"הרפורמה שאושרה היום לא תביא להורדת מחירי הדירות"

כך טוען אהוד המאירי, יו"ר קבוצת שמאות המקרקעין, בתגובה לאישור רפורמת הפרגולות ע"י הממשלה ■ המטה לתכנון אחראי: "בשביל לבנות פרגולה לא צריך לשנות את מדיניות התכנון של מדינת ישראל"

הממשלה אישרה היום (א') את רפורמת הפרגולות שהציג שר הפנים גדעון סער. כזכור, מדובר בגרסה מקוצצת של רפורמת המרפסות הגדולה עליה הכריז ראש הממשלה, בנימין נתניהו כבר לפני למעלה משלוש שנים.

לאור אישור הרפורמה שעוסקת בין היתר במתן סמכויות נוספות לרשויות המקומיות, הקצבת פרקי זמן קבועים לדיון בתוכניות על ידי הוועדות והקמת מכוני רישויי פרטיים, מביעים פעילים בענף הנדל"ן סקפטיות גדולה האם אכן מדובר בהישג משמעותי שיקל על הענף או שמא בעוד תוכנית גדולה ללא בשורה של ממש. באותו הזמן, לצד המברכים, מתנגדי הרפורמה טוענים שמדובר בטעות חמורה.

כך,המטה לתכנון אחראי, הכולל 30 ארגוני סביבה וחברה תקף את הממשלה וציין כי "בשביל לבנות פרגולה לא צריך לשנות את מדיניות התכנון של מדינת ישראל". לדברי פעילי המטה, "את התוצאות המזיקות של הרפורמה הזאת נשלם כולנו וגם הדורות הבאים, שיישארו ללא קרקעות וללא שטחים פתוחים תוך פגיעה בבריאות הציבור". אנשי המטה הוסיפו כי בכוונתם להמשיך ולהאבק באישור הרפורמה בכנסת ובנוסף קוראים הארגונים לחייב דיור בהישג יד וכן תמהיל של גדלי דירות בכל תכניות מתאר.

אהוד המאירי, יו"ר קבוצת שמאות המקרקעין אהוד המאירי ושות' אמר היום: "הרפורמה שאושרה היום לא תביא להורדת מחירי הדירות בארץ. נכון שהיא תקל על אזרחים המעוניינים לבנות וילה או לסגור מרפסת, וככל הנראה הבירוקרטיה תפחת, אולם הבעיה האמיתית היא המחסור בקרקעות לבנייה בהיקפים גדולים וסגירת מרפסת או הוספת פרגולה אינם פקטור בהורדת מחירים. מדובר בהקלה שולית ביותר שלא פותרת את בעיית הכמויות הגדולות. גם היום בחוק התכנון והבנייה קיימת הגדרה של פרקי זמן ומועדים לאישורי תכניות, ואף אחד לא עומד בהם. השאלה היא אם עכשיו יהיו סנקציות נגד הוועדות שלא עומדות בלוחות הזמנים".

עו"ד צבי שוב מומחה בדיני תכנון ובנייה מציין כי הפתרון לבירוקרטיה בוועדות התכנון טמון בייעול הוועדות ובאכיפת החוק. לדבריו, גם אם התיקונים המוצעים ברפורמה נראים טוב, ללא אכיפה לא נראה שיפור. "יש להטיל סנקציות על ועדה שלא עומדת בזמנים הקבועים בחוק. כמו שיש היום ביקורת ופיקוח על התנהלות שופטים כך צריך להיות מנגנון ביקורת ופיקוח על גופי התכנון השונים כולל סנקציות מצד אחד ותמריצים מצד שני לוועדה שמצליחה לעמוד בזמנים הקבועים בחוק. לדוגמא, יש לבחון חבות נזיקין על ועדות שלא עומדות בזמנים וקביעת פיצויים לבעלי קרקעות או יזמים שנפגעים כתוצאה מעיכוב ההליכים". שוב מוסיף שכבר היום חוק התכנון והבנייה הקיים קובע מועדים לאישור תוכניות אולם מרבית הועדות לא עומדות בהן.

