"למה שהפנסיה שלי תושקע במקדונלד'ס ולא בתע"א?"

רו"ח ארז סופר מפירמת BDO זיו האפט יודע למה הבורסה בת"א מתייבשת ומה יכול להעיר אותה, סבור כי המעבר למדד המדינות המפותחות של MSCI הוא בכייה לדורות, ומפתיע עם חזון לא שגרתי: להקים בורסה משנית עבור חברות קטנות, עם רגולציה פחות מחמירה

"הארכת שעות המסחר לא תציל את הבורסה מהתייבשות. גם האופציות השבועיות לא יפתרו את הבעיה. אם רוצים להעיר את השוק המקומי, צריך להנפיק את הנכסים הטובים של המדינה, כמו חברת חשמל, מקורות ורכבת ישראל. למה שהכסף של הפנסיה שלי יהיה מושקע במקדונלד'ס ולא בתעשייה האווירית?" - כך אומר רו"ח ארז סופר, שותף-מנהל בפירמת ראיית החשבון BDO זיו האפט.

בראיון ל"גלובס" הוא מסביר מהם הגורמים העיקריים לדעתו לירידה במחזורי המסחר בבורסה בת"א, איך אפשר לפתור את הבעיה ומדוע שינוי הסיווג של ישראל ב-MSCI, ממדינה מתפתחת למפותחת, היה טעות.

"2012 הייתה שנת בצורת בבורסה", מזכיר סופר, "מחזורי המסחר ירדו ב-40% בהשוואה ל-2011, למרות שהיא הייתה טובה ביחס לשנים אחרות. עם זאת, בישראל יש לא מעט חברות מצליחות ומבוססות, אז למה לא להנפיק אותן? לדוגמה חברת החשמל, שמגייסת כספים בחו"ל בזמן שהיא יכולה להנפיק מניות בארץ".

- היא יכולה, השאלה אם מישהו יקנה?

"יש בשוק המון כסף שאין מה לעשות איתו. הגופים המוסדיים צמאים להשקעות אטרקטיביות, ויש כאן נכסים מאוד טובים. בעבר, המוסדיים היו משקיעים דרך אג"ח, וככה הזרימו כספים לשוק. היום, קרוב ל-80% מההשקעות שלהם במניות נעשות בחו"ל. לכן, אני חושב שזה WIN-WIN לכל הצדדים".

סופר מוסיף כי לדעתו הדבר יפתור גם את מגמת הירידה במספר החברות הנסחרות. "נכון להיום, רק 615 חברות נסחרות באחד-העם - מדובר בירידה של כ-20% מאז שנת 2007. במילים אחרות, תוך חמש שנים בלבד 156 חברות עזבו את הבורסה, מה גם שמתחילת השנה אנחנו רואים שהמגמה היא של מחיקה מהמסחר בלבד. חברה ציבורית בישראל הפכה לעסק יקר, כשעלויות הרגולציה מאוד כבדות".

- כלומר אתה מסכים עם הטענה של מנכ"לית הבורסה, אסתר לבנון, שהבורסה מתייבשת בגלל הרגולציה.

"עשינו מחקר בנושא, ואני חושש שהמספרים מדברים בעד עצמם. מצאנו כי במהלך חמש השנים האחרונות, עלויות הרגולציה בחברות בעלות שווי של עד 100 מיליון שקל עלו ביותר מ-70%. מדובר בפגיעה של כ-11.5% בשווי. כולנו רואים עד כמה המצב בשוק בעייתי. אפילו חברות הנדל"ן, שנהנו מהשקעות המוסדיים, הולכות ונמחקות. בשנתיים האחרונות היקף ההשקעות בנדל"ן צמח ביותר מ-120% - מ-4.5 מיליארד שקל ל-10 מיליארד שקל, אבל אף חברה בתחום לא נכנסה לבורסה".

אולם לטענת סופר, הבעיה המרכזית ברגולציה טמונה בכך שהיא אינה צפויה. "הגענו למצב שבו חוקי המשחק משתנים בלי התראה מוקדמת", הוא אומר. "זה קרה בענף הסלולר, חברות הגז והדלק ואפילו בקופות הגמל, וזה גורם לאי וודאות בשוק".

- אבל בסופו של דבר, מדובר ברפורמות שבאות להיטיב עם הצרכן.

