פרופ' זליכה: "להחתים את פרנקל עכשיו לפני שיתחרט"

פרופסור ירון זליכה: "אחרי 5 שנים של מדיניות מטופשת של ריבית נמוכה מידיי נוצרו כמה בועות במשק. אחת מהן בענף הנדל"ן בו המחירים עלו בעשרות אחוזים"

"אחרי 5 שנים של מדיניות מטופשת של ריבית נמוכה מידיי נוצרו כמה בועות במשק. אחת מהן בענף הנדל"ן בו המחירים עלו בעשרות אחוזים", כך אמר היום (ה') פרופסור ירון זליכה, דיקן הפקולטה למינהל עסקים וראש החוג לחשבונאות בקריה האקדמית אונו לשעבר החשב הכללי במשרד האוצר בכנס תשתיות ישראל 2013 של מידע כנסים בקריית שדה התעופה.

עוד הוסיף זליכה כי "צריך להבין, שכשמדברים על בועה, היא לא תמיד מתפוצצת באותו הענף. מחירי הדירות לא יירדו, אבל הפעילות הריאלית במשק ירדה בגלל זה. בועה נוספת שהתנפחה היא בשוק משכנתאות. חמש שנים שדחפו משכנתאות לזוגות צעירים וכשהריבית תעלה זה יפגע שוב בצריכה. זה כרוניקה של מוות ידוע מראש. הריבית תעלה ללא ספק. השאלה מתי זה יקרה. אם בעוד חודש, שלושה או קצת יותר. ואז ההאטה במשק תוחמר".

זליכה התייחס גם לסוגיית מינויי הנגיד החדש ואמר: "אני קורה מכאן ליועץ המשפטי לממשלה לגשת לפרנקל ולהחתים אותו עכשיו על המינוי לפני שיתחרט. הממשלה חייבת להיערך לנפילות שיהיו בשוק ההון והיא צריכה להכין תוכנית למנועי צמיחה. אין לי ספק שהנגיד החדש יעלה את הריבית. אין מנוס מהעלאת ריבית כי אי אפשר להחזיר משק לצמיחה בדרך אחרת. ריבית היא מכשיר מדיניות במסגרתו מפעילה הממשלה, כולל בנק ישראל, מנגנוני חלוקה בין רבדים שונים במשק כדי להניע את אותם רבדים שיש להניע אותם על חשבון רבדים אחרים. הבעיה היא שלפעמים הממשלה לא לוקחת בחשבון את הנזק שנגרם לענף מסויים. הורדת הריבית עודדה את ענף הנדלן ושוק ההון, במיוחד את הבורסה אבל הנזק בריבית הנמוכה נגרם לצריכה הפרטית. חלק גדול מהמשפחות בישראל הן זוגות צעירים או הורים לזוגות צעירים. התוצאה של הורדת הריבית בענף הנדל"ן הייתה שגם הזוגות הצעירים וגם ההורים שלהם מפנים יותר משאבים לרכישת דירה ובמקביל מקטינים את הצריכה העצמית".