מהן התקלות הנפוצות במזגנים - וכמה עולה לתקן אותן?

ממילוי גז ועד רעש בלתי נסבל - שורת תקלות מריצות אותנו לחפש טכנאי מזגנים ■ "גלובס" בדק, בעזרת אתר "מידרג", מהן התקלות הנפוצות וכמה עולה תיקון

העונה החמה מייצרת לא מעט תקלות במה שמספק לנו אוויר לנשימה בימים הקשים - מזגנים, או מחייבת אותנו לרכוש כאלה אם לא דאגנו לעשות זאת מבעוד מועד.

חשוב לדעת שלכל בעיה יכולים להיות מספר תיקונים אפשריים. איך מקשרים בין התסמין למחלה, בין מה שמרגישים או רואים לבין התקלה במזגן?

כדי להקל על הצורך בתיקון או רכישה ערכו עבור "גלובס" באתר "מידרג" (midrag.co.il), המדרג בעלי מקצוע לפי חוות-דעת של 150 אלף לקוחות מאומתים בענפים שונים, ניתוח של כ-4,000 דיווחי לקוחות; זאת לצד תשאול של המומחים המומלצים באתר, כדי לעשות סדר בשאלות בסיסיות.

מן הנתונים שהצטברו באתר (שמדרג ענפים שונים כגון הובלות, שיפוצים, מוסכים, טכנאים, מעבדות תיקונים ועוד), עולה כי לפעמים תקלות, שנחשוב שהן יקרות לתיקון, דורשות למעשה רק תיקון קטן; ולהפך - תקלות שייראו מזעריות יהיו למעשה יקרות, ובמקרים מסוימים גם כלל לא יהיה שווה לתקנן.

מידרג בדק את הקשר בין הדיווחים של לקוחות לתיקונים שעשו בפועל טכנאי המזגנים, ומצא, למשל, כי כשהלקוחות דיווחו בחשש כי המזגן מקצר ונראה כאילו הוא סיים את תפקידו, התיקון דווקא היה קטן ובעלות נמוכה. ביותר מ-56% מהמקרים בהם המזגן קיצר, הפתרון לבעיה היה החלפת חוטים שנשרפו או החלפת קבל - תיקונים אשר מחירם עומד בממוצע על 330 שקל.

לעומת זאת, כשלקוחות דיווחו כי בסך-הכול המזגן מרעיש קצת, הסתבר במחצית מהמקרים כי הייתה בעיה במדחס או במאוורר המזגן. עלות התיקון במקרה הזה גבוהה מאוד ועלולה להגיע גם מעל ל-1,070 שקל. מחיר זה עלול להטעות, שכן במקרים בהם לא יהיה ניתן לתקן את המדחס ונידרש להחליפו, העלות עלולה להגיע לאלפי שקלים - בהתאם לגודל המזגן.

עוד נמצא כי כשהמזגן לא מקרר, ב-49% מהמקרים באמת חסר גז, אך ב-31% מהמקרים החלפת קבל פתרה את הבעיה, כשההבדל במחיר החלפת קבל לבין מילוי גז יכול להגיע גם ל-20%.

"לקוחות תמיד מניחים מראש שחסר גז במזגן", אומרת רעות רידמן, מנהלת התוכן של אתר מידרג, "ובשיחת הטלפון עם הטכנאי הם ישר מבקשים שיוסיף גז למזגן. טכנאי מזגנים 'חאפרים' או לא מקצועיים יוכלו לנצל את הבקשה ולהוסיף גז במזגן, גם אם לא חסר גז בכלל, במטרה להוציא יותר כסף מהלקוח".

באופן דומה, במקרים שבהם לקוחות דיווחו על נזילה במזגן, ב-56% מהמקרים באמת היה צריך למלא גז - אולם בלא מעט מקרים בעיית הנזילה נפתרה גם בדרכים אחרות, כשההבדל במחיר משמעותי ויכול להגיע לפער של 50%.

לפעמים הבעיה כלל לא נובעת מהמזגן אלא מהשקע או השלט - אם המזגן לא מגיב, יכול להיות שבטריות חדשות בשלט יפתרו את הבעיה; ואם המזגן כלל לא נדלק, צריך לבדוק ששקע המזגן לא נשרף.

כך או כך, ממליצים במידרג לא לבקש מטכנאי מראש תיקון ספציפי - אלא לחכות לאבחנה המדויקת.

