האוצר: "יש הרבה עשן סביב תוכנית הרמטכ"ל גנץ"

עם זאת, מברכים על תוכן התוכנית: "זה בדיוק מה שרצינו" ■ הקיצוצים כוללים פיטורים של אלפי אנשי קבע וקליטת אחרים האמונים על מערכות חדשות

מחלוקת במשרד האוצר סביב תוכנית הקיצוצים המרחיבה של מערכת הביטחון והרמטכ"ל גנץ. חלק מהבכירים מתייחסים בספקנות לתוכנית ואחרים דווקא מופתעים לטובה. המכנה המשותף לכולם הוא ההפתעה.

בכיר באוצר מסר היום (ה') כי "ישנם הרבה דברים שלא מסתדרים ויש המון עשן סביב התוכנית". בכיר אחר באוצר מסר כי "התוכנית לא הוגשה לקבינט ובינתיים מה שהתפרסם זה רק מידע חלקי".

התוכנית תעוזה גובשה במהלך החודשים האחרונים כחלופה לתוכנית הרב-שנתית לחומש הקרוב, עוז. התוכנית גובשה בשנה שעברה אך לא יצאה לפועל בשל היעדר תקציב. עם החלטת הממשלה על קיצוץ דרמטי בתקציב הביטחון, הוחלט באגף התכנון של צה"ל לגבש תוכנית חדשה - בסימן האילוצים התקציביים והאתגריים העכשוויים שעתידים לעמוד לפני כוחות צה"ל.

התכנית המעודכנת כוללת פיטורים נרחבים של 5,000 אנשי קבע במהלך 3 השנים הקרובות. הפיטורים כבר החלו. במקביל, הצבא עוד יקלוט 1,000 אנשי קבע חדשים - שיהיו אמונים על מערכות ועל יכולות חדשות שהצבא מתכוון לפתח בחומש הקרוב. מדובר במהלכים נרחבים לשיפור יכולת האש המדויקת, על הרחבת תשתיות המודיעין ולוחמת הסייבר. אלה, לצד המשך ההצטיידות של חיל הים בצוללות דולפין יקרות והצטיידות חיל האוויר במטוסי קרב חמקניים חדשים.

מטוסי החמקן שייקלטו בחיל האוויר, יאפשרו לחיל הכחול לפצות על סגירה של שתי טייסות מבצעיות שמבוססות על מטוסים מיושנים. על-פי הערכות, סגירת טייסת אחת עשויה לחסוך לצבא כ-200 מיליון שקל בשנה.

"יש לך מלחמה בחזית?"

באוצר כאמור הופתעו מהשתלשלות הדברים שהחלה אתמול, כפי שנחשף באתר "גלובס". לדברי גורמים בכירים באוצר, משרד הביטחון, בראשות השר משה (בוגי) יעלון, נסוג מהתחייבות לקצץ 3 מיליארד שקל בתקציב הביטחון בהתאם להצעת התקציב לשנתיים הבאות שכבר אושרה בממשלה. לפי אותם גורמים, בכירים במערכת הביטחון הסבירו לפקידי האוצר כי הם אינם מסוגלים לעמוד ביעדים התקציביים שנקבעו ולהשלים את התר''ש (תוכנית הרב-שנתית) בתנאים הנוכחים.

זמן קצר אחרי פרסום הידיעה, גורמים בסביבתו של יעלון ביקשו להבהיר כי האשמות האוצר הן בגדר "קשקוש" וכי השר יעלון עומד איתן בהתחייבויות. כמה שעות מאוחר יותר נחשפה תוכנית הקיצוצים של צה''ל. גורמים בירושלים מסבירים את "הזיג זג" המשונה של בכירי מערכת הביטחון ב"חוסר תיאום בתוך מערכת הביטחון עצמה".

"אני לא כל כך מבין את המופתעים בתוך האוצר", מסר בכיר בתוך המשרד. "על מה המהומה בדיוק? הרי ברור כי כאשר יש צורך בקיצוץ כה דרמטי צריכים לעשות שינויים עמוקים ואין ספק שהכיוון של התוכנית נכון מאוד. כאשר עוברים לצבא חכם, אין ספק שחייבים לצמצם את הטנקים ואת התותחנים, לפטר 5,000 אנשי קבע ולהסיט את כל המשאבים למלחמה בסייבר, במודיעין, בהתעצמות טכנולוגית, בהתעצמות מול האיומים הרקטיים - תוך שמירה על העליונות האווירית ". לדבריו, "ברגע שברור כי דיביזיות סוריות או מצריות לא הולכות להיכנס מחר בבוקר אל ישראל - כל בניין הכוח והתעדוף חייבים להשתנות. למה אתה צריך את כל הטנקים והאוגדות הללו? יש לך מלחמה בחזית? ברור שלא".

הבכיר פסל את האפשרות כי מדובר בתוכנית הפחדה. "אם היו מציעים לקצץ במודיעין או סייבר, הייתי אומר שזה פופוליזם. אבל לפטר קבע ולקצץ דיביזיות - זה בדיור מה שרצינו". על אף התמיכה בתוכן התוכנית, באוצר יציעו גם מקצה שיפורים, לרבות קיצוץ בתקציב השיקום וגם של משרד הביטחון עצמו וביטול כל משלחות הרכש.

תקציב הביטחון
 תקציב הביטחון