בין שמפניה למיץ של הזבל

אפילו הצופה הסלחן ביותר ל"טראש" חייב להסיט את פניו מ"מעושרות"

"מעושרות 2", יום ד' 21:00, ערוץ 10

יש סדרות שהן "טראש" ידוע מראש: הצופה מודע לכך, לפעמים אפילו המשתתפים מודעים לכך - ואז אפשר להתחיל לצחוק. אמנם בדרך כלל הצחוק הוא על חשבון הגיבורים ולא איתם, אבל עדיין, זה מצחיק. אם ניקח לדוגמה פורמט כמו "היפה והחנון", הרי שהוא "טראשי" להפליא, אבל המפגש בין שתי האוכלוסיות - החנונים שמוכנים שישאבו להם חצי מהאיי.קיו כדי להיות קצת יותר "קוליים", והיפות שמשוועות לכך שמישהו יעריך אותן, בפעם הראשונה בחייהן, שלא בגלל המראה החיצוני, הוא משעשע, לפעמים אפילו מרגש.

לא באה ההקדמה הזאת, אלא כדי לומר ש"מעושרות" היא המיץ של הזבל (ביטוי שמעורר את חמתו של מנכ"ל הרשות השנייה, כפי שקראתי אמש ב"גלובס" בכתבה על תלונות הציבור בנוגע לתכני "האח הגדול". רק כדי שתדעו על מה אנשים מקבלים שכר בישראל 2013). עד כדי כך היא התחתית של התחתית, שאפילו הצופה הסלחן ביותר בנוגע ל"טראש", חייב להסיט את פניו ממנה ברגעים מסוימים. הנשים העשירות (שאינן תמיד עשירות, כפי שכבר למדנו, אך עדיין חיות חיי מותרות), מייצרות דינמיקה כה דוחה, עד שלפעמים היא פשוט בלתי נסבלת לצפייה.

חוסר מודעות עצמית עומד בבסיס סדרות כמו "מעושרות", אבל כשרואים את ניקול ראידמן למשל, בטוחה שהיא "כוהנת סטייל", בלי לדעת שגיבוב המותגים וגינוני ה"כאילו-אצולה" שלה, מבטאים בדיוק את ההיפך, צוחקים רק בפעם הראשונה. אחר כך מתחילים לרחם על האומללה שכל הכסף שבעולם לא מצליח לקנות עבורה אפילו גרם אחד של סטייל, ובסוף פשוט סולדים ממנה.

מי שיצפה ב"עקרות בית אמיתיות", למשל, יגלה שלז'אנר ה"ריץ'-ביץ'", יש מה לתת לצופים, אבל בפורמט הישראלי הכיף המושחת הזה הולך לאיבוד בתרגום. אחרי עונה ראשונה סבירה עד משעשעת, מתבררת העונה השנייה ככישלון מהדהד, אולי כי ישראל היא מקום קטן מדי כדי להצליח למשוך פורמט שכזה לעוד עונה.

ואגב עונה, אי-אפשר לצפות בעונה הנוכחית של "מעושרות" מבלי לתהות עד כמה היא סימפטומטית למצבו של ערוץ 10 בחודשים האחרונים. העונה החלה כסדרה, לפתע "הוקפאה" - ובמקומה קיבלנו את "ערב הריאליטי של ישראל" שהשיג רייטינג חד-ספרתי וקבר את הפוטנציאל של "אקסטרים מייק-אובר" על מזבח פינוי יום חמישי לטובת "כלבוטק" (פעם תוכנית עתירת רייטינג ואגו, ואילו היום, אותו דבר רק בלי הרייטינג), עד שנדמה כי השאלה האמיתית היא לא עוד כמה זמן יסבלו "כוכבות" הסדרה זו את זו, או כמה זמן יסבלו אותן הצופים, אלא כמה זמן עוד יסבול ה"מעושר" שנושא בהפסדי הערוץ הזה, את השכונה שמתנהלת תחתיו בערוץ 10 בחודשים האחרונים.