עו"ד גלית גונן זכתה בפרס "היועצת המשפטית הטובה בעולם לקניין רוחני"

ד"ר עו"ד גלית גונן, מנהלת מחלקת הליטיגציה של טבע אירופה, היא עורכת הדין הישראלית הראשונה שמקבלת את הפרס היוקרתי מטעם ארגון ILO

לפני שנה, ב-11 ביולי 2012, אחרי מאבק משפטי סבוך וקשה, פסק בית המשפט העליון בבריטניה כי חברת התרופות מיילן לא תוכל לשווק גרסה גנרית לקופקסון, תרופת הדגל של חברת טבע הישראלית לטיפול בטרשת נפוצה, וכי הפטנט של טבע על התרופה הוא בתוקף.

בעקבות הפסיקה הודיעה טבע לכל הגורמים הרלבנטיים כי "לא ניתן לשווק ולמכור כל גרסה גנרית לקופקסון עד לקבלת אישור שיווק מהרשות הרגולטורית הבריטית לתרופות ולמוצרי בריאות (MHRA)".

המשמעות הכלכלית של החלטת בית המשפט הבריטי, שבאה כ-3 שבועות אחרי שהתקבלה החלטה דומה בארצות-הברית, היא עצומה. קופקסון היא התרופה הנמכרת ביותר של טבע, מכירות שצומחות כל שנה, והמצאתה השפיעה לטובה גם על הכלכלה הישראלית. השנה, 2013, צפויה טבע לעלות למכירות בסך 3.7-3.9 מיליארד דולר של התרופה.

מי שניצב בחזית המשפטית של טבע באירופה, ואשר השיגה את ההישג המשפטי הזה ורבים אחרים נוספים עבור החברה, היא ד"ר עו"ד גלית גונן, מנהלת מחלקת הליטיגציה בחברת טבע אירופה (VP and Deputy General Counsel, Europe).

גונן זכתה באחרונה בפרס "היועצת המשפטית הטובה בעולם לקניין רוחני". זאת, לאחר שבפברואר השנה היא זכתה גם בתואר המקביל האירופי. יצוין כי גונן היא עורכת הדין הישראלית הראשונה שמקבלת את הפרס היוקרתי.

הפרס שבו זכתה גונן מוענק מטעם ארגון ILO (International Law Office).

גונן גברה על יותר מ-4,000 יועצים משפטיים בחברות רבות בעולם. הקריטריונים לבחירתה כיועצת המשפטית הטובה בעולם לקניין רוחני היו, בין היתר, ההישגים המשפטיים שהובילה, ראייתה העסקית, מודעות וחוש מסחרי, כושר ניהול, הבנה משפטית, תקשורת, כיצד העריכו אותה עורכי דין אחרים ועוד.

גונן עומדת זה 6 שנים בראש צוות הליטיגציה של חברת טבע באירופה, והיא ממונה על 8 עורכי דין אירופים. הצוות שבראשותה מגבש את האסטרטגיה לליטיגציית הקניין הרוחני ועוסק באכיפת הפטנטים של טבע באירופה.

"אני עובדת 18 שעות ביממה"

ד"ר גונן נולדה וגדלה בתל-אביב. למדה רוקחות במסגרת העתודה הצבאית באוניברסיטה העברית בירושלים. בהמשך, למדה משפטים באוניברסיטת תל-אביב והתמחתה בתחום הפטנטים במשרד עורכי הדין שלמה כהן.

השילוב בין הידע המשפטי לידע המדעי הביא אותה למחלקה המשפטית של טבע בשנת 2001. באותה תקופה שימשה גונן במקביל כמרצה באוניברסיטת בר-אילן בנושא "היבטים משפטיים של ביוטכנולוגיה". ב-1996 פרסמה את ספרה "כימיה לבגרות".

ב-2010 קיבלה גונן תואר דוקטור מאוניברסיטת אנגליה רסקין, על עבודת מחקר שחקרה את "הקשרים בין תיאוריות משפטיות לתיאוריות שיווק: ניתוח פטנטים משניים בתעשיית התרופות".

לפני 6 שנים שלחה טבע את גונן עם משפחתה ללונדון, להקמת מחלקת הפטנטים של החברה באירופה, שמונה היום 9 עורכי דין (גונן ו-8 עורכי דין אירופים שכפופים לה, כאמור). עבודתה תובענית, וקשה אבל גונן מאוד אוהבת אותה.

לדבריה, "אני עובדת מאוד קשה. ב-6 השנים האחרונות, מאז שעברנו לאנגליה, אני עובדת 18 שעות ביממה. למזלי, יש לי בעל מאוד טוב שמגדל את שלושת ילדינו (בני 18, 13, ו-6). אם לא הייתי כל-כך אוהבת את מה שאני עושה, לא הייתי יכולה לעמוד בזה".