כחום הגוף: אילו וירוסים תוקפים אותנו גם בחודשי הקיץ?

מקובל לחשוב שהווירוסים והחיידקים תוקפים אותנו בחורף, כשלא לובשים סוודר, אבל בקיץ הם מככבים לא פחות

הסבתות לא יודעות את נפשן מרוב בלבול. הרי וירוסים אמורים להגיע בחורף. "אל תצא עם ראש רטוב; אל תצא בלי סוודר; תשתה תה חם; תאכל מרק עוף. תאכל תפוז, יש בזה ויטמין C" - כל אלה לא מסתדרים עם ים, זיעה, קיץ ואבטיח. ובכל זאת, וירוסים מגיעים גם בקיץ.

"זה צינון מזגנים", אומרים ההיפוכונדרים. אך ד"ר מיקי שטיין, מומחה ברפואת ילדים בשירותי בריאות כללית במחוז חיפה, טוען שזהו רק מיתוס. "המזגנים לא גורמים לצינון", הוא אומר. "אלא שאם אנחנו סוגרים את כל החלונות, קל לנו יותר להעביר וירוסים וחיידקים האחד לשני, והקיץ מאבד את היתרון שלו על פני החורף. לו בקיץ היה הכול פתוח כבעבר, תחלופת האוויר המוגברת הייתה יכולה להפחית את ההדבקה".

- אז המזגנים ממחזרים את האוויר ובכך מעבירים מחלות? זה לא העניין של מעבר מקור לחום?

"כן. מישהו משתעל, והווירוס שהוא מפיץ נשאר בבית, וכולם נדבקים בעקבותיו".

- איך שאני מדליקה מזגן, אני מתחילה להשתעל. זה קשור ישירות במזגן.

"האוויר הקר והיבש של המזגן מגרה את דרכי הנשימה, ומצבו של מי שממילא מצונן או מועד להשתעל, יחמיר. אם תשתי מים או משקה חם, הגירוי יפחת - אבל זה לא קשור לווירוסים".

- אילו וירוסים וחיידקים ייחודיים לקיץ?

"בעיקר וירוסי מעיים, אלה הגורמים לשלשולים והקאות. הם מתרבים באוכל מהר יותר אם הוא חם. גם אם מדובר בחיידק, בדרך-כלל לא ניתן במצב הזה אנטיביוטיקה, כי הילדים מחלימים לבד. אבל אפשר לתת תרופת להורדת חום ופרוביוטיקה לקיצור משך זמן המחלה".

- יש דרך להימנע מהמחלות הללו?

"לשמור את המזון בקירור - מזון שעומד בחוץ בטמפרטורת החדר בקיץ, יכול להתקלקל ולהזדהם גם תוך שעות בודדות. כמו-כן, תמיד רצוי לרחוץ ידיים עם סבון או עם ג'ל חיטוי אם נמצאים בשטח".

- ומה לגבי הידבקויות בבריכת השחייה? זה לא מיתוס?

"זה אכן קורה. הזיהומים בתעלות האוזן בקיץ נובעים גם מכך שההורים מנקים את אזני הילדים בהתלהבות יתר, ופחות נובע ממה שיש בבריכה עצמה. ההורים מוציאים לילדים את השעווה הטבעית שמגינה על האוזן, ואז המים חודרים פנימה. העצה היא לא לנקות את פנים האוזן של הילדים בכלל. מה שבאוזן - צריך להישאר באוזן. תנקו את מה שרואים מחוץ לתעלת האוזן.

"רוב הילדים שיש להם שעוות אוזן תקינה לא לוקים בדלקות. יש ילדים רגישים לעניין, ולהם כדאי לספק אטמי אוזניים. לגבי הבריכה עצמה - משתדלים תמיד שיהיו בה סינון והכלרה, אבל המים אף פעם לא סטריליים ב-100%, ובכל בריכה קיים סיכון". את בריכות הפלסטיק הביתיות, אומר שטיין, יש ליבש היטב אחרי כל שימוש - כדי שלא יזדהמו.