נמל אשדוד לממונה על ההגבלים: "התחרות אינה חזות הכול"

הדברים נמסרו במסגרת שימוע לפני שיוכרז על הנמל כקבוצת ריכוז ■ הנמל: האיסור להקים רציפים נוספים - פגיעה בחופש העיסוק

"בענף הנמלים - התחרות אינה חזות הכול. הענף מושפע מאינספור גומרים, פרמטרים ואינטרסים, שהתחרות היא רק שיקול אחד מהם. הממונה על ההגבלים העסקיים אינו יכול - בשם התחרות - 'להקריב' את סמכויותיו של שר התחבורה ולעקרן מכל תוכן. הממונה אמנם רשאי לייעץ ולהמליץ לשר התחבורה בענייני תחרות בענף הנמלים, אך הוא אינו יכול להחליף את שיקול דעתו או להפקיע סמכויות שהוקנו לו על פי דין. בסופו של יום גישת הממונה עלולה לגרום לענף הנמלים, הכלכלה הישראלית והציבור נזק בלתי הפיך" - כך כותבת חברת נמל אשדוד בתגובה חריפה שהעבירה לממונה על ההגבלים העסקיים, ד"ר דיוויד גילה, במסגרת השימוע שנערך לה טרם הכוונה להכריז עליה כקבוצת ריכוז בשירותי פריקת וטעינת מכולות.

כפי שנחשף ב"גלובס", ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר את תוכניתו של שר התחבורה ישראל כץ שלפיה הנמל העתידי שיוקם סמוך לנמל אשדוד או לנמל חיפה (טרם הוחלט) יופעל על ידי מפעיל פרטי. הממונה על הגבלים הוציא בחודש שעבר מכתבי שימוע לשתי חברות נמלי הים באשדוד וחיפה בטרם יקבע כי הן מהוות קבוצת ריכוז בשירותי פריקת וטעינת מכולות. במסגרת הצעד מפרט הממונה שתי הוראות אופרטיביות שהוא שוקל לתת.

ראשית, החברות המפעילות כיום את הנמלים באשדוד וחיפה לא יפעילו נמל ולא יעניקו שירות נמל בשטח, מסוף או רציף שאינם מופעלים על ידן כיום. ההוראה כוללת את המסופים החדשים שצפויים לקום המכונים "נמל המפרץ" ו"נמל הדרום". ההוראה השנייה שכלולה במכתב השימוע היא כי חברת נמל חיפה או נמל אשדוד, וכן מי מטעמן, לא תנקוט כל פעולה שיש בה כדי לסכל או להקשות על כניסתו לשוק או פעילותו של מפעיל נוסף. לחברות הנמל ניתנה האפשרות להציג את עמדתן עד ראשית יולי.

לאחרונה הגישה חברת נמל אשדוד את תגובתה לממונה, באמצעות עוה"ד רון גזית, ניבה ברג-לבנת, אמיר ונג ובועז סיטי ממשרד עוה"ד רון גזית-רוטנברג ושות', שבה נטען כי אין כל בסיס עובדתי או משפטי להכריז על נמל אשדוד כקבוצת ריכוז בענף הנמלים, ויותר מכך, לממונה אין כלל סמכות לעשות זאת.

בתגובה, שהגיעה לידי "גלובס" ומגובה בחוות דעת כלכלית של גבי ברון (שותף ויועץ בכיר בחברת COMPASS LEXECON), נכתב כי שר התחבורה הוא המוסמך להחליט מי יפעיל כל נמל ואילו שירותים יהיה המפעיל רשאי לספק בנמל, ובתוך כך להחליט כי בישראל יפעלו בתחום המכולות ארבע חברות נמל או שלוש, או שתיים אפילו, ככל שימצא לנכון. "הוא המוסמך ולא הממונה", נכתב.

"לדעתנו הממונה כשל בכך שלא קיבל את הסכמת שר התחבורה לצעדים שנקט... מדובר בכשל בקבלת ההחלטה העולה לכדי חריגה מסמכות של ממש", נכתב בתגובה.

עוד לטענת חברת נמל אשדוד, "הממונה נחפז להתערב בהתפתחות הטבעית של התחרות בענף הנמלים" והחלטת הממונה להתערב בתחרות בענף הנמלים זמן כה קצר לאחר הרפורמה המקיפה שיזמה הממשלה הינה בלתי סבירה. בתגובת החברה נכתב כי "החלטת הממונה, הרומסת ברגל גסה את הרפורמה המקיפה שיזמה הממשלה בענף הנמלים, אף מבלי שנבחנו כראוי וכנדרש תוצאותיה והשפעותיה של הרפורמה, אינה יכולה להיחשב החלטה 'סבירה' בשום פנים ואופן". מעבר לכך, לטענת הנמל, החלטת הממונה בעניינם גורפת, כוללנית ומעורפלת, ומונעת מנמל אשדוד לכלכל את צעדיו. "הניסוח הכוללני מכפיף את נמל אשדוד לחסדיו וגחמותיו של הממונה, מבלי שלנמל תהיה יכולת אמיתית לכלכל את צעדיו ולהבחין בין צעדים תחרותיים לגיטימיים ופסולים".

עוד טוענת החברה כי ההוראה השוללת מנמל אשדוד את היכולת להפעיל מסופים או רציפים נוספים, מהווה אמצעי קיצוני המגביל את חופש העיסוק של נמל אשדוד.

מהרשות נמסר בתגובה כי "הממונה על הגבלים עסקיים הוציא לפני חודשיים מכתבי שימוע בטרם יכריז על חברות נמלי הים כקבוצת ריכוז. השימוע כולל את הצעדים הקונקרטיים אותם שוקל הממונה לעשות בפועל, בין היתר לאסור על חברות הנמלים להיכנס ולהפעיל נמל חדש שיוקם. הממונה קיבל היום בבוקר את עמדת נמל אשדוד והוא ייבחן את הטענות בכובד ראש. בשבועות הקרובים צפויות חברות הנמלים להציג את עמדתן גם בעל-פה".