רשות השידור שוברת שיא: 52% מהתלונות על האגרה מוצדקות

נציב קבילות הציבור: "אזרחים מוצאים עצמם בסיפור קפקאי; מופעלים עליהם לחצי קבלני הגבייה הפרטיים, שמאיימים בצווי עיקול, בקנסות ובתשלומי שכ"ט מופקעים" ■ "אזרחים מותשים, מתוסכלים - שבועות אין מענה במוקדי הגבייה"

רשות השידור שוברת את שיאי התלונות של עצמה. על-פי דוח נציב קבילות הציבור ברשות, בשנת 2012 התקבלו 2,944 תלונות - כ-300 תלונות יותר מהשנה שלפני. 1,761 מהתלונות היו בענייני אגרה - 52% מהן נמצאו מוצדקות.

נציב התלונות, דדי מרקוביץ', כתב כי "החוק הקיים ממלכד את רשות השידור. מצד אחד הרשות היא גוף משדר, מצד אחר היא גוף הנדרש לגבות מס מהציבור - את המשוואה הזו יש לפתור, בעזרת מציאת חלופות לאגרה ובשינוי חקיקה - ויפה שעה אחת קודם".

לדברי מרקוביץ', "אזרחים מותשים, מתוסכלים ומרוטי עצבים פנו למשרד נציב הקבילות, בעיקר מחוסר אונים. ימים ולעתים אף שבועות ארוכים אין קול ואין עונה במוקדי הגבייה. אזרחים מוצאים את עצמם בסיפור קפקאי, מנסים להסדיר חוב או סטטוס, וכשזה נבצר מהם בשל חוסר מענה, מופעלים עליהם לחצי קבלני הגבייה הפרטיים, שמאיימים בצווי עיקול, בקנסות ובתשלומי שכר-הטרחה הנתפסים כמופקעים".

מרקוביץ' ציין כי בשנת 2007 רבע מהתלונות עסקו בענייני אגרה, ואילו כעת טיפס הנתון ל-60%.

388 תלונות הגיעו בענייני "מסגרות שידור", כלומר עמידה בלוחות. "יש להתייחס ללוח המשדרים ביראת קודש", כתב מרקוביץ', "פחות שינויים תכופים ופחות תזוזות של תוכניות. אם נעשה שינוי כפוי, יש ליידע את הציבור".

146 מהתלונות עסקו בנושאי תרבות הדיון. 140 קבילות בשנת 2012 עסקו בשידור המשחקים האולימפיים, מרביתם בריבוי חסויות, מקצתן תלונות שונות על שדרים ותוכן. 48 תלונות עסקו בפרסומות, ו-32 תלונות הגיע על סיקור הלחימה במבצע "עמוד ענן". 6 תלונות עסקו בתעמולה אסורה לפני הבחירות.

מרקוביץ' מציין כי למרות ההחלטה "לאזן" שידורים, כמו במקרה של התוכנית "סדר יום" של קרן נויבך, נרשמה מגמה של ירידה במספר קבילות הציבור שעסקו בנושאים אלה. "הנציב עסק ב-161 קבילות בנושא 'חוסר איזון', לעומת 288 בשנת 2011".