פורצת החוצה: מורן רוזבלט מככבת בסרט חדש - "שבלולים בגשם"

מורן רוזנבלט, כוכבת הסרט הישראלי החדש "שבלולים בגשם", סוללת את דרכה לקראת איוש משבצת השחקנית המורכבת והמעניינת מבין השחקניות הצעירות בקולנוע הישראלי

לא ירחק היום שבו מורן רוזנבלט, 27, כוכבת הסרט הישראלי "שבלולים בגשם", תימנה עם הרשימה המצומצמת של שחקניות, שתפקידים ראשיים נכתבים במיוחד עבורן.

מעטים הם הבימאים הכותבים תפקיד עבור שחקנית ספציפית, ומעטות עוד יותר הן השחקניות הללו, ורוזנבלט, עם תפקיד ראשי שני בתוך שנתיים - שני תפקידי אופי מרשימים של דמויות נשיות מורכבות, אמורה כבר כעת להיות מתויגת כמי ששמורים עבורה תפקידים הדורשים עומק רגשי ויכולת משחק מרשימה.

הופעתה הקולנועית הראשונה הייתה לפני כשנה, בתפקיד ראשי בסרט "אודם" של יהונתן סגל. רוזנבלט גילמה בו נערה פלסטינית רגישה ונועזת בשם אינעם, שבמהלך מפגש אקראי עם שני חיילים ישראלים, משלמת מחיר כבד על תעוזתה.

על תפקידה ב"אודם" זכתה רוזנבלט בפרס השחקנית הטובה ביותר בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים, ובמועמדות לפרס אופיר (האוסקר הישראלי) בקטגוריית השחקנית הטובה ביותר לאותה שנה.

ב"שבלולים בגשם", רוזנבלט מגלמת את נועה, בת זוגו של בחור הומוסקסואל שמגלה את זהותו המינית לנגד עיניה. גם "אודם" וגם "שבלולים בגשם" צולמו לפני שנתיים, ורוזנבלט צוחקת כשהיא נשאלת אם סרט שיוצא כשנתיים לאחר שצולם הוא כמו תוכנית חיסכון נשכחת, אשר לפתע נפתחת באחת.

רוזנבלט: "תוכנית חיסכון בלי כסף, כן, כי עכשיו כולם מקבלים את התמורה הלא כספית. אני מנסה לא להיות כל כולי בזה עכשיו כי זה נורא כיף וקל עכשיו להישאב לזה כשכולם רואים את הסרט ומביעים את דעתם".

מחפשת הפעלה

"שבלולים בגשם", עיבוד קולנועי לסיפור קצר מאת יוסי אבני-לוי, המופיע בקובץ סיפורים קצרים בשם "גן העצים המתים", הוא סרט הביכורים העלילתי של יריב מוזר, מפיק ובימאי דוקומנטרי מוערך ("המלחמה הראשונה שלי", "גברים בלתי נראים"), העוסק באהבה לא ממומשת בין שני גברים, בישראל של ראשית שנות ה-80 של המאה הקודמת. נועה, כאמור בגילומה של רוזנבלט, ניצבת ביניהם.

אם לצורך תפקידה ב"אודם", רוזנבלט נדרשה ללמוד חצי שנה את השפה הערבית (רוזנבלט: "זו יציאה ממש טובה של הסוכנת שלי. היא חשבה שזה יתאים לי, ושאלה אם יש אופציה שאהיה מסוגלת ללמוד ערבית" מ.ש), עבור התפקיד ב"שבלולים בגשם", העבודה על הדמות הצריכה בעיקר הזדהות עמוקה עם בחורה בת גילה אשר פועלת בדרך שאינה שגרתית כלל וכלל - במה שנראה לעתים כמן כניעות מוחלטת.

רוזנבלט: "בהשוואה לאנשים נורמליים, וזה כולל אותי, הדמות של נועה פועלת עם הרבה פחות אגו. היא פשוט מאוד יודעת מה היא עושה, היא מאוד חכמה לדעתי. היכולת שלה לקבל את זה שאולי בן הזוג שלה אוהב עוד מישהו, זו חשיבה מאוד מתקדמת, במיוחד לתקופה.

"באופן כללי, קצת הנחתי לעצמי לא לדעת כל הזמן למה היא עושה את הדברים שהיא עושה. כמו שאני לא מכירה את עצמי מספיק עד הסוף, אני לא מכירה את הדמות עד הסוף. כשזה לא עובד - קרה לי באיזו סצנה בסרט, אני מחפשת משהו מאוד ברור בעצמי שיפעיל את זה".