מיזוג פובליסיס ואומניקום: בישראל לא צפוי שינוי בפעילות

יורם באומן, יו"ר פובליסיס ישראל, מדגיש כי התוכנית היא שהסוכנויות יישארו מתחרות זו בזו ■ שווי החברה הממוזגת יעמוד על כ-35 מיליארד דולר

המיזוג שעליו הוכרז אתמול (א') בין שתי ענקיות הפרסום הבינלאומיות אומניקום ופובליסיס צפוי אמנם ליצור את קבוצת הפרסום הגדולה בעולם, ועל