ביבי הכי אחי

לא בטוח שנתניהו ניסה לעצור את הכרזת הסכסוך בנמלים

1. בנט הוא אח, לפיד אח שלו הגדול, ישראל כץ אח של כולם, אבל נתניהו הכי אחי בעולם. זה פחות או יותר מה שביקש להבהיר היום ראש הממשלה, בעידן שבו התחרות בנמלים היא רק תירוץ לתחרות על הקרדיט. זו הסיבה שבסביבתו של נתניהו מיהרו להודיע היום כי הפגישה עם עיני התפוצצה לאחר שמי שכונה בעבר "ראש הממשלה הלחיץ ביותר" הפגין נחישות מרשימה והתנגד להקפאת המכרזים להקמת נמלים חדשים. לא סתם התנגד, אלא הבהיר שהאיום בסכסוך עבודה לא ירתיע אותו.

רגע רגע, אם נתניהו כל כך נחוש ולא נרתע, מדוע התעקש לזמן אליו את עיני שעתיים לפני ההכרזה על סכסוך עבודה? הרי עיני חזר והבהיר לנתניהו בשבוע החולף שרק הקפאה של המכרזים תימנע סכסוך עבודה ותאפשר מו"מ בתום לב. נתניהו לא הסכים, וההודעה על כוונת הארגון להכריז על סכסוך יצאה אתמול בצהריים.

מה גרם לנתניהו להיפגש עם עיני ולנסות למנוע בכל זאת את ההכרזה הזו? ובכן, בכלל לא בטוח שנתניהו ניסה לעצור את הכרזת הסכסוך. למעשה, עצם האיום בסכסוך זימן לנתניהו הזדמנות פז לשוב ולהצהיר על נחישותו, הפעם למרות איום ברור בשביתה. זה הופך אותו לא רק לאח שבאחים, אלא לגבר שבגברים.

2. יו"ר לשכת התיאום של ארגוני המעסיקים, צביקה אורן, הוא לא פחות גבר מנתניהו, וזה לא רק בגלל שהוא נוהג על אלפא רומיאו עם שישה הילוכים (זה תמיד מרשים אותי). האיש אומר את אשר על לבו בכנות יוצאת דופן, והדברים שעל לבו הולכים ומעמיקים את הפערים בינו לבין עופר עיני. דווקא בגלל זה מעניין לשמוע אותו מדבר על התנהלות הממשלה בעניין הנמלים. אורן סבור כי אמנם דרושה רפורמה, אבל לא ייתכן שמפרסמים מכרזים לבניית נמלים חדשים לפני שמדברים עם ההסתדרות. "זו התנהלות דיקטטורית", הוא אומר, ולא מבין איזה תועלת תצמח ממנה.

בכלל, אורן מתוסכל מהשימוש החוזר של שרי הממשלה במונח "יוקר המחיה". הוא רוצה פחות ביורוקרטיה ליזמים, שירות טוב יותר ברציפים, שרים קשובים יותר לעסקים. כל מה שהוא שומע בחזרה זה יוקר המחיה. "ממתי יוקר המחיה הפך לחזות הכול?", הוא שואל אותנו. אולי מהרגע שמחירו המוזל של גביע קוטג' הפך לשריד היחידי מהמחאה החברתית, מחאה שנולדה כמאבק צרכני וכך גם נותרה בסופו של יום. לא סדר עדיפות חדש, אפילו לא "איפה הכסף".

גם יאיר לפיד חושב היום שהמצב שלנו פנטסטי, בטח אם יהיו פה נמלים חדשים. הוא כבר מיהר להוציא היום הודעה לעיתונות כדי שאף אחד לא ישכח שגם הוא תומך ברפורמה ולא נכנע לאיומים. ולנו שוב נותר לקוות שיום אחד שרי הממשלה יתחרו ביניהם מי יוביל את הרפורמה בחינוך ובבריאות, כזו שדורשת בעיקר משאבים וסבלנות ולא רק רעש וצלצולים.

3. החלק החשוב והעיקרי בפגישה שהתקיימה היום, לפחות בעיניו של יו"ר ההסתדרות, נסוב סביב כוונת הממשלה לחוקק חוק שיאסור שביתות בשירותים חיוניים. בניגוד להתעקשות של נתניהו בעניין הנמלים, מסתמן כי רה"מ מסכים להקפיא את עבודת הצוות הבינמשרדי שעמל בשבועות האחרונים על ניסוח טיוטת חוק בעניין. התוכנית הזו, אומרים בסביבתו של עיני, היא בבחינת "ייהרג ובל יעבור", ואת המסר הזה נתניהו הבין היטב.

שני דברים אפשר ללמוד מכל זה: האחד - עיני יודע להציב קווים אדומים, ובנייה של נמלים פרטיים, לדאבון לבם של חלק מהוועדים בנמלים, היא לא אחד מהם. והדבר השני - נתניהו בקדנציה השלישית מתוחכם לא פחות (ואולי יותר) מעיני בקדנציה השנייה.

כל החוק הזה למניעת שביתות בשירותים חיוניים נועד להעביר בצורה חלקה יותר את הרפורמה בנמלים, ולמרות שזה נראה כמו עז ועושה קולות של עז - נתניהו עשוי לקבל בדיוק את מה שהוא רצה מלכתחילה.