גוטמן-עמירה, דיין ונוה מועמדים להחליף את שריג

עוד מועמדים לתפקיד הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר: רמי דיין, בכיר לשעבר בכלל ביטוח, ומנכ"ל בנק הדואר, יואל נוה

הולך ומתחמם המרוץ לתפקיד הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר. לבורסת שמות המועמדים להחליף את עודד שריג, הצטרף היום (ב') גם שמה של עו"ד שיראל גוטמן-עמירה, שהודיעה לאחרונה על כוונתה לפרוש מרשות ניירות ערך לאחר 11 שנים.

מלבד שמה של גוטמן-עמירה מוזכרים כמועמדים בכירים לתפקיד גם רמי דיין, שלאחרונה פרש מתפקיד משנה למנכ"ל וראש חטיבת החיסכון לטווח ארוך בכלל ביטוח, ויואל נוה, המכהן כמנכ"ל בנק הדואר. בלשכת שר האוצר יאיר לפיד ציינו בתגובה כי הם "אינם מגיבים לשמועות".

הממונה הנוכחי, פרופ' עודד שריג, הודיע לאחרונה על כוונתו לפרוש מהתפקיד בסוף חודש אוגוסט, בתום כהונה של כשלוש וחצי שנים. מדובר באחד התפקידים הבכירים בצמרת האוצר, כאשר שלושת המועמדים המוזכרים בשוק, הם בעלי ניסיון רגולטורי רב שנים.

לאורך שנותיה ברשות נחשבה גוטמן-עמירה, שצמחה מהזווית המשפטנית, לרגולטורית פעלתנית וקשוחה. היא החלה את דרכה ברשות כיועצת המשפטית של מחלקת תאגידים, ולאחר מכן גם שימשה כמשנה למנהל המחלקה, עד שמונתה לראש המחלקה. יחד עם זאת, גוטמן-עמירה נחשבת לחסרת ניסיון בתחומי הליבה של הפיקוח על הביטוח. גם גוטמן-עמירה מסרה היום בתגובה כי היא "אינה מגיבה לשמועות".

רמי דיין, שכיהן בעבר כמשנה למנכ"ל בכלל ביטוח ובהראל ביטוח, שימש לפני כן כמשנה לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר. הוא נחשב למומחה בתחומי החיסכון לטווח ארוך.

מועמד נוסף הוא יואל נוה, שימש בעבר כסגן הממונה על התקציבים באוצר, ויש לו ניסיון בתחום הפנסיה. הוא גם כיהן כמנכ"ל קרן הפנסיה מקפת החדשה ממנה עבר לתפקיד מנהל אגף הפנסיה בהראל. החל מסוף 2008 הוא משמש כמנכ"ל בנק הדואר.

בפני מחליפו של שריג יעמדו מספר סוגיות בוערות, בהן מכירת השליטה בכלל ביטוח (או טיפול בשליטה בה אם נוחי דנקנר יאבד שליטה באי.די.בי), הסדרת פעילויות האשראי על ידי המוסדיים, ועוד. גם סוגיית מבנה הרגולציה בישראל ואולי אף איחוד הרגולציות הפיננסיות מחוץ לאוצר, עשויות לעלות על סדר היום. המינוי הממונה נמצא באחריותו של שר האוצר, והוא נדרש לקבל גם את אישור הממשלה. ככל הידוע, את הליך החיפוש מנהלים השר לפיד ומנכ"לית המשרד, יעל אנדורן.