איגוד לשכות המסחר: השביתה בנמלים - "מהלך אנטי-דמוקרטי"

מבקש מביה"ד להוציא צווי מניעה לעובדי הנמלים, בטענה כי מדובר בעילה בלתי חוקית לשביתה, שנועדה לסכל החלטת ממשלה הפועלת בתחום סמכותה

בהתאם להערכות המוקדמות, איגוד לשכות המסחר פנה היום (א') לבית הדין הארצי לעבודה בדרישה למנוע את השביתה המתוכננת בנמל חיפה ובנמל אשדוד עוד לפני שהיא פורצת.

באיגוד, בראשות אוריאל לין, מבקשים להוציא צווי מניעה לעובדי הנמלים, בטענה כי מדובר בעילה בלתי חוקית לשביתה, שנועדה לסכל החלטת ממשלה הפועלת בתחום סמכותה. הכוונה היא להחלטה להקים שני נמלים חדשים בסמוך לנמלים הקיימים, שיופעלו על-ידי זכיין פרטי.

ההסתדרות הכריזה בשבוע שעבר על סכסוך עבודה בנמלים, ולפי הדין היא רשאית לפתוח בשביתה החל מהשבוע הבא.

"מדובר במהלך אנטי-דמוקרטי המיועד להכשיל החלטת ממשלה ריבונית נבחרת", נכתב בעתירה לבית הדין. "הצלחתו משמעותה שיבוש אורחות המשטר וסיכול מהלך כלכלי חיוני, שהתקבל במסגרת סמכותה ואף חובתה של ממשלה בקידום רפורמות מבניות במשק", נכתב עוד.

על אף הטיעונים של איגוד לשכות המסחר, פסיקות העבר של בית הדין לעבודה קבעו כי עובדים רשאים לשבות כנגד החלטות ממשלה, כל זמן שאלה נוגעות במישרין ואפילו בעקיפין למקום עבודתם. הקמת נמלים חדשים בסמוך לנמלים הקיימים עשויים לפגוע בהיקף העבודה בנמלים הקיימים, ולאור העובדה ששכרם של עובדי הנמלים מבוסס על פרמיות - הרי שהם עשויים להיפגע במישרין.

על-פי הערכות, יו"ר ההסתדרות עופר עיני לא יתנגד בהכרח להקמת נמלים פרטיים, אולם הוא יתנה זאת במספר דרישות: שדרוג הנמלים הקיימים כך שאניות ענק יוכלו לעגון בהן ובכך להתחרות בנמלים החדשים; ויסות היקף העבודה בנמלים החדשים; וחתימה על הסכמי עבודה ענפיים.

לפי עו"ד דפנה שמואלביץ', המייצגת את לשכת התיאום של ארגוני המעסיקים, בית הדין הארצי לעבודה צפוי לדרוש מנציגי המדינה להיכנס למשא-ומתן מיידי עם נציגי ההסתדרות וועדי העובדים. לאור העובדה שלא התקיים עדיין משא-ומתן, בית הדין "ימליץ" להסתדרות שלא לפתוח בשביתה לפני משא-ומתן שכזה, ולכל היותר יתיר שביתה של מספר שעות גם ללא משא-ומתן.

לדבריה, על סמך פסיקות מהעבר, בית הדין לעבודה עשוי להורות על הקפאת המכרזים להקמת הנמלים החדשים למרות שכבר פורסמו - וזאת כדי למצות את ניהול המשא-ומתן בתום-לב.