סכנת רעב במצרים? מלאי החיטה יאזול בעוד כחודשיים

מצרים עם יותר מ-84 מיליון תושביה היא יבואנית החיטה הגדולה בעולם ■ אחרי שנתיים וחצי של הפיכות וחוסר יציבות פוליטית, בקהיר מודאגים שהמזון והדלק במדינה – הולכים ואוזלים

"למצרים יש במחסנים מלאי חיטה שיספיק לפחות מחודשיים" - כך מתריע בסאם עודה, אחד מהשרים המודחים שכיהן בממשלתו של מוחמד מורסי. בריאיון לסוכנת רויטרס אמר השר לשעבר כי הטיפול במחסור דחוף יותר ממה שהיה נדמה.

עודה ששוחח עם כתב רויטרס במאהל המחאה של תומכי מורסי בקהיר, אומר שבמחסנים המצרים נותרו רק 500 אלף טונות של חיטה שיובאה למדינה.

מצרים, שאוכלוסייתה מונה 84 מיליון אזרחים, היא יבואנית החיטה הגדולה בעולם. עד היום הממשל נהג לממן חלק גדול ממחיר הלחם במדינה, אבל אחרי שנתיים וחצי של הפיכות וחוסר יציבות פוליטית, שבין היתר נבעו ממשבר כלכלי חמור, במצרים מודאגים שהמזון והדלק במדינה - הולכים ואוזלים.

כווית, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות מבטיחות סיוע חירום

מלאי החיטה שמגדלים במצרים אינו גבוה - 3 מיליון טונות - ונמצא כולו בחנויות לדברי השר. המאפיות במצרים נוהגות לערבב את החיטה המקומית, שבה יש כמות נמוכה של גלוטן, עם כמות שווה של חיטה מיובאת. ממשלתו של מורסי ניסתה להגביר את השימוש בחיטה מקומית ליחס של 60% מול 40%, אבל כנראה לא הספיקה לממש את התכנית.

בשנה רגילה מצרים מייבאת בערך 10 מיליון טונות של חיטה, אבל מאז חודש פברואר, מצרים לא ייבאה חיטה בכלל עד אוגוסט - זו התקופה הארוכה ביותר מזה שנים, על-פי עודה. בסוף חודש יוני, רגע לפני ההפיכה, מצרים אמרה שיש לה 3.613 מיליון טונות של חיטה, אבל היא לא אמרה כמה מהחיטה הזו מיובאת.

הדאגה לגורלם של תושבי מצרים נוגעת לליבם של ידידותיה של המדינה הגדולה במדינות ערב. איחוד האמירויות , ערב הסעודית וכוויית כבר הבטיחו סיוע של 12 מיליארד דולר, הלוואות ודלק, אך מומחים טוענים שזה ייתן לקהיר כמה חודשי נשימה - לא יותר.