מנכ"ל נמל אשדוד שוקי סגיס התפטר מתפקידו

התפטרותו של סגיס באה על רקע מערכת יחסים עכורה בינו לבין יו"ר חברת הנמל גדעון סיטרמן ■ סגיס, שנחשב מקורב ליו"ר ועד העובדים אלון חסן, לא הסתיר את השקפתו כי הוא מעדיף לעבוד בשיתוף-פעולה עם העובדים

מנכ"ל חברת נמל אשדוד, שוקי סגיס, הודיע היום (א') על פרישתו לאחר 8 שנים בתפקיד. לבקשת דירקטוריון הנמל, סגיס יעזוב בפועל רק ב-1 בנובמבר. סגיס לא נימק בהודעה הרשמית שנמסרה היום את הסיבות לפרישתו זולת ש"הגיעה העת לומר שלום", אולם ל"גלובס" נודע כי הדבר נובע מיחסיו הקשים בשנה האחרונה עם יו"ר הדירקטוריון, גדעון סיטרמן.

מזה מספר חודשים חש סגיס כי הוא אינו יכל לנהל עוד את חברת הנמל על רקע יחסיו עם סיטרמן, כשהאחרון מוביל מדיניות כיו"ר פעיל שאינה עולה בקנה אחד עם השקפותיו. שיא המתח בין השניים נחשף בתחילת השנה ב"גלובס", כשסגיס מסר לכל חברי הדירקטוריון מסמך ובו שורה של האשמות קשות כנגד סיטרמן. בין היתר טען סגיס כי סיטרמן ביקש למנות פעילים בליכוד לתפקידים בנמל שחלקם מחויבים במכרז, וכן התערב לכאורה במכרזי רכש לטובת חברות ספרדיות. סיטרמן הסביר כי נהג כ"יו"ר מעורב ולא מתערב", והודה כי ביקר בביתו של יו"ר הוועד אלון חסן, בניסיון למנות פעילה בליכוד לתפקיד של "מלוות אחמ"ים".

סגיס, שהגיע לנמל אשדוד מעולם ההיי-טק, התקשה מאוד בתחילת הדרך מול עשרת הוועדים השונים בנמל. עם הזמן הוא החליט לחבק אותם, מתוך אסטרטגיה שלפיה רק שיתוף פעולה בין הצדדים יביא לפיתוחו ושגשוגו של הנמל. השותפות הזו, שזכתה לביקורת קשה מצד משרד האוצר ובהמשך גם מצידו של סיטרמן, הביאה בפועל לצמיחתו של הנמל ולהטמעת שיטות עבודה וטכנולוגיות מתקדמות. בתקופתו של סגיס שילמה חברת הנמל למדינה דיבידנד בסך 390 מיליון שקל - שיא ביחס לכל יתר החברות הממשלתיות.

אחד המודלים שהנהיג סגיס העלה במיוחד את חמתם של אנשי הממונה על השכר באוצר, שכינו זאת "שיטת הסינטה": סגיס הורה לחלק לכל צוות סוורים שעבר משמעותית את היעד הקיים שמזכה בפרמיה המקסימלית שוברים לארוחה זוגית במסעדה או שוברים לרכישת ספרים ועוד. מבחינתו היה זה מודל שמקובל מאוד במגזר הפרטי לצורך תמרוץ עובדים, אולם באוצר זעמו על כך שהדבר לא הובא לאישורם - אף שסגיס הוכיח כי התמרוץ הזה הגדיל את התפוקות וחסך לנמל משאבים. באוצר עתרו לביה"ד לעבודה, שם סוכם כי חלוקת השוברים תיפסק אולם העובדים יקבלו תשלום ישירות לתלוש השכר, ואפילו בעלות גבוהה יותר. בצד התועלת לנמל, סגיס עבר לסדר היום אף שנוכח בהתנהלות בעייתית לכאורה מבחינה ציבורית מצד ועד העובדים, לפחות במקרה של עסקיו הפרטיים של יו"ר הוועד.

סגיס אמר היום בהודעה לתקשורת כי הוא משוכנע שניתן ליישם רפורמה נוספת בנמלי הים לרבות הפרטת הנמלים, וזאת בהסכמה ומבלי להיגרר ל"מחוזות קשים ומיותרים". ברמז אולי לשרי הממשלה שטוענים כי העובדים מתנגדים לתחרות, ציין סגיס כי "יש שותפים אמיתיים לרפורמה אמיתית". גם סיטרמן בחר לשבח היום את סגיס, ואמר כי על אף המחלוקות ביניהם, "על מקצועיותו, מסירותו ואהבתו של שוקי לתפקיד ולחברה אין ולא תהיה בינינו מחלוקת".