"ייתכן שברמת המחיר זה טוב לחוסכים, אבל מבחינת המשקיעים זה לא טוב. משקיע צריך לתמחר שינויים רגולטוריים. לכן, אני חושב שיש מקום לקבוע תוכנית שנמשכת כמה שנים, לאפשר למשקיעים להעריך מה צפוי לקרות ולשקול את צעדיהם בהתאם. אי אפשר להודיע יום בהיר אחד שעושים שינוי".

מוטב לו נשארנו "מדינה מתפתחת"

לסופר (47) ניסיון עשיר והיכרות מעמיקה עם שוק ההון. אלה הובילו אותו למסקנה שהבורסה מתייבשת לא רק בגלל התהדקות הרגולציה והשינוי בתמהיל ההשקעות של המוסדיים (לרבות הסטת הכספים לחו"ל). לדעתו, אחד מהגורמים העיקריים לצניחת מחזורי המסחר הינו המעבר של ישראל ב-2010 למדד המדינות המפותחות. זה הוביל בין היתר ליציאת המשקיעים הזרים מהבורסה המקומית.

"היה עדיף לנו להישאר 'ראש לשועלים' מאשר להפוך 'זנב לאריות'", הוא סבור. "ברור לכולם שהמעבר הזה לא עשה טוב לבורסה בת"א, ולמען האמת - זה לא מפתיע. אנחנו פשוט לא שייכים לשם". סופר מונה מספר פרמטרים שמצביעים לדעתו על כך שישראל אינה מתאימה לסיווג כמדינה מפותחת: מספר החברות הנסחרות בשוק הישראלי דומה לזה בשווקים של מדינות מתפתחות; שווי השוק הממוצע של חברה סחירה הוא נמוך משמעותית מהממוצע במדינות המפותחות; וגודל הבורסה, כאשר למעט אירלנד ואוסטריה, המדינות שדומות מבחינה זו שייכות למדינות המתפתחות.

"נתון זה מלמד על חוסר התאמה בין פרמטר מרכזי מאפיין של השוק אליו מסווגת ישראל, לבין המצב במדינה כיום", אומר סופר, וקובע: "ישראל הייתה צריכה להישאר מקוטלגת כמדינה מתפתחת. סיווגה הנוכחי ראוי לבחינה מחודשת".

- הנתונים שאתה מציג היו ידועים גם ב-2010, אז למה בכל זאת בישראל תמכו במעבר?

"להערכתי, הייתה כאן אופוריה. חלק מהגורמים הסתנוורו מהעובדה שהמעמד של ישראל ישתנה, ופשוט לא קראו נכון את המפה. חבל שאנחנו מקוטלגים באזור שפשוט לא מתאים לנו, כי בפועל הבורסה - שהיא מנבא לצמיחה - נמצאת במצב עגום. זה סימן למה שעומד לקרות פה בשנים הקרובות".

"לסיכום", אומר סופר, "יש לא מעט דברים שצריך לעשות כדי להציל את הבורסה. לצד בחינה מחודשת של נושא הרגולציה, יש לקבוע מסגרת רגולטורית לכל סקטור, ולהקטין את אי הוודאות. אם רוצים למשוך משקיעים מחו"ל, צריך לקבוע תוכנית חומש כדי שהמשקיעים ידעו מה צופן העתיד".

הוא אף מפתיע וסבור, חרף הירידה במחזורי המסחר בת"א, כי יש מקום לבורסה נוספת בישראל: "אני חושב שצריך להקים בורסה משנית, בה ייסחרו חברות קטנות שבהן הרגולציה פחות מחמירה, ומטבע הדברים יותר זולה. "אם המחיר שצריך לשלם לטובת מסחר תקין בבורסה הוא שהחברות ידווחו פעם בחצי שנה - זה מחיר הוגן לדעתי".

ארז סופר

■ תפקיד: שותף מנהל ב-BDO זיו האפט

■ גיל: 47

■ מגורים: תל אביב

■ מצב משפחתי: נשוי 3

■ השכלה: תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות מאוני' בן גוריון, תואר שני במנהל עסקים מאוני' ת"א

■ תפקידים קודמים: שותף, ראש אשכול פיננסי ב-BDO זיו האפט

■ תחביבים: בישול בכלל ואיטלקי בפרט, דומינו עיראקי

הצניחה במחזורי המסחר
 הצניחה במחזורי המסחר