בעזרת "מידרג" עונה "גלובס" על שאלות נפוצות - החל משלב בחירת המזגן ועד שלב התחזוקה:

כיצד לקבוע את תפוקת המזגן הנדרש?

"חשוב להתאים מזגנים את המזגן לצרכים של בני הבית", אומר טכנאי המזגנים איציק דרורי, "אך גם צריך להתאים את המזגן למבנה הבית. בחללים קטנים עדיף לבחור במזגנים בעלי תפוקה של 1-1.5 כ"ס (כוח סוס). בחללים גדולים דוגמת חלל הסלון עדיף להתקין מזגנים בתפוקה של 2-2.5 כ"ס, כי תפוקה נמוכה יותר לא תצליח לקרר את כל חלל החדר".

מה עדיף - מזגן עילי או מיני מרכזי?

על-פי דרורי, באופן כללי כדאי לבחור מזגנים עיליים על פני התקנה של יחידה מרכזית או מיני-מרכזית. עלות ההתקנה של מזגנים עיליים בנפרד תצא אולי גבוהה יותר, אך לטווח הארוך זה ישתלם, בעיקר אם ברוב שעות היום נמצאים מעט אנשים בבית.

המזגנים המיני-מרכזיים והמרכזיים פועלים על עוצמת קירור גבוהה של 3 כ"ס ומעלה, שצורכת הרבה חשמל, כך שגם אם ניתן לווסת את הטמפרטורה לחדרים, עדיין המזגן ישתמש בכל עוצמת הקירור בכל חדרי הבית, ולכן בזבוז החשמל יהיה גבוה יותר מאשר מזגנים עיליים, שמופעלים באופן אינדיבידואלי ומותאמים באופן ספציפי לחלל החדר שבו הם נמצאים.

לשם המחשה, אם הילד חוזר הביתה אחרי יום לימודים ומדליק מזגן מרכזי, המזגן ימשיך לפעול בעוצמה של 3 כ"ס (או יותר), גם אם הוא כרגע היחיד שנמצא בבית. בתרגום לכסף, זה יוצא שקל וחצי לשעה, שבה המזגן פועל בזמן שהילד יושב בחדר שלו ועושה שיעורים.

לעומת זאת, אם אותו ילד חוזר הביתה ומדליק רק את המזגן העילי שבחדרו, שתפוקתו 1.5 כ"ס - העלות לשעה תעמוד בממוצע על כ-0.85 אגורות. בחודש ההבדל במחיר בין הפעלה של מזגן מרכזי להפעלת מזגנים עיליים בנפרד יכול להגיע עקב כך לעשרות אחוזים.

רק במקרים שבהם רוב חללי הבית זקוקים לקירור ברוב שעות היום, יהיה משתלם לרכוש מזגן מיני-מרכזי או מרכזי.

התקנת מזגנים שמבוססים על טכנולוגיית אינוורטר תוכל לעזור בצמצום עלויות החשמל הגבוהות. מזגנים אלה יעלו אולי יותר ממזגנים רגילים, אך הטכנולוגיה הייחודית של המנוע שלהם, שמבוססת על טווח תפוקה במקום תפוקה קבועה, תאפשר להתאים את עוצמת הקירור לתנאי החדר, וכך צריכת החשמל של המזגן תהיה קטנה יותר.

אילו תקלות הן הנפוצות ביותר, ומהי עלות התיקון?

חברות המזגנים הנפוצות היום הם אלקטרה ותדיראן, ולאחרונה התווסף גם טורנדו לרשימת הנמכרים. באתר מידרג ביצעו ניתוח סטטיסטי על 3,932 חוות-דעת שנתנו לקוחות על תיקון מזגנים מחברות שונות, ומצאו כי בכל המזגנים כולם דומה פחות או יותר דפוס התלונות על תקלות: בראש המצעד - "מילוי גז" ו"החלפת קבל".

טכנאי המזגנים איציק דיין מסביר: "למרות שמערכת הגז במזגן היא מערכת סגורה, תמיד בורח קצת גז מהמחברים שמקשרים בין צינורות הגז. לכן, דבר ראשון כשטכנאי מגיע לבית של לקוח, הוא בודק באמצעות שעונים למדידת לחצים האם חסר גז. זה בערך כמו חולה שהולך לרופא; לא משנה מה הבעיה - תמיד יבדקו לו דופק. ברוב המקרים צריך למלא גז, ולכן זה גם השירות הנפוץ ביותר". עלות מילוי גז בממוצע: 433 שקל.

