יו"ר הנאסד"ק מזהיר: התפתחות בועה עצומה בשוק המניות

בורז'ה אקהולם טוען כי הגיעה העת להתחיל לדבר על האטת רכישות האג"ח ונירמול הריביות ■ אקהולם: "כאשר מקבלים הון זול קיימת סכנה להתפתחות בועה בשווקים הפיננסים"

בורז'ה אקהולם, יו"ר בורסת הנאסד"ק, הזהיר מפני התפתחות בועה בשוק המניות, שתיווצר כתוצאה מהמדיניות המוניטרית האולטרה מרחיבה, בה נוקטים הבנקים המרכזיים בעולם.

אקהולם, שמכהן גם כמנכ"ל חברת Investor AB, אחת מחברות ההשקעה הגדולות בשוודיה, אמר בראיון ל-CNBC כי הגיעה העת להתחיל לדבר על האטת רכישות האג"ח ונירמול הריביות.

"כאשר מקבלים הון זול - מה שלמעשה קיבלנו במשך תקופה מסוימת - קיימת סכנה להתפתחות בועה עצומה בשווקים הפיננסים. וזוהי בהחלט סכנה", לטענתו.

דבריו של אקהולם נאמרים לאחר שמדדי המניות המרכזיים בוול סטריט טיפסו לשיאים חדשים בשבוע שעבר, כאשר מדד הדאו ג'ונס רשם תשואה של 18% מתחילת השנה ומדד הנאסד"ק הוסיף לערכו 19.5%. אתמול ננעלו המדדים בעליות לאחר שברננקי שלח מסרים מרגיעים בכל הנוגע לעתידן של התוכניות להקלה כמותית. לדבריו, "רכישות האג"ח שלנו תלויות בהתפתחויות הכלכליות והפיננסיות. בשום פנים הן לא במסלול קבוע".

אקהולם גם הזהיר מפני ההאטה בכלכלה הסינית וטען כי זאת אחת הסכנות המרכזיות עבור הכלכלה הגלובלית ולכלכלה האסייתית בפרט. "אני חושב שה'פיל בחדר' הוא עדיין מה שקורה בסין, עניין שמשפיע על כלל העולם". עם זאת, אקהולם הוסיף שהוא עדיין שורי לגבי כלכלת סין בטווח הרחוק, בשל העלייה ברמת העושר והגידול של מעמד הביניים.