המסמך שמוכיח שההסתדרות הסכימה לנמל פרטי

נמל אשדוד יופרט במלואו ויוקם בו מסוף מכולות נוסף ■ בסמוך לנמל אשדוד יוקם נמל פרטי חדש ■ הוועדים יורשו לפעול תחת ועד מאוחד ■ העובדים יחזיקו 25% מהאחזקות בנמל הקיים ובנמל החדש ■ היכנסו וקראו את עיקרי המסמך

מספר ימים לפני שניתן יהיה להשבית את הנמלים לאור סכסוך העבודה שהוכרז ביום ראשון שעבר, וזמן קצר לאחר ששר התחבורה, ישראל כץ, שב ולועג ליו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ומאשים אותו במניעת תחרות, "גלובס" מפרסם את "מסמך ברצלונה המשופר" - טיוטת הסכם עקרונות שגובש לפני מספר חודשים בין ראשי ההסתדרות, ועד עובדי נמל אשדוד ואגף התקציבים באוצר, בדבר הפרטת נמל אשדוד והקמת נמל פרטי נוסף בסמוך אליו.

המסמך הזה, שמתפרסם כאן לראשונה במלואו (פרטים ממנו פורסמו בעבר ב"כלכליסט", אולם הוכחש אז כי קיים מסמך כתוב בעניין), סותר את הטענות החוזרות של שרי הממשלה ושל ראש הממשלה לפיהן ההסתדרות ועובדי הנמלים מתנגדים לתחרות. נתניהו, מסתבר, היה שותף סוד למגעים המתקדמים שהתנהלו בין הצדדים במשך שנתיים והסמיך את ראש אגף התקציבים היוצא, גל הרשקוביץ, "לסגור הסכם". כל זה לא מנע ממנו בתחילת החודש לפרסם באופן חד-צדדי מכרז להקמת נמלים פרטיים במנותק מההסכמות שגובשו, ולכנס מסיבת עיתונאים כאילו מדובר בנחישות ממשלתית יוצאת דופן שעומדת כנגד ארגוני עובדים סוררים.

"מסמך זה מפרט את ההסכמות בין הממשלה ובין עובדי חברת הנמל (אשדוד) בנוגע לתחרות תוך נמלית בתחום הנמל, הפיוח העתידי של מרחב הנמל, הפרטת חברת הנמל הקיימת, התמורות לעובדי חברת הנמל והביטחון הכלכלי של העובדים וחברת הנמל הקיימת", נכתב בפתח "מסמך ברצלונה" - כינוי שניתן לאור נסיעה סודית לברצלונה, שם למדו בכירי אגף התקציבים יחד עם מנכ"ל נמל אשדוד, שוקי סגיס, ויו"ר הוועד, אלון חסן, על מודל ההפעלה של הנמל הספרדי. "בתחום הנמל יפעלו שתי חברות נמל פרטיות ומתחרות, כמפורט. כל אחת מהחברות תפעיל רציפי מכולות והן יהיו בבעלות פרטית מלאה. החברות יתחרו ביניהן ללא מגבלות ובהתאם לשיקול הדעת המסחרי של כל אחת מההנהלות".

באשר לביטחונם התעסוקתי של העובדים הוסכם כי "הסכמי העבודה הקיימים ימשיכו לחול על כלל עובדי חברות הנמל" - כלומר, עובדי הנמל החדש ייקלטו למסגרת של הסכם "דור ב'" בדומה לתנאי העסקתם של עובדי הנמל הקיימים שנקלטו מאז 2005. השכר הממוצע של עובדים אלה עומד על כ-17 אלף שקל, אולם שכרם של העובדים החדשים נמוך יותר.

עוד נקבע, כי עובדי הנמלים יהיו מאוגדים תחת ועדים נפרדים מבחינה טכנית ומשפטית, אולם הם יהיו רשאים לשתף פעולה ולנהוג הלכה למעשה כ"ועד מאוחד" - דבר שעל פי מסמך העקרונות צריך להיות מוסדר תוך תיאום עם הממשלה. עם זאת, נקבע כי כל חברת נמל תוכל לנהל מו"מ נפרד לעדכון תנאי ההעסקה של עובדיה. בהסכמת שתי חברות הנמלים ולא על בסיס יומיומי אלא במקרים מיוחדים, ניתן יהיה "לנייד" עובדים מנמל אחד לנמל שני בכפוף לחתימה על הסכם מימון לעובדים "מושאלים".

