הצעה: יזם פינוי-בינוי יעניק ערבויות לבעלי הדירות

יוזמה חדשה בדרך לדיון בכנסת: החלת חוק מכר דירות גם על פרויקטים של התחדשות עירונית ופינוי-בינוי ■ את הצעת החוק גיבש עו"ד אברהם ללום ממשרד עמית פולק מטלון ושות', והיא הוגשה על-ידי ח"כ מאיר שטרית (התנועה)

יוזמה חדשה בדרך לדיון בכנסת: החלת חוק מכר דירות גם על פרויקטים של התחדשות עירונית ופינוי-בינוי. ל"גלובס" נודע, כי בימים אלו הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק חדשה שעשויה להשפיע בצורה משמעותית על נושא הערבויות שמקבלים בעלי דירות ישנות בפרויקטים של פינוי-בינוי מהיזם. את הצעת החוק גיבש עו"ד אברהם ללום ממשרד עמית פולק מטלון ושות', והיא הוגשה על-ידי חבר הכנסת מאיר שטרית (התנועה).

לא רבים יודעים, אך חוק מכר דירות שחוקק בעקבות קריסת חברת חפציבה ומבטיח שרוכשי הדירות יקבלו את המגיע להם במקרה וחברה קורסת, לא חל על פרויקטים של פינוי-בינוי. נכון להיום, הערבויות שמקבלים בעלי הדירות יכולה לנוע בין שווי הדירה החדשה שיקבלו מהקבלן בסוף התהליך, לשווי הדירה הישנה בה הם מחזיקים היום. אולם, החוק עצמו איננו מתייחס לנושא בצורה ספציפית.

הצעת החוק שגובשה מתייחסת לפרויקטים של פינוי-בינוי ופרויקטים של תמ"א 38 על-פי התיקון השני (הריסה ובנייה מחדש) בלבד. "בשים לב להיקף הרב של עסקאות מסוג של התחדשות עירונית אשר נרקמות בשנים האחרונות, יש לבצע את התיקון האמור אשר מטיל חובה על היזמים לתת לדיירים אשר מפנים את דירתם, ובשל כך מוצאים עצמם ללא כל נכס ברשותם לתקופה האורכת כ-3 שנים, ערבות בנקאית אשר תבטיח את בעלי הדירות. בניגוד לרוכשי דירות (בפרויקטים רגילים) המובטחים בשיטת השוברים, נותנים בעלי הדירות את כל רכושם מבלי שתעמוד להם ההגנה הרצויה בחוק זה", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק.

לדברי עו"ד ללום, המצב הקיים עשוי לגרום לקטסטרופה בעתיד במקרה שקבלן יקרוס במהלך הפרויקט. "אנשים לא מודעים לסוגיה הזו, ולצערי גם לא כל עורכי הדין. הרבה פעמים אנשים חותמים על חוזים שונים ומשונים מבלי לדעת על מה הם חותמים ואיזו ערבות הם יקבלו. הדבר צריך להיות קבוע בחוק ולא נתון לפרשנות או לכוחות השוק כמו היום. יש פרויקטים שלא יוצאים לדרך כי בעלי הדירות מרגישים שאינם מקבלים בטוחה מספיקה, ובמקביל הדבר גם חושף את הבנקים לסכנה במקרה של קריסה".

חבר הכנסת שטרית שכאמור, מקדם את הצעת החוק, סיפר ל"גלובס" כי מדובר בנושא שחייב להיות מוסדר: "זה פשוט חוסר אחריות שהתחום הזה לא מוסדר בחוק. אנשים נותנים את הדירה שלהם ולא מקבלים ביטחונות. אני אקדם את הנושא ואדאג שכל אדם יהיה זכאי לערבות מספקת וביטחונות כאשר הוא מפקיד את הדירה שלו בידי יזם".