"כל מהלך שיזרז הליכי קבלת היתרי בנייה הוא מבורך אבל הצלחת כל רפורמה תלויה באופן היישום ובמקרה הזה מהלך רדיקאלי של הפרדת סמכויות מוחלטת בין הוועדה המקומית למחוזית לא נראה נכון ולא ישים לבצוע", כך לדברי שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין שהוסיפה כי "לצד זירוז קבלת ההיתרים הייתה המדינה צריכה לדאוג במסגרת הרפורמה גם לנושא הטיפול בשינויי ייעוד קרקעות ובשינוי החלטות המנהל לגבי מדיניותו בכל הנוגע לתמורה הכספית לבעלי הקרקע בעת שינוי ייעוד. במקום זה הרפורמה נוגעת בנושא זניח ולא רלוונטי כמו פטור מהיתרי בנייה בבניית פרגולה. האם זה מה שיציל אותנו? הנה שוב הזדמנות שהוחמצה".

עו"ד עפר טויסטר בעל משרד עו"ד המתמחה בדיני התכנון והבנייה: "יש פה פריצת דרך של הקמת מכוני בקרה פרטיים שיבדקו את הצדדים הטכניים של היתרי הבנייה. הדבר דומה למכוני הרישוי למכוני הרכב שהופרטו ופועלים בהצלחה רבה. אבל לצד היתרון, יש לציין כי חוק הוא מכשיר בידי מי שמבצע את הוראותיו. אם במסגרת ההתייעלות, ועדות תכנון לא יתוגברו בכוח אדם מתאים הרי שאיני צופה שינוי דרמטי. כמו כן, צריך להזהר מתופעה שמתגברת לאחרונה בחלק מהועדות שכאשר טיפול בבקשה לא עומד בלו"ז הרי שהיא מוחזרת למבקש מסיבות שלעיתים נראות טכניות וזאת כדי למנוע טענות של אי עמידה בלוחות זמנים. צריך לזכור שהמטרה בסוף היום צריכה לייעל את הליכי התכנון והבנייה ולא את הסטטיסטיקה של ועדות התכנון".

אדריכל גיל שנהב, ממשרד כנען שנהב אדריכלים סבור שהגדלת הסמכויות לועדות היא מבורכת אבל במקביל חשוב לדאוג גם לכל תחום ההתחדשות העירונית, נושא שלא מטופל ברפורמה: "אני מברך ברכה גדולה על הגדלת סמכויות הועדה המקומית. עם זאת, במידה והשינוי העיקרי ברפורמה יסתיים רק בהרחבת הסמכויות, יש חשש גדול שנפסיד הזדמנות פז לטפל בהיקף רחב בנושא ההתחדשות העירונית. ישנם לא מעט ראשי ערים, שהם העומדים בראש הועדות המקומיות, שהצהירו כי אין להם אינטרס לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית בעירם. מדבריהם עולה כי הם רואים בתוכניות אלה דרך להוסיף תושבים אך לגרוע מקופת העירייה. לכן, במקביל לרפורמה חייבת לבוא גם מדיניות ארצית המחייבת ומגדירה לכל עיר את היקף ההתחדשות העירונית שעליה לעבור בכל שנה".

פורום ה-15 הביע תמיכה באישור הרפורמה ונציגיו הדגישו כי יש לייעד תקציב שיאפשר העצמה של הידע והיכולות המקצועיות של ועדות מקומיות לתכנון ובנייה, על מנת שיוכלו להפעיל את הסמכויות החדשות שיועברו אליהן באופן המיטבי.

לדברי ורד צרפתי, סמנכ"לית בחברת צרפתי שמעון "כל רפורמה שתפחית את הבירוקרטיה היא מבורכת, אך מעבר לכך צריך לבדוק האם הממשלה תקצה את המשאבים ליישום הרפורמה. כיום לוקח לאשר פרויקט בוועדה המחוזית חמש שנים בגלל שאין מספיק כוח אדם בוועדות. האם הממשלה תתקצב את הרפורמה ותוסיף לוועדות כוח אדם? בנוסף, על פי התרשמותי הממשלה לא הגבילה את לוחות הזמנים לגורמים נוספים שאחראים על מתן אישורים כמו כיבוי אש, הג"א ופקיד היערות שגם הם מתלוננים על מחסור בכוח אדם".