עוזי ימין רכש נחלה בכפר אז"ר ב-22 מיליון שקל

ימין, שצבר כרבע מיליארד שקל אצל תשובה, מצטרף לאורני פטרושקה שרכש נחלה ב-9.6 מיליון שקל ■ ועד האגודה במושב גבה מרוכשי נחלות 2% משווי הרכישה ללא בסיס חוקי

יערה ועוזי ימין, מנכ"ל דלק US בשליטת יצחק תשובה, רכשו לאחרונה נחלה במושב כפר אז"ר בסכום של 22 מיליון שקל. ימין רכש את הנחלה מקבלן התשתית דני ונונו, שבנה בחלקת המגורים בית מפואר עם בריכת שחייה.

עוזי ימין, שמכהן כמנכ"ל דלק US (זרוע האנרגיה בארה"ב של יצחק תשובה) זה תשע שנים, הוא אחד המיליונרים הכבדים שיצאו מבית הייצור של תשובה. ימין, רק בן 44, הוא האיש שמוביל את דלק US בהצלחה יתרה, ולא רק בגלל מחירי הנפט המאמירים אלא בין היתר בגלל כישורי ניהול טובים ומוסר עבודה גבוה. כפועל יוצא, והודות לתנאי ההעסקה המפנקים להם זכה מרגע כניסתו לתפקיד, הפך ימין לאחד השכירים העשירים במשק הישראלי.

מבדיקה שערך "גלובס" באחרונה עולה כי ימין צבר הון בשווי כולל של 70 מיליון דולר בקירוב (כרבע מיליארד שקל, ברוטו לפני מס), והון זה כולל מימושי מניות, עלויות שכר לכל אורך תקופת כהונתו ומניות שעדיין לא מימש. הון זה יכול להסביר כיצד יכול ימין להרשות לעצמו לרכוש נחלה בכפר אז"ר.

שש נחלות נמכרו בשנתיים האחרונות

כפר אז"ר, הסמוך לביה"ח תל השומר, הוא מושב שהפך לשכונה ברמת גן. הנחלה כוללת 4 דונם סביב בית המגורים וקרקע חקלאית בשטח 16 דונם. על חלק מהקרקעות החקלאיות קיימות תוכניות הפשרה לייעוד מגורים ולייעודים מסחריים.

בשנתיים האחרונות נמכרו בכפר אז"ר 6 נחלות, בעיקר על ידי דור שלישי של יורשי נחלות. היורשים לא הגיעו להסכמה ביניהם מי יהיה היורש על פי כללי הבן הממשיך בנחלה, ולכן הנחלות הושכרו במשך שנים רבות בטרם הוחלט למכור אותן.

יזם ההיי-טק אורני פטרושקה, ממקימי כרומטיס, קנה לאחרונה נחלה מהכלכלן מיכה אסטרחן, שרכש אותה לפני כשמונה שנים ולא התגורר בה. בית המגורים בנחלה זו במצב מתפורר ומיועד להריסה. פטרושקה שילם עבור הנחלה 9.6 מיליון שקל. על פי מקורות במושב, עוד שלוש נחלות נמכרו בסכומים המוערכים ב-9-10 מיליון שקל, ובעיסקה בה קבוצת יורשים ממשפחת פלדמן מכרה נחלה המחיר היה 8.1 מיליון שקל.

על מנת להשלים את עיסקת רכישת הנחלה, הרוכש הפוטנציאלי זקוק להמלצה של ועד האגודה לקראת האסיפה הכללית, המאשרת את קבלת הרוכש כחבר באגודה.

באסיפה כללית שנערכה במושב ב-17.7 לצורך אישור קבלתו של ימין כחבר באגודה השיתופית כפר אז"ר, התברר כי ועד האגודה דרש מכל רוכש נחלה סכום של 2% משווי הרכישה כתנאי לתמיכה בהצטרפות הרוכשים למושב. לדרישה זו אין בסיס בתקנון המושב ובכללי רשות מקרקעי ישראל. ברמ"י הופתעו לשמוע על גבייה בהיקף כזה. גביית אחוזים משווי הנחלה נראית ברמ"י חסרת הצדקה ופסולה.

למעט עסקה אחת, כל הרוכשים שילמו לוועד האגודה את הסכום הנדרש, כך שבסך הכול קיבל ועד המושב יותר ממיליון שקל מרוכשי הנחלות, ללא בסיס חוקי.

מכפר אז"ר נמסר כי "עפ"י החלטות האגודה מזה עשרות שנים כל מצטרף לאגודה משלם לקרנות האגודה".