מדוע מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות התעוררו עכשיו?

מדוע בחרו המחזיקים להעלות הילוך דווקא עכשיו - ולחפש ברוקר למכירת אי.די.בי פתוח?

מחזיקי האג"ח של אידיבי אחזקות נמצאים במרוץ נגד הזמן; שעון החול שלהם אוזל, והמועד שקבע שופט ביהמ"ש המחוזי, איתן אורנשטיין, למכירת כלל ביטוח - 22 באוגוסט - נראה קרוב מתמיד.

לפני כיומיים החליטו מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות להעלות הילוך במאבק השליטה שלהם בקבוצה, עם חיפוש ברוקר שימכור עבורם את מניות החברה הבת, אי.די.בי פתוח, שבה מרוכזים כל נכסיו התפעוליים של הקונצרן. בבסיס המהלך עומדת טענת המחזיקים, כי הם בעלי הבית - ולא בעל השליטה הנוכחי בחברה, נוחי דנקנר - ולו בשל העובדה שדה-פקטו החברה לא עומדת בתשלומיה כלפיהם זה עשרה חודשים.

אלא שההתעוררות הזו של מחזיקי האג"ח, שעד לאחרונה האמינו לשווא כי דנקנר (ביחד עם המשקיע אדוארדו אלשטיין) יוציאו עבורם את הערמונים מהאש, באה מאוחר מדי, כאשר העסק מסובך עד הגג ורווי אינטרסים סותרים.

בפרט, כשבקומה למטה עשויה להיפתח נגדם חזית, היות שמחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח טוענים זה זמן שהחברה חדלת פירעון, ומבקשים להשתלט עליה.

אז מי יקנה ממחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות את מניות אי.די.בי פתוח, כשיש סיכוי סביר שנושי האג"ח שלה ייקחו לידיהם את השליטה בחברה? ואם כן, מדוע בחרו דווקא עכשיו מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות להעלות הילוך?

התשובה נעוצה ב-3 תרחישים אפשריים - בסבירות כזו או אחרת - שייתכנו במהלך החודש וחצי הבאים.

1. דנקנר מצליח למכור את השליטה בכלל ביטוח (סבירות נמוכה): אם אכן כך יקרה, הרי שלאי.די.בי פתוח יוזרמו כספים שיתנו לה מרווח נשימה לתשלומי החוב לנושיה למשך שנה לפחות. דבר זה עשוי להביא את ביהמ"ש לדחות את הבקשה של מחזיקי אג"ח אי.די.בי פתוח להשתלט על החברה בטענה כי היא אינה מסוגלת לשרת את חובותיה. מהלך שכזה ישקיט את החזית של פתוח, ויסלול את הדרך למחזיקי האג"ח באחזקות להמשיך במתווה שלהם למכירת מניות החברה הבת.

הסבירות לתרחיש זה נמוכה משום שמכירת חברת הביטוח במחיר סביר בסד זמנים כה קצר היא משימה מאתגרת במיוחד, הן על רקע מצבה הנואש של אי.די.בי (הידוע היטב לקונים פוטנציאליים), והן מאחר שהיא דורשת אישורים רגולטוריים מחמירים של משרד האוצר.

2. דנקנר לא מצליח למכור את כלל ביטוח (סבירות גבוהה): כישלון ניסיון המכירה צפוי לחזק את טענתם של מחזיקי האג"ח באי.די.בי פתוח, שלפיה החברה אינה סולבנטית, ולקדם את ניסיון ההשתלטות שלהם על החברה. פתיחת חזית זו עשויה להוריד מהפרק את ניסיון ההשתלטות שמובילים מחזיקי אג"ח אחזקות, לטובת מתווה "ברית המוסדיים" - העברת השליטה מידיו של דנקנר לידי מחזיקי האג"ח של אחזקות ופתוח - שלפיו יקבלו הראשונים כ-10% בלבד ממניות פתוח.

3. נדחה מועד מכירת כלל ביטוח (סבירות בינונית): אם דנקנר לא יצליח למכור את כלל ביטוח, אך יביא אסמכתאות להתקדמות רצינית במכירת החברה, עשוי ביהמ"ש לתת לו זמן נוסף, ובכך לדחות את מועד מכירת כלל ביטוח, שנקבע כאמור ל-22 באוגוסט. החלטה שכזו תדחה את העימות הצפוי מול מחזיקי אג"ח פתוח.

בשורה התחתונה, מחזיקי האג"ח באי.די.בי אחזקות הבינו שכך או אחרת, אין להם הרבה אפשרויות, אלא לפעול באופן אקטיבי למכור את מניות השליטה באי.די.בי פתוח. בהתאם לכך הם שכרו את שירותיו של פרופ' פרוקצ'יה, שבחוות הדעת שהגיש להם אתמול ציין כי זכותם של "נושי אחזקות לקבל כל ערך חיובי באי.די.בי פתוח".

אבל עם כל הכבוד לפרוקצ'יה, מדובר במילים גבוהות ששייכות יותר לעולם האקדמיה ופחות למציאות של הסדרי החוב, שבה לא נראה סביר כי נושי פתוח יתפשרו על פחות ממה שהציעו בברית המוסדיים.