כתם לכל החיים

ההורים ב"סופר נני" מפרים שבוע אחרי שבוע את זכותם של ילדיהם לפרטיות

"סופר נני", פרק אחרון לעונה, יום ב' 21:00, ערוץ 2 קשת

אני מודה שאין סדרות רבות שמעצבנות אותי כמו "סופר נני", סדרת ריאליטי שמוכיחה שהדרך לגיהינום רצופה בכוונות טובות. מדי פעם יוצא לי להתארח באולפן של איזו תוכנית בוקר ביחד עם מיכל דליות. ככל שאוכל לשפוט על-פי מפגש חטוף, מדובר בגברת נחמדה, נעימה ומאירת פנים.

לכן, אני בטוח שכוונותיה הן טובות, והיא רוצה באמת לסייע למשפחות שאצלן היא מבקרת. אלא שבדרך משהו משתבש: אין לי עניין להתחשבן עם הורים, לעיתים קרובות לא נבונים במיוחד (ובחרתי בביטוי העדין ביותר שיכולתי להעלות על הדעת בנסיבות העניין), שמוותרים על פרטיותם בעבור רבע שעת התהילה שלהם. הבעיה שלי היא עם הילדים שנחשפים בתוכנית במערומיהם.

בניגוד לימים שבהם נהגו לפטור פרסום שלילי בעיתונים במשפט "מחר יעטפו עם זה דגים", הרי שהמציאות של ימינו היא אחרת - ולא רק בגלל שהדור שנהג לקנות דג מלוח עטוף בעיתון, כבר הולך ונעלם. בימינו כל מה שתאמר, תכתוב, תצלם וכיו"ב, עלול לשמש כנגדך ביום מן הימים. תמונה שנראית היום מגניבה בפייסבוק עלולה להביך אותך מחר. אפילו בד' אמותיי, יש לעיתים שאני קורא רשימות שפרסמתי בעבר, וחושב שיכולתי לנסח את הדברים בצורה מעט מוצלחת יותר.

כאמור, כל עוד במבוגרים עסקינן, זב"שם. אבל קחו את משפחת אלקיים, גיבורת הפרק שישודר הערב (ב'). יש להם בת בשם ענבל, נבונה ויצירתית, שמתקשה לזכות בתשומת-הלב הראויה. בעוד אחיה, נאור, מניפולטיבי ממנה, מצליח למצוא מסילות ללב אימו.

בואו ונעבור במנהרת הזמן לעוד 20 שנה מהיום: נאור הקטן, שכבר סיים את לימודיו, מנסה להתקבל לעבודה חדשה. הבוס המיועד מריץ חיפוש קטן בגוגל (סליחה על השימוש בטכנולוגיה כה ישנה, פשוט לא ידוע לי עדיין מה יהיה טיב הטכנולוגיה העתידית) וצופה בפרק הזה של "סופר נני". הוא מגלה ילד מניפולטיבי ומתחיל לחשוב שאולי כדאי לו לחשוב פעמיים, שכן יש אולי תכונות מולדות שלא משתנות עם השנים.

אז נכון שאלמנט של חשיפה קיים גם בתוכניות כמו "בית-ספר למוסיקה" למשל, אבל ב"סופר נני" החשיפה היא אינטימית יותר, ולכן גם בעלת פוטנציאל נזק עתידי גדול יותר.

הרשות השנייה - שממהרת לעוט על כל התבטאות פוגענית מבית "האח הגדול" למשל, גם אם מדובר בסלנג די מקובל במקומותינו - משום מה נאלמת דום כאשר הורים מפרים כאן שבוע אחרי שבוע את זכותם של ילדיהם לפרטיות. לא היום - אלא ב"מאני טיים" של חייהם.