"אם הולכים לפייננשל פייר-פליי, אז כולם צריכים לשחק פייר"

המנכ"לים של מועדוני הפאר ליברפול וצ'לסי מודאגים מהיכולת של אופ"א ליישם את התקנות הכלכליות החדשות, על רקע עוד קיץ של השתוללות בשוק ההעברות

"נצטרך לחכות ולראות האם אופ"א תיישם את חוקי הפייננשל פייר-פליי. אני חייב להגיד שרמת הבטחון שלי בכך אינה מאוד גבוהה". על הדברים האלו חתום איאן איירה, מנכ"ל ליברפול, שקבוצתו אמנם צפויה לעמוד בתקנות החדשות הללו, אך במקביל לא ממש מצליחה להתמודד עם קבוצות אחרות באירופה בכל הקשור לרכישת שחקנים בולטים בשוק ההעברות.

כזכור, במסגרת התקנות החדשות של ארגון הכדורגל האירופי, שלמעשה כבר נכנסו לתוקף, קבוצות כדורגל יוכלו להפסיד עד 45 מיליון אירו בשתי העונות 2011/12 ו-2012/13, אחרת יסתכנו בסנקציות מצד אופ"א בעונת 2014/15, ביניהן אמברגו בשוק ההעברות, קנסות, והחמורה מביניהן: הרחקה מהשתתפות במפעלים האירופיים.

איירה לא אומר במפורש את השמות, אך בדבריו הוא כמובן רומז להתנהלות בשנים האחרונות של קבוצות כגון מנצ'סטר סיטי ופריז סן-ז'רמן, שנשלטות על-ידי שייח'ים מהמפרץ הפרסי. הקיץ הזה הצטרפה לרשימת הבזבזניות הגדולות גם מונאקו, בבעלות האוליגרך דמיטרי ריבולובלב, שהוציאה כבר כ-145 מיליון אירו על רכישת שחקנים חדשים, ביניהם הכוכב הקולומביאני רדמאל פלקאו - מה שלא אמור לאפשר לה לעמוד בתקנות החדשות. "אם אנחנו הולכים לשיטת 'פייר-פליי', כולם צריכים לשחק פייר", הוסיף איירה בראיון ל"בלומברג". כישלון בהטלת סנקציות על מפרות החוקים "יהפוך את כל העניין הזה לנלעג", לדבריו. "אחרי כל הזמן, הכסף והמאמצים שאופ"א השקיעה בפייננשל פייר-פליי, זו תהיה טרגדיה אם היא לא תיישם את החוקים בצורה חזקה ואיתנה".

רון גורליי, מנכ"ל צ'לסי, שב-2011/12 קבוצתו רשמה את העונה הראשונה בעידן רומן אברמוביץ' שאותה סיימה ללא הפסדים, אומר שהמועדון עושה ככל שביכולותו על-מנת לעמוד בתקנות, "למרות שב-2009, כשאופ"א חשבה על החוקים, היינו אחד המועדונים שסומנו כמטרה".

גורליי הביע דאגתו מהניסיונות לתחמן את הפייננשל פייר-פליי, באמצעות הסכמי חסות של חברות הקשורות לבעלים של המועדונים. פ.ס.ז', לדוגמה, אמורה להכניס עד שנת 2016 כ-200 מיליון מרשות התיירות הקטארית, על-פי העיתון "לה פריזיאן". הבעלים שלה היא רשות השקעות הספורט הקטארית. "אני מקווה שאופ"א תיישם את החוקים באופן שיוויוני ונקי", אמר גורליי ל"בלומברג".

אגב, דבר אחד שעלה לא מעט במהלך התקופה האחרונה היה שאלת ניגודי העניינים של אופ"א בנוגע לתקנות הפייננשל פייר-פליי: מישל פלאטיני, על-פי דיווחים, היה אחד מהמתווכים של עסקת מכירת פ.ס.ז' לקטארים; ישנו גם את המקרה של קבוצת זניט סט. פטרסבורג הרוסית, שגם היא נחשבת לבזבזנית גדולה: הבעלים שלה זו ענקית הגז גזפרום, שמשמשת גם כאחת הספונסריות המרכזיות של ליגת האלופות, המפעל היוקרתי ביותר של אופ"א.

כך או כך, באותיות הקטנות של תקנות הפייננשל פייר-פליי, מצוין כי אופ"א תיקח בחשבון "טרנד חיובי" - מועדון שיראה גרף של צמצום הפסדים עשוי לזכות בהקלות ולהימנע מחלק מהסנקציות.