופו של דבר פסק הדין לא יביא לדרמה במערכת היחסים בין הבנק ללקוח, אלא אולי לחידוד נהלים ולהידוק נוסף של הרגולציה.

לדברי גורם בכיר באחד הבנקים, "כבר היום הבנקים בוחנים אם התנהלות הלקוח סבירה בהתאם לפרופיל שלו. ואם אדם מבוגר שכל חייו ניהל את כספיו בפיקדונות רוצה להתחיל לסחור באופציות, סביר שהבנק לא יאשר לו זאת כל-כך מהר, לפני שידגיש בפניו את הסיכון. הדבר נכון על אחת כמה וכמה כאשר מי שעושה את הפעילויות המסוכנות הוא מיופה-כוח בחשבון ולא הבעלים, כמו שהיה במקרה של מזרחי-טפחות".

עם זאת, בבנקים מעריכים כי פסק הדין יביא לשינוי מסוים בנהלים. להערכת בכיר בבנק נוסף, "נצטרך להוסיף אולי עוד סט של תנאים ואזהרות לפני שנותנים ללקוחות לפעול באפיקים מסוכנים".

המשפט המרכזי שהטריד את הבנקים בפסק הדין של השופטת פלפל היה: "על הבנק לחסום חשבון לקוח שפעילותו מהווה 'התאבדות כלכלית'".

"מה מצפים מאיתנו, שנהיה האפוטרופוסים של כל הלקוחות?", תהה גורם באחד הבנקים. "הרי חסימת חשבון נחשבת לפעולה אגרסיבית, שגורמת לתרעומת קשה מצד הלקוחות. מדוע להרחיב את המקרים שבהם ניאלץ לחסום חשבונות?", אמר גורם אחר.

במערכת הבנקאית מעריכים כי בסופו של דבר, לא יהיה מנוס מהתערבות של בנק ישראל כדי להסדיר את הנושא. להערכת גורם המכיר היטב את הרגולציה בתחום, "בנק ישראל יוציא הוראה עם סדרה של תרחישים, שאם מזהים כי הם קורים בחשבון מסוים, על הבנק לפעול בצעדים הדרגתיים, שהקיצוני ביניהם הוא השתלטות עוינת".

גורמים בשוק ההון מציינים כי המקרה שנדון היום בבית המשפט הוא רק אינדיקציה לבעיה חמורה יותר שיש היום בשוק, והיא אלטרנטיבות ההשקעה הדלות.

לדברי גורם בשוק ההון, "בסביבה הנוכחית, שבה הריבית נמוכה, ואין מכשיר אטרקטיבי להשקעה לטווח בינוני כפי שהיו פעם קופות הגמל, לקוחות פשוט נדחפים לאפיקי השקעה בעייתיים ומסוכנים. המקרה שנידון היום בבית המשפט הוא דוגמה להשלכות הסיטואציה שנוצרה. אמנם מדובר במקרה קיצוני, אך לקוחות רבים אחרים נפגעים ומפסידים כסף רב בשל היעדר אלטרנטיבות להשקעה".