צחי סולטן מכר מהר - ונחלץ מהפסד כבד באלווריון

בשוק הביעו היום פליאה על המהלך של כלל חיתום, שהשקיעה באלווריון 3 שבועות לפני קריסתה ■ גורם בשוק: "זו נראית לי השקעה מאוד מפוקפקת" ■ כלל חיתום: "אלווריון הציגה תוכנית הבראה רחבה ומסודרת"

קשה להגיד שקריסתה של אלווריון הפתיעה את השוק. מצבה של חברת ציוד התקשורת האלחוטית - שבתחילת השבוע מונה לה כונס נכסים לאחר מספר שנים קשות - היה ידוע היטב, לרבות הקשיים הפיננסיים, סבבי הפיטורים ותכניות ההתייעלות. מה שכן הפתיע את הפעילים בשוק הייתה השקעה שביצעה כלל חיתום בחברה, בסכום של 1.2 מיליון דולר, כנגד הקצאת מניות, שלושה שבועות בלבד לפני הקריסה. מה עוד שסכום ההשקעה הוא משמעותי ביחס להון העצמי של חברת החיתום.

"זאת עסקה מאוד מוזרה. חברות חיתום לא נוהגות לעשות עסקאות מהסוג הזה", אמר היום ל"גלובס" גורם בשוק. לדברי גורם אחר, "היה ברור שמדובר בהשקעה בסיכון גבוה מאוד, שהתבררה בהמשך כעוד יותר מסוכנת. כבר היה עדיף להם לתת הלוואה כנגד בטוחות. זו נראית לי השקעה מאוד מפוקפקת".

ואולם, ל"גלובס" נודע כי בכלל חיתום, שנמצאת בשליטת צחי סולטן ומנוהלת על ידי טל רובינשטיין, דווקא צפו את ההידרדרות במצבה של אלווריון - גם אם לא את המהירות שבה תתרחש הקריסה. ככל הידוע, כלל חיתום קיבלה מניות אלווריון לא חסומות, שהיוו קרוב ל-10% מהון החברה, בהנחה מסוימת על מחיר השוק, ומיד החלה למכור אותן. בדרך זו הצליחה החברה להיפטר מרוב ההחזקה עוד בטרם הוגשה הבקשה לכינוס נכסים. על פי ההערכות בשוק, אם נרשם הפסד מהמהלך הרי שהוא לא היה במשמעותי.

"הבנק משך את השטיח"

בכלל חיתום חזרו היום על הדברים שמסרו בתחילת השבוע, לפיהם "החברה החליטה להשקיע באלווריון מכספי הנוסטרו שלה, לאחר שאלווריון הציגה בפניה תוכנית הבראה רחבה ומסודרת שכללה קיצוצים משמעותיים הן בכוח האדם, והן בסעיפי הוצאות אחרים. כמו כן, כללה התוכנית פרישת חובות והסכמות עם בעלי החוב השונים לרבות בנק סיליקון ואלי (שבקשתו הביאה למינוי הכונס - ל' א').

"בנוסף, הוצגה מגמת צמיחה בהכנסות החברה, והשקעתנו הייתה עתידה לסייע בפתרון מימון ההון החוזר. פעולותיו של הבנק בשבוע שעבר הן בניגוד לדברים שהוצגו לכלל חיתום טרם ההשקעה. אנו לומדים את העובדות ובוחנים את עמדתנו".

"הבנק משך את השטיח מתחת לאלווריון", אמר היום ל"גלובס" גורם בכלל חיתום, שם, כך נראה, ממשיכים להאמין כי ההתנהלות של חברת ציוד התקשורת האלחוטית הייתה תקינה. "לרוב אנחנו משקיעים בחברות שהמוצרים שלהן טובים, אבל יש להן בעיה פיננסית. הבנו שמה שמפריע לאלווריון להתקדם היה העובדה שהיא לא מצליחה לתמוך בהון החוזר, ושבפועל יש עודפי ביקוש למוצרי החברה".

לדברי אותו גורם, תוכנית ההתייעלות והמהלכים של המנכ"ל החדש, אסף קטן, שכללו מעבר למשרדים חדשים וצמצום כוח האדם, הפחיתו משמעותית את קצב שריפת המזומנים בחברה. "אלווריון נכנסה לתוכנית הזו אחרי תקופה ארוכה של פזרנות", הוסיף וסיכם: "לפי ההסכם, סיליקון ואלי בנק היה אמור להמתין עד לסוף הרבעון עם הקובננטים. בפועל, הוא הפעיל את התנאי לפני הזמן, וחבל".