החלפת קבל, ובעיקר קבל מדחס, היא התיקון הנפוץ השני. הקבל משמש כיחידת התנעה למנועים בתוך המזגן (קיימים שלושה כאלה, בחלקיו השונים). העלות בממוצע: כ-361 שקל.

תיקון בסבירות נמוכה יותר יהיה החלפת מנוע למאוורר או החלפת מאוורר. כאן עלות התיקון כבר גבוהה יותר: 746 שקל בממוצע.

קיימים כמובן עוד שלל שירותי תיקון למזגן, אך רוב הסיכויים שלא תתקלו בהם. לדוגמה, החלפת לוח פיקוד, פתיחת סתימה, החלפת חיישן (רגש), תיקון חוטים שרופים, תיקון שלט מזגן, תיקון צינור ניקוז, החלפת עינית ועוד.

ככלל, עלות תיקון תקלה במזגן לרוב לא תעלה על 500 שקל. הסכום הממוצע שהוציאו לקוחות על תיקון מזגן הוא 467 שקל כולל מע"מ. השירות הזול ביותר הוא ניקוי פילטרים, שעליו שילמו לקוחות בממוצע כ-276 שקל; ואילו השירות היקר ביותר הוא תיקון בעיה במדחס - עליו שילמו לקוחות בממוצע כ-1,073 שקל. עם זאת, הסבירות לתקלה במדחס היא יחסית נמוכה.

חשוב לציין כי ניתוח התפלגות התקלות עליהן דווח בין היצרניות השונות אינו מספק תמונה לגבי איכותן - הן בשל נתחי שוק שונים והן בשל ותק משתנה בשוק, כשדגמי חברות כמו תדיראן ואלקטרה נמצאים בשטח זמן רב יותר מטורנדו, למשל.

לתקן או להחליף?

על-פי ניתוח סטטיסטי של מידרג, נמצא כי המחיר הממוצע לתיקון מזגן עומד על כ-467 שקל - לכן לפני ששוקלים להחליף את המזגן, כדאי קודם לנסות להזמין טכנאי מזגנים שיעריך את עלות התקלה.

כל עוד המזגן צעיר ולא עבר את גיל 10, אומרים באתר, ואין לו תקלות בתדירות גבוהה או תקלה יקרה כמו החלפת מדחס - שעלולה להגיע לעלות גבוהה מאלף שקל - לא משתלם לקנות מזגן חדש, ועדיף לתקן.

כיצד לתחזק את המזגן?

הפעולה שתמנע את רוב הבעיות במזגן, על-פי דברי המומחים במידרג, היא ניקוי פילטרים. ניקוי של מסנני המזגן אחת לחודשיים יוכל להפחית את כמות התקלות במזגן בכ-40%. חשוב לא לשכוח לנקות גם את החלק החיצוני של המזגן, כי שם נאגר הרבה אבק, שיגיע בסופו של דבר אל הפילטרים במזגן.

מומלץ גם להזמין בעל מקצוע אחת לשנתיים לבדיקה של מערכת הגז במזגן, כיוון שלחצים בתוך המזגן גורמים במשך השנים לבריחה איטית של גז החוצה. עלות בדיקה של טכנאי מזגנים עומדת בממוצע על 250 שקל, והיא תוכל לחסוך לנו בהמשך בעיה של דליפת גז, שעלולות להגיע גם לעלות של 650 שקל ומעלה.

צמחייה בסביבת היחידה החיצונית של המזגן יכולה לחדור אל תוך היחידה ולגרום גם היא לתקלות. לכן צריך לשים לב שאין ענפים בקרבת היחידה החיצונית, ובמקרה שיש מומלץ לגזום אותם.

איך לזהות את הבעיה?

לרוב יהיה קשה לדעת ממה בדיוק נובעת הבעיה במזגן, ובשיחת הטלפון נוכל רק לציין בפני טכנאי המזגנים מה אנו מרגישים או מה אנו רואים.

מתוך אלפי דיווחים של לקוחות שפנו לטכנאי מזגנים באתר מידרג, נמצא כי "יש נזילה במזגן" היה התסמין הרווח ביותר ברוב המזגנים בבתי-האב בישראל. עוד תסמינים שחזרו בתדירות גבוהה על-ידי לקוחות היו "המזגן לא מקרר" ו"המזגן מקצר".

תקלות במזגנים
 תקלות במזגנים

על מה דיווחו
 על מה דיווחו

התפלגות ומחירים
 התפלגות ומחירים