מחשבת מסלול מחדש: אפל רכשה שתי אפליקציות ניווט קטנות

התגובה לרכישת ווייז? אפל רכשה בסוף השבוע שתי חברות סטארט-אפ כדי לשפר את שירות המפות שלה ■ תשיק מערכת הפעלה חדשה לפני סוף השנה

אפל ערכה שתי רכישות קטנות במטרה לתקן את אחד הכישלונות המבישים ביותר בתקופת כהונתו של המנכ"ל טים קוק - השקת אפליקציית המפות לאייפון בספטמבר שעבר.

אפל רכשה את HopStop, אפליקציה שמסייעת לאנשים להתמצא ברחבי ערים תוך שימוש בתחבורה ציבורית. (ב-HopStop השקיעו בין השאר ירון גלאי ודניאל רקנאטי). החברה רכשה גם את Locationary, שמספקת מידע עדכני על המיקומים של עסקים מקומיים. הרכישות יסייעו לאפל לטפל בשני הכשלים העיקריים של Maps: העדר מידע על תעבורה ומקומות לא מעודכנים או לא מדויקים.

העסקאות מלמדות על כך שאפל מוכנה לצאת אל מחוץ לקמפוס החברה כדי לסייע לפתור בעיות פנימיות. העיתון פייננשל טיימס דיווח השבוע על מהלך גיוס, לרבות רכישת חברות, עבור פרויקט ה-iWatch. חברת HopStop שוכנת בניו יורק ואילו Locationary נוסדה בטורונטו, קנדה.

"אפל רוכשת חברות טכנולוגיה קטנות מעת לעת, ואיננו נוהגים לדון במטרות או בתוכניות שלנו לגביהן", כך נמסר מאפל, שאישרה את דבר הרכישות.

הצפי הוא כי אפל תשיק דגמים חדשים לאייפון, לרבות שדרוג של המודל העדכני ביותר וקו חדש של מכשירים זולים יותר, לפני סוף השנה, לצד השקה של iOS 7, שאמורה לכלול את השינוי הרדיקלי ביותר במערכת ההפעלה הניידת של החברה מאז השיקה טלפון חכם בשנת 2007.

הטכנולוגיה והצוותים שנוספו לחברה עם רכישת החברות עשויים להיות משויכים להשקות הללו, כדי להבטיח ש-Maps לא תאכזב את הלקוחות שוב.

טים קוק מתנצל

טים קוק נאלץ להתנצל על הבעיות באפליקציה וזמן קצר לאחר מכן ערך רה-ארגון בצוות שהיה אמון על האפליקציה. כך פוטר סקוט פורסטול, כמו גם מנהלים אחרים שהיו אחראים לאפליקציה. אדי קיו, העומד בראש חטיבת תוכנה ושירותים לאינטרנט, אחראי כעת ל-Maps, כמו גם ל-App Store, iTunes, Siriו-iCloud.

הרכישה האחרונה של אפל, שהוערכה במיליוני דולרים ספורים נעשתה אל מול הרכישה של גוגל את חברת Waze הישראלית במיליארד דולר. חברת Locationary משתמשת במיקור המון כדי לוודא שרשימות המקומות שלה עדכניים.

אפל הוציאה את Google Maps מהאייפון, כדי לנסות לצמצם את התלות שלה בחברה האחראית לאנדרואיד, היריבה הגדולה ביותר שלה מבין פלטפורמות הטלפונים החכמים. יצרנית האייפון אמרה כי היא תסתמך על מפתחים צד ג' כדי לספק אפליקציות תעבורה וכי היא מקווה שהשימוש באפליקציה על ידי הקהל יאפשר לה לאסוף נתונים מדויקים יותר לגבי מקומות.

דומה כי הרכישות האחרונות של החברה מהוות ניסיון להאיץ את המאמצים, מתוך הכרה בפופולריות של Google Maps, שחברת החיפוש מאפשרת להוריד כאפליקציית אייפון מאז דצמבר 2012.

אפל ביצעה שיפורים מתמידים, תוספות ותיקונים ב-Maps מאז ספטמבר שעבר, לרבות הוספת מיקומים חדשים רבים בערים, הדמיות לוויין משופרות ויכולות בתלת ממד, בפרט עבור אירופה, יפן וסין. אולם רבים עדיין מותחים ביקורת על האפליקציה ומתלוננים שההודעות על שגיאות ששולחים לקוחות נותרות ללא מענה במשך חודשים ארוכים.

"מפתיע כמה מעט אפל שיפרה את האפליקציה", אמר בנדיקט אוונס מ-Enders Analysis בציוץ בטוויטר לאחר שהחדשות על העסקאות פורסמו על ידי בלומברג ו-AllThingsD.

שירותי תחבורה

לצד השיפורים הטכנולוגיים, גם הקניין הרוחני של HopStop עשוי להועיל לאפל. בשנת 2011, היא קיבלה אישור לפטנט, המכסה את האופן שבו היא אוספת נתונים מספקי שירותי תחבורה ולאחר מכן משתמשת בנתונים כדי לקבוע את המסלול הטוב ביותר להולכי רגל, באמצעות שילוב בין הליכה לתחבורה ציבורית.

מלחמות הפטנטים של אפל חזרו לכותרות ביום ו' אחר הצהריים, לאחר שעלה מתוך מסמכים שהוגשו לבין המשפט שהיא נפגשה עם סמסונג מספר פעמים לאחר שצברה ניצחון משפטי משמעותי נגד היריבה הקוריאנית בשנה שעברה.

החלטה שניתנה על ידי ה-US International Trade Commission חשפה שאפל וסמסונג נפגשו בדצמבר בשנה שעברה לאחר חודשים של חילופי דברים על הסכם רישוי ופשרה ביניהן בעקבות המאבקים המשפטיים בין שתי החברות.

על פי תזכיר שנוסח בפגישה שערכה בפברואר, שתי החברות היו צריכות להתייעץ בפורום ההנהלה לגבי ההצעות שעל השולחן, אך לא הושגה פשרה.

"ב-22 במרס, 2013, סמסונג כתבה לאפל וביקשה ממנה לפתוח מחדש את המשא ומתן", כך כתב ה-US International Trade Commission. "למיטב ידיעתנו, אפל לא הגיבה למכתב זה. סמסונג אומרת כי הצעתה מה-18 בדצמבר, כפי שהיא משתקפת במכתבה מה-22 במרס, עדיין בתוקף עבור אפל".

אפל טענה לעתים קרובות כי תנאי הרישוי שהציעה סמסונג אינם הגיוניים, שכן היא דורשת תמלוגים גבוהים מדי מהמכירה של כל מכשיר מתוצרתה. אולם הארגון אמר שסמסונג "נושאת ונותנת בתום לב".