המדינה פוצצה את ההסכמות

על פי ההסכם, נמל אשדוד יופרט במלואו ויימכר למשקיע פרטי, ולא כפי שנקבע במסגרת הרפורמה הקודמת בנמלים, אז הוסכם על הנפקה בבורסה. במקביל, נקבע כי המדינה תפרסם מכרז להפעלת מסוף מכולות נוסף בתחום הנמל הקיים, וכן מכרז להקמת נמל פרטי נוסף בסמוך לנמל הקיים.

לפי המסמך המקורי, המפעיל הפרטי צריך להיות בעל ניסיון בינלאומי בהפעלת נמל או לוגיסטיקה, אולם בסוף הוסכם כי מספיק ניסיון מקומי. "ועד העובדים בתחום הנמל והעובדים כבעלי מניות לא יהיו מעורבים ולא ישפיעו בשום צורה על נושאים עסקיים וניהוליים של חברות הנמל, למעט אלו הקשורים ליחסי עבודה ויחסי עובד מעביד", נכתב במסמך העקרונות.

לפי "מסמך ברצלונה", עובדי הנמל הקיים אמורים היו להחזיק ב-25% ממניות הנמל הקיים והנמל החדש. כל עובד יורשה לרכוש מניות בחברת הנמל הקיימת, בהנחה של 30% משווי המניה. כן יורשו העובדים לרכוש מניות בנמל החדש, לפי הנחה שטרם נקבעה במועד גיבוש המסמך.

בתגובת ההסתדרות שנשלחה היום (ה') לביה"ד הארצי לעבודה (שהוגשה ע"י עו"ד שי תקן ממשרד פישר, בכר ושות') על רקע עתירת איגוד לשכות המסחר נגד האפשרות שתיפתח שביתה בנמלים, נכתב: "מו"מ מתקדם זה הופסק באחת זמן קצר לפני הכרזתה של רפורמה חדשה, וזאת תוך הכרזות ברורות של שרי הממשלה לפיהן מהלך זה נועד בראש ובראשונה לשים קץ לעבודה המאורגנת בנמלים".

סגן נשיאת ביה"ד הארצי לעבודה קבע דיון בעניין שיתקיים ביום ראשון הקרוב.

עיקרי מסמך העקרונות שנגנז ע"י המדינה:

■ נמל אשדוד יופרט במלואו ויוקם בו מסוף מכולות נוסף

■ בסמוך לנמל אשדוד יוקם נמל פרטי חדש

■ בנמל החדש יונהג הסכם קיבוצי בדומה לנמל הקיים, אבל ניתן יהיה לעדכן בנפרד את תנאי השכר בשני הנמלים

■ הוועדים בשני הנמלים יהיו נפרדים אבל יורשו לשתף פעולה תחת "ועד מאוחד"

■ העובדים והוועדים לא יורשו להשפיע בשום צורה על נושאים עסקיים ועל התחרות בין הנמלים

■ העובדים יחזיקו 25% מהאחזקות בנמל הקיים ובנמל החדש

צביקה אורן: "ההסתדרות לא מתלהמת"

שר התחבורה, ישראל כץ, שב ועקץ היום את עופר עיני, כשכלבו צ'אבי שוב מופיע כמוטיב חוזר: "אם כבר יו"ר ההסתדרות קורא לרפורמה בנמלים 'רפורמת צ'אבי' - אז אם אני צריך להמר על המאבק ברפורמת הנמלים בין צ'אבי לבין עופר עיני או אלון חסן, אני מהמר על צ'אבי בהליכה".

נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, תקף היום בשיחה עם "גלובס" את הסגנון של כץ: "זה נושא יותר מדי רציני וחשוב ואני מצפה מכולם לשים את האגו בצד ולהשתמש במילים יותר חכמות. אף אחד לא מנצח או מפסיד פה. צריך נמלים יותר יעילים ופחות עיצומים ושביתות. דיבורים מהסוג הזה מיותרים ולא תורמים לכלום. אני אנסה לגשר בסכסוך הזה ואני מאוד מעריך את יו"ר ההסתדרות ואת העובדה שההסתדרות לא מתלהמת".

עיקרי מסמך העקרונות
 עיקרי מסמך העקרונות