אינטל צפויה לרכוש את מפעל מיקרון בקריית גת

בכיר במיקרון העולמית: כ-80% מהמועסקים בחברה ימשיכו בעבודה אצל החברה שאמורה לרכוש את המפעל

חודש יוני כבר עבר, והדד ליין שעליו דיברו בהנהלת מיקרון ישראל בנוגע להחלטה בנושא עתיד המפעל של חברת השבבים בקרית גת, חלף. על רקע המו"מ שמנהלת מיקרון העולמית למכירת הפעילות של המפעל בארץ, שמעסיק באופן ישיר כ-900 עובדים - הגיע לארץ וויין אלן, בכיר במיקרון העולמית, ותיאר לעובדים את עתידם לאחר רכישה פוטנציאלית.

לדבריו, כ-80% מהמועסקים בחברה ימשיכו בעבודה אצל החברה שאמורה לרכוש את המפעל. שם הרוכשת לא הוזכר מכיוון שסגירה רשמית של העסקה עדיין לא בוצעה, אך מדובר באינטל, שנכנסה לפני כחודש וחצי למו"מ על הרכישה. לדברי וויין, שאר העובדים במפעל כיום, כ-160 עובדים, אמורים להיות מפוטרים עם סוף תקופת ההתחייבות של מיקרון כלפי הלקוחות שעבורן ייצר המפעל, סוף 2014. במיקרון סרבו להגיב לדברים.

הדרמה במפעל מיקרון החלה בדצמבר האחרון כאשר התקבלה במיקרון העולמית החלטה לצאת מפעילות הייצור בישראל. המשמעות הייתה סגירת המפעל בתוך שנתיים או מכירה שלו לצד שלישי. המפעל הוקם במקור בשנת 1998 ונקרא אז FAB 18 של אינטל. הוא מייצר רכיבים לשבבי זיכרון בטכנולוגיות שכבר אינן בחזית של ייצור השבבים, מה שלא מאפשר להמשיך להיעזר בקווי הייצור שבו לצורך תחרות בסגמנט הפעילות הזה.

בחודשים האחרונים מתנהל ניסיון למכור את המפעל, תמורת כמה עשרות מיליוני דולרים, כאשר בין ההצעות הבולטות היו החברות טאואר, Maxim, וקבוצה שהובילה ההנהלה. ברקע למהלך, ניתן להבין כי במידה ולא יימצא פתרון להמשך הפעלת קווי הייצור עלולים העובדים הישירים במפעל, לצד 800 עובדים נוספים המועסקים בעקיפין (עובדי קבלן), להישאר ללא עבודה.

כחלק מתנאי מכירת המפעל, דרשה מיקרון כי הקונה ימשיך את העבודה במפעל עד סוף 2014 עבור לקוחות מיקרון, וכמו כן הוא יידרש לקחת על עצמו עלויות שונות שקשורות להתחייבויות לעובדים, הוצאות שמהן מנסה מיקרון להימנע.

הפניה של אינטל למיקרון נגעה לשטח שבו נמצא המפעל, במקור שטח של אינטל שהוחכר למיקרון, בתמורה להמשך ההפעלה של המיכון. בסוף השנה הבאה, כאשר תיסגר פעילות מיקרון, תוכל אינטל להשתמש בשטח כחלק מההערכות להקמת המפעל הבא של החברה בישראל בשנים 2015-2016. מהלך זה ישפר את הסיכוי לכך שהמפעל הבא של אינטל יוקם בישראל.

הפעילות של אינטל בישראל הפסידה בשנה שעברה את הקמת המפעל החדש של החברה לטובת אירלנד. הקמת הדור הבא של טכנולוגיית הייצור בישראל נתפסת כקריטית יחסית, ולא פלא שנשיא אינטל ישראל, מולי אדן, התבטא בעבר כי "כדאי מאוד שהמפעל הבא של החברה יהיה פה".