סוף הדרך: ניתן צו פירוק קבוע לחברת טאו של אילן בן-דב

נושי החברה ייאלצו להסתפק בפירורים שנותרו מההשקעות שביצעה החברה - העיקרית שבהן במניות סאני, המצויה כשנה בהליך של הסדר חוב

שנתיים לאחר שלחברת טאו תשואות שבשליטת אילן בן-דב הוצמדה הערת "עסק חי", הגיעה החברה לסוף דרכה. היום (ד') הוציא השופט המחוזי אילן שילה צו פירוק לחברה, לבקשת הנאמן למחזיקי האג"ח, עו"ד אלי זהר, ובנק לאומי, שהנו נושה של החברה (לבנק ניתנו ערבויות אישיות של בן-דב להחזר החוב כלפיו).

בקשת הפירוק הקבוע הוגשה לבית המשפט לאחר שבחודש מאי השנה התנגדו מחזיקי האג"ח, שלהם חייבת החברה למעלה מ-300 מיליון שקל, להסדר החוב שהציע להם בן-דב. בעקבות זאת מונה לחברה מפרק זמני (עו"ד יוסי שגב), וכעת קבע השופט כי הכנ"ר ימלא תפקיד זה, עד אשר יכונסו אסיפות נושים שיקבעו את זהות המפרק הקבוע.

בכך מגיעה לסופה הרפתקה בורסאית שבה החל בן-דב במארס 2005. בן-דב העביר לטאו (שהייתה שלד בורסאי) את פעילות ההשקעה בניירות ערך שלו, וגייס עבורה מאות מיליוני שקלים, בעיקר בחוב.

בשנת 2007, בשיא פעילותה, אמר יוסי ארד, מנכ"ל החברה ויד-ימינו של בן-דב, כי "אנחנו נמצאים כיום במצב שבו אנו יכולים להרים כל עסקה במשק הישראלי מבחינת המשאבים הפיננסיים הזמינים העומדים לרשותנו".

אלא שבעקבות פרוץ המשבר הפיננסי רשמו ההשקעות שביצעה טאו - בעיקר בשוק ההון ובנדל"ן - הפסדי-עתק. על-פי הדוח הכספי האחרון של החברה, שפורסם לפני שנה, היה לה גירעון של כחצי מיליארד שקל בהון העצמי.

כעת יצטרכו נושי החברה להסתפק בפירורים שנותרו מההשקעות שביצעה, העיקרית שבהן במניות חברת סאני, אף היא בשליטת בן-דב, שנמצאת זה כשנה בהליך של הסדר חוב.

בנק לאומי, שיודע כי אין ביכולת החברה לפרוע את החוב כלפיו, הגיש בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה על סך 88 מיליון שקל נגד בן-דב, בגין ערבותו לחובותיה של החברה כלפיו, וכן בקשה למינוי כונס נכסים קבוע על נכסי חברת א. בן-דב השקעות, המצויה בשליטת בן-דב.