האם הופעלו לחצים בכנסת לסיכול "חוק האווזים"?

הצעת החוק האוסרת על סחר בכבד אווז מפוטם מעוכבת שוב: הופעלו לחצים לדחות את הדיון בהצעת החוק ולהחזירה לדיון מחדש בוועדת השרים לחקיקה

הצעת החוק האוסרת על סחר בכבד אווז מפוטם מעוכבת שוב: ל"גלובס" נודע כי בכנסת הופעלו לחצים על הנהלת הקואליציה לדחות את הדיון בהצעת החוק ולהחזירה לדיון מחדש בוועדת השרים לענייני חקיקה.

מכיוון שהכנסת יוצאת לפגרת הקיץ בעוד כשבועיים, אם הוועדה תתמוך בהצעת החוק - הההצעה תוכל לעלות על שולחן הכנסת לדיון מחדש רק בעוד כמה חודשים, עם תחילת מושב החורף הבא.

בשבוע שעבר אושר החוק בקריאה טרומית, ואתמול (ב') אמורה הייתה ועדת הכנסת להחליט אם המשך הליך החקיקה יתבצע בוועדת החינוך, אשר דנה בחוק צער בעלי חיים, או בוועדת הכלכלה. אולם ברגע האחרון, הדיון בחוק בוטל. בעקבות לחצים הוחלט להחזיר את החוק לוועדת השרים לחקיקה ולשקול מחדש את עמדת הממשלה לאחר הפגרה.

בחודש שעבר החליטה ועדת השרים לחקיקה לתמוך בהצעת החוק, ואולם השרים יאיר שמיר ויצחק אהרונוביץ' הגישו ערר על ההחלטה. התנגדותם עוררה מחאה ציבורית נרחבת, שכללה הפגנות מול ביתו של שמיר בסביון.

בעקבות המחאה התחייבו השרים שמיר ואהרונוביץ' להסיר את הערר, זאת לאחר הידברות בין השרים לבין יוזם ההצעה, ח"כ ליפמן, שבה סוכם כי נוסח החוק ישונה מאיסור על יבוא כבד מפוטם לאיסור על הסחר בו.

"המתווה החדש של החוק מאפשר לקדם את תכליתו ההומאנית והראויה במניעת צער בעלי החיים, אך בלי לפגוע ביצוא ובהסכמי הסחר הבינלאומיים", כתבו שמיר ואהרונוביץ' בהודעה לתקשורת.

חגי כהן מארגון אנונימוס מסר בתגובה כי "ההתנגדות מריחה לא טוב. במקום לדאוג לאינטרס הציבורי, נאבקים למען קומץ מפטמים הונגרים".

בהצבעה הטרומית שנערכה בכנסת בשבוע שעבר אושר החוק ברוב של 59 תומכים מול 10 מתנגדים מהמפלגות החרדיות, שהתנגדו לחוק בשל חשש לפגיעה בשחיטה הכשרה באירופה.

הארגון היהודי האירופי "שחיטה" הוציא הודעה לתקשורת התומכת בחוק, ואף מטילה ספק בכשרות הכבד המפוטם. "אנו לא מאמינים שתהיה לחוק השפעה כלשהי על הקמפיין להגנת השחיטה", מסר דובר הארגון ל-Jewish Chronicle.

ישראל אסרה על פיטום עופות מים כבר לפני עשור, כשבג"ץ פסק כי הפיטום מהווה התעללות בלתי חוקית. אולם כיוון שעד כה לא נאסר הסחר במוצר, ניתן עדיין למצוא בארץ כבד שומני המיובא מחו"ל, בעיקר מהונגריה.

"הצעת החוק מבקשת להשלים את האיסור על פיטום עופות מים, ברוח החקיקה בקליפורניה, משום שהפיטום - בין אם נעשה בארץ ובין אם נעשה בחו"ל - מנוגד לתקנת הציבור הישראלית", נכתב בדברי ההסבר להצעה.

מלשכת שר החקלאות נמסר בתגובה כי "מדובר בהליך עצמאי והחלטות של הרשות המחוקקת, שאין בהם למשרד החקלאות או לשר החקלאות מעורבות כלשהי. ברגע שהוסר מהצעת החוק המקורית איסור היבוא שעמד לפגוע ביצוא ישראלי ולייצר תקדים מסוכן בנושא השחיטה הכשרה, לא הייתה מניעה להמשיך בהליכי החקיקה, ולראיה - הערר שהוגש על הצעת החוק הוסר, והיא הובאה להצבעה הטרומית במליאת הכנסת".