המבקר: צה"ל משלם 19 מיליון שקל על דוחות חניה לחיילים

מבקר המדינה יוסף שפירא מצא ליקויים בפיקוח ובבקרה על כלי הרכב במערכת הביטחון ■ שני עוזרי מנכ"ל במשרד הביטחון המשיכו להחזיק במכוניות אף שסיימו את תפקידיהם ■ נעשה שימוש במכוניות של צה"ל בסופי שבוע ובחגים

בחודש ינואר 2012 הסתכמו דרישות התשלום של רשויות מקומיות לצה"ל על דוחות חניה שבוצעו בידי חיילים ואנשי קבע בכ-19 מיליון שקל - כך עולה מדוח מבקר המדינה, יוסף שפירא. מדובר בדוחות על עבירות חניה שנעשו עד מאי 2011, והמבקר מצא כי עד חודש מארס 2012 צה"ל לא הפעיל אמצעי אכיפה נגד מבצעי העבירות וחיילים רבים לא חויבו בגין עבירות שביצעו. בשל כך, הקופה הציבורית נדרשה לשאת במימון דוחות אלה.

המבקר מצביע על שורה של ליקויים בתחום השימוש בכלי רכב במשרד הביטחון ובצה"ל. מהביקורת עולה כי משרד הביטחון נוהג זה שנים ארוכות להצמיד כלי רכב לחלק מעובדיו - בלי שקבע לזכאות זו אמות מידה וכי בעלי תפקידים עשו שימוש בכלי רכב בניגוד לכללי המינהל התקין וללא פיקוח ובקרה.

ביוני 2012 כללה מצבת כלי הרכב של משרד הביטחון 431 מכוניות - 63% בבעלות המשרד ו-36% שכורים. 64% מכלל צי הרכב הם כלי רכב שהוצמדו לבעלי תפקידים. בסוף 2011 הסתכמה מצבת כלי הרכב בצה"ל ב-14,250 מכוניות, 72% מהן בליסינג: 520 מכוניות הוצמדו לבעלי תפקידים ועוד 890 נחשבים לכלי רכב משימתיים.

הביקורת העלתה כי בקשות של עובדים להצמדת רכב - לא תועדו בידי ראש האגף האחראי לנושא זה, אמו"ן (אגף מבצעים לוגיסטיים ונכסים), וברוב המקרים לא תועדו גם החלטותיו בנושא. עוד מצאה הביקורת כי שני עובדים שהוצמדו להם כלי רכב מתוקף תפקידם בעבר כעוזרי מנכ"ל משרד הביטחון - המשיכו להחזיק במכוניות אף שסיימו את תפקידם ובלי שהעבירו בקשה מסודרת לכך. מבקר המדינה קרא למשרד הביטחון לפעול למען הסדרת הנושא, שכן קביעת הזכאות לרכב צמוד בידי גורם אחד וללא תיעוד והנמקות להחלטותיו - אינה עולה בקנה אחד עם כללי המינהל התקין.

בין השאר מצאה הביקורת כי משרד הביטחון פרסם מכרז שביקש הצעות לשתי תקופות שכירות של מכוניות - יומית ושנתית. משרד הביטחון לא דרש לקבל במסגרת הליך זה הצעות מחיר לשכירות חודשית - כך שהוא משלם תעריף של שכירות יומית על מכוניות גם כשהן משמשות אותו במשך מספר חודשים. מבקר המדינה התריע כי בכך, משרד הביטחון מטיל על עצמו ועל צה"ל הוצאות מיותרות, שכן שכירת מכוניות בתעריף חודשי יכולה להיות זולה יותר מתעריף יומי. המבקר הזכיר מכרז שעשה בעבר אגף החשב הכללי באוצר, שממנו עלה כי התעריפים החודשיים לשכירת רכב נמוכים ב-10%-48% מהתעריפים שמתבססים על שכירות יומית.

בנוסף מצאה הביקורת כי משרד הביטחון שכר מכוניות לתקופה ארוכה - שעולה על שנה ולא השתמש באפשרות זולה יותר במקרה זה, כמו חכירה של מכוניות בליסינג. חישוב שנעשה במשרד המבקר העלה כי בעקבות מצב זה, שילם משרד הביטחון לחברות ההשכרה כ-340 אלף שקל מעבר לסכום שיכול היה לשלם במקרה היה בוחר בשיטת הליסינג. מהביקורת עולה עוד כי משרד הביטחון גם לא ניהל הליכי פיקוח ובקרה על שימושים פרטיים שנעשו ברכבי איגום - מכוניות שמיועדות לשימוש השוטף של היחידות השונות. בשל הליכי הפיקוח ובקרה לקויים, אירעו מקרים שבהם נעשה שימוש במכוניות אלה גם במהלך סופי שבוע וחגים.

מצה"ל מסרו בתגובה: "בצה"ל רואים חשיבות רבה באכיפת עבירות תנועה המבוצעות על ידי כלי רכב המצויים בשימוש צה"ל, ופועלים במישורים שונים למיגור התופעה ולאכיפה פעילה. יש לציין כי בשנה האחרונה חלה ירידה ניכרת בהיקף הדוחות המתקבלים בצה"ל, וכן מתבצעת אכיפה מוגברת נגד עברייני החניה. בימים אלו פועלים בצה"ל להסדרת נוהל עבודה אחיד מול הרשויות המקומיות לשם העברת הכספים שנגבו עבורן".

ממשרד הביטחון נמסר כי המשרד הקים ועדה קבועה ובלתי תלויה, בראשות סמנכ"ל וראש אגף משאבי אנוש, שבוחנת כל בקשה להקצאת רכב צמוד, על-פי עקרונות ואמות מידה קבועים. ועדה זו היא הסמכות הבלעדית לאישור או דחייה של כל בקשה בתחום זה.

הכסף שמבזבזת מערכת הביטחון

■ שני עובדים שהוצמדו להם כלי רכב כעוזרי מנכ"ל במשרד הביטחון - המשיכו להחזיק במכוניות אף שסיימו את תפקידם

■ משרד הביטחון משלם תעריף של שכירות יומית על מכוניות גם כשהן משמשות אותו מספר חודשים - והשכירות החודשית נמוכה יותר

■ משרד הביטחון שכר מכוניות לתקופה ארוכה ולא השתמש באפשרות הזולה יותר של ליסינג, שהייתה יכול לחסוך כ-340 אלף שקל

■ נעשה שימוש בסופי שבוע ובחגים במכוניות שמיועדות לשימוש השוטף של היחידות השונות