מסתמן: לפחות 4 מ-9 חברי הוועדה לבחירת שופטים יהיו נשים

כך קובעת הצעת חוק של ח"כ עליזה לביא שאושרה ע"י ועדת השרים לענייני חקיקה

לפחות 4 מ-9 חברי הוועדה לבחירת שופטים יהיו נשים - כך קובעת הצעת חוק שאושרה אתמול (א') על-ידי ועדת השרים לענייני חקיקה.

תמיכת הקואליציה בהצעת החוק, שהובטחה בישיבת הוועדה, מסמנת שסיכוייה של הצעת החוק להתקבל - גבוהים.

על-פי הצעת החוק, כל הגופים השולחים נציגים לוועדה - שופטי בית המשפט העליון, הכנסת, הממשלה ולשכת עורכי הדין - יחויבו לבחור לפחות אישה אחת מבין נציגיהם לוועדה.

ההצעה תובא להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת בהמשך השבוע.

מדובר בהצעת חוק המהווה תיקון לחוק בתי המשפט, וקרויה "ייצוג הולם לנשים בוועדה לבחירת שופטים". ועדת השרים לחקיקה, אגב, התנתה את תמיכת הממשלה בהצעה, בשינוי השם ל"ייצוג הולם לבני שני המינים בוועדה לבחירת שופטים".

יוזמת ההצעה היא ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), והצטרפו אליה 13 חברי כנסת נוספים. שרת המשפטים ציפי לבני, המשמשת כיו"ר ועדת השרים לחקיקה, תמכה בהצעת החוק.

על-פי דברי ההסבר להצעה, "אף שמספר חברי הוועדה עומד על 9 חברים, בכנסת הקודמת היו חברות רק 3 נשים - וזאת בחוסר הלימה ליחסן של הנשים באוכלוסיית ישראל, העומד על כ-50%.

"לחברותן של נשים בוועדה זו חשיבות רבה, הן מההיבט הציבורי של שוויון בין גברים לנשים, והן מבחינת תרומתן של נשים לעבודת הוועדה עצמה. לפיכך, מוצע לשנות את חוק בתי המשפט ולחייב את בית המשפט העליון, הכנסת, הממשלה ולשכת עורכי הדין לבחור לפחות אישה אחת כנציגתם בוועדה. כך יובטח מינימום של כמעט 50% נשים כחברות ועדה".

יצוין כי מדובר בהצעת חוק מרחיקת לכת יותר מהצעת חוק מקבילה שהגישה קבוצה של חברות כנסת בראשות ח"כ זהבה גלאון, שלפיה רק הכנסת ולשכת עורכי הדין יחויבו לשלוח לפחות אישה אחת בין נציגיהן לוועדה.

בוועדה לבחירת שופטים מכהנים שני שרים בממשלה, ואחד מהם, שר המשפטים, משמש כיו"ר הוועדה; 3 שופטים של בית המשפט העליון, שאחד מהם הוא נשיא העליון; שני חברי כנסת ושני נציגים של לשכת עורכי הדין.

כיום מכהנות 4 נשים בוועדה: השרה ציפי לבני, השופטות מרים נאור ועדנה ארבל ועו"ד רחל בן-ארי.