המבקר: כך "משחק" משרד הביטחון במיליארדי שקלים בתקציב

יוסף שפירא: משרד הביטחון מערפל את המספרים בתקציב - ובאוצר עוצמים עיניים

דוח המבקר השנתי מצא ליקויים גם באיכות הדיווח של אגף התקציבים במשרד הביטחון ואגף הכספים שלו למשרד האוצר - על שינויים שנעשו בתקציב הביטחון. בשנת 2011 הסתכם תקציב הביטחון בכ-55 מיליארד שקל והשימוש ברובו הגדול מסווג. בדוח המבקר נכתב כי מערכת הביטחון פועלת בסביבה דינמית, שמתחוללים בה שינויים וחלקם מחייבים התאמות בתוכניות העבודה, העברה של מקורות בין סעיפים בתקציב הביטחון או הגדלתם. ב-2010-2011 עשה משרד הביטחון העברות והגדלות רבות בתקציבו - שמסתכמות במיליארדי שקלים.

המבקר מצא כי בדיווחים שמרכזים את השינויים התקציביים שמעביר אגף התקציבים מדי רבעון לאוצר - נמצאו טעויות, מה שמצביע לדעת המבקר על בקרה לקויה באשר לשינויים בתקציב: "בפניות הרבעוניות, אגף התקציבים לא מציג קישור בין השינויים התקציביים בתוכניות השונות - כך שלא ניתן לעקוב אחר תנועת המקורות בתקציב ולדעת לאיזו תוכנית הועברו הסכומים שהופחתו מתוכנית אחרת", נכתב בדוח.

עוד עולה מדוח המבקר כי אגף התקציבים במשרד הביטחון מציג את השינויים הרבעוניים לאוצר בצורה טכנית, ובאופן שפוגם בהבנת ייעודם ומהותם של השינויים. בתוך כך, המבקר מצא גם ליקויים בבקרה של משרד האוצר על הדיווחים הרבעוניים של משרד הביטחון. בדוח נכתב כי משרד האוצר לא בחן דיווחים אלה באופן שיטתי; לא העיר לאגף התקציבים במשרד הביטחון על מתכונת הדיווח או על אי-ההלימה של הנתונים ולא דרש להם הסברים.

נתונים אלה, שמתייחסים לשינויים תקציביים מעל סכומים מסוימים ומשנים תוכניות התעצמות - מחייבים אישור מוקדם של ועדה משותפת למשרדי הביטחון והאוצר. אלא שבעקבות יחסי עבודה בלתי תקינים בין אנשי האוצר לבין משרד הביטחון - הנתונים האמורים הועברו בידי האוצר לוועדה המשותפת באיחור ניכר של 7-10 חודשים. המבקר קבע כי "הבקרה של האוצר בנוגע לשינויים בתקציבים לא מסווגים לקתה בחסר".

מבקר ציין כי במהלך 2012 ננקטו צעדים לשיפור השקיפות והבקרה על תקציב הביטחון, לרבות התקנת מסוף במשרד האוצר של מערכת תקציב משרד הביטחון: "חשוב שראש אגף התקציבים במשרד הביטחון וסגן הממונה על התקציבים באוצר יגבשו בהקדם מתכונת דיווח מיטבית ומקובלת על הצדדים בנוגע לשינויים בתקציב הביטחון", המליץ המבקר.

תגובת משרד הביטחון: "הבקרה האזרחית על תקציב מערכת הביטחון נרחבת, על אף הסיווג הביטחוני ההכרחי. תהליכי הבקרה והשקיפות השתפרו והורחבו באופן משמעותי/ נציגי משרד הביטחון ומשרד האוצר מקיימים שיח שוטף, בעל פה ובכתב, על כל שינוי בתקציב. בדיונים בוועדות הכנסת נציגי מערכת הביטחון מציגים את השינויים שבוצעו בשקיפות מלאה. כלל השינויים התקציביים שבוצעו, מדווחים בפנייה הרבעונית, וניתנים הסברים מפורטים ככל הניתן לגבי השינוי בתוכניות השונות והמקורות התקציביים. הטעויות אשר נמצאו בדיווחים הן בהיקפים לא מהותיים, ובאחוז זניח ביחס לסך השינויים.