רוכשי דירה חדשה יקבלו את מחירון מפרט הדירה מהקבלן

מליאת הכנסת אישרה את הצעת החוק של ח"כ מאיר שטרית ■ "הצעת החוק נועדה להפסיק את התנהלות חברות הבנייה והקבלנים, אשר מציגים מחיר שקרי בעת זיכוי פריטים במפרט הדירה"

מליאת הכנסת אישרה הבוקר (ד') את הצעת החוק של ח"כ מאיר שטרית (התנועה) הקובעת כי רוכשי דירות חדשות יהיו זכאים לקבל לידיהם מחירון של כל הפריטים הכלולים במפרט הדירה וזאת על מנת שאם ירצו לשנותו, יקבלו זיכוי בסכום המלא ולא מחיר אשר נמוך בעשרות אחוזים.

יוזם הצעת החוק, ח"כ שטרית, שר השיכון ושר האוצר לשעבר, ביקש לאפשר לרוכשי הדירות לדעת בדיוק מה כולל המפרט כדי שיוכלו לבחון את ההחזר על כל אחד מפרטיו במקרה שיהיו זכאים לזיכוי מהקבלן. "הצעת החוק נועדה להפסיק את התנהלות חברות הבנייה והקבלנים אשר מציגים מחיר שקרי בעת זיכוי פריטים במפרט הדירה", נמסר מטעם חבר הכנסת שטרית היום, "כיום, בעת רכישת דירה מקבלים לידיהם הרוכשים מפרט מלא, אך אם הם רוצים לבצע שינויים בדירה עוד לפני שהדירה בנויה הם נאלצים לשלם מחיר גבוה בהרבה מהמחיר לאותה עבודה או לחילופין אם הם מבקשים להוציא פריט הם מקבלים זיכוי אשר נמוך בעשרות אחוזים ממחירו".

לדבריו של ח"כ שטרית: "הצעת החוק באה לתקן עוד עוולה בחוק המכר. חוק המכר היום משרת את הקבלן והולך נגד הקונה, החוק מקפח את הקונים כמעט בכל תחום. על-פי ההצעה רוכש יוכל לקבל מחיר על-פי מחירון קבוע מראש ולא על-פי מחירון הקבלן, לדוגמה: כיום שקונים דירה עם מטבח אשר מחירו 50 אלף שקל, אם הרוכש לא רוצה את המטבח הסטנדרטי ורוצה להוציאו הוא למעשה מקבל זיכוי בסכום של כ-2,000 שקל בלבד. אותו הדבר קורה עם נקודת חשמל. הזזת נקודת חשמל ממקומה על-פי תוכנית הדירה, וזאת עוד בטרם בניית הבניין עולה כמה מאות שקלים. זאת התעללות בקונים. לצערי הקבלנים מנצלים ודורכים על רוכשי הדירות".

שר השיכון, ח"כ אורי אריאל, הגיב בשם הממשלה ואמר: "תחילה חשבתי להגיש ערר עקב קשיים ביכולת האכיפה והבקרה, ומתוך מטרה לא להכביד על שוק הדיור. לאחר שיחה עם ח"כ שטרית אשר הסביר לי את פשטות החוק ולאחר התחייבות לתאם עם משרד השיכון, משרד האוצר והמשפטים הוחלט לתמוך בהצעה".

הצעת החוק עברה ברוב של 45 בעד ומתנגד אחד, ותועבר להמשך החקיקה בוועדת הכלכלה של הכנסת.