400 מיליון שקל שכירות לדיור הציבורי יועברו לחברות המשכנות?

חברי כנסת מכל קצווי הקשת הפוליטית הגישו הצעת חוק, שלפיה כל דמי השכירות יועברו לטובת אחזקת הדירות ולרכישת דירות נוספות, ולא לאוצר

הצעת חוק חדשה מבקשת לשנות את נתיב תשלומי השכירות של זכאי הדיור הציבורי מהאוצר לחברות המשכנות. מדובר בהצעת חוק שכתבה ויזמה עמותת ידיד והוגשה לכנסת על ידי שורה ארוכה של חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה גם יחד.

נכון להיום, דיירי הדיור הציבורי משלמים סכומים הנעים בין מאה ל-800 שקל לחודש כדמי שכירות. במדינת ישראל קיימות נכון להיום כ-60 אלף דירות השייכות לדיור הציבורי, כך שבחישוב פשוט מדובר בכ-400 מיליון שקל שנכנסים לקופת המדינה מדי שנה. לפי הצעת החוק, סכום זה יעבור ישירות לחברות המשכנות, דוגמת עמידר ועמיגור, כדי שאלו יוכלו להשתמש בו לאחזקת הדירות כמו גם לרכישת דירות חדשות.

עוד על פי הצעת החוק, תוקם רשות לדיור ציבורי, שאת חבריה ימנה שר הבינוי והשיכון. רשות זו תורכב מנציגי משרדי ממשלה בעלי נגיעה לנושא הדיור הציבורי, נציגי החברות המשכנות ונציגי מוסדות ציבוריים. תפקידה של הרשות יהיה לקבוע כללים ואמות מידה לשימוש בכספים האמורים. הצעת החוק גם מבקשת לקבוע כי אם תאושר, תמונה ועדה זו על ידי שר השיכון תוך 90 יום.

"ההשקעה הציבורית בדיור הציבורי קטנה מההכנסות בדיור הציבורי ולא קיימת מערכת המבטיחה את התקציב הדרוש לחברות הדיור הציבורי לצורך ניהול יעיל של הנכסים הציבוריים, לרבות שיקום דירות העומדות ריקות עקב צורך בתקציב שיפוץ, התאמת דירות לזכאים נכים, רכישת דירות לזכאים הממתינים מזה שנים רבות לדיור ועוד", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק.

"תכלית הצעת החוק היא להבטיח כי כל הכספים המתקבלים מתשלומי הדייר הציבורי יושקעו חזרה בפיתוח ושיקום דיור ציבורי, לרבות באמצעות רכישת דירות ציבוריות לממתינים לשכור דירה ציבורית ובאמצעות תיקון ליקויים בדירות הציבוריות, וזאת באמצעות הקמת רשות לדיור ציבורי אשר תקבע קריטריונים לשימוש בכסף ובלבד שההכנסות המתקבלות מן הדיירים ישמשו לתכלית זו בלבד".

הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת ה-18 על ידי חברי הכנסת איתן כבל ורוחמה אברהם-בלילא, אולם היא נדחתה אז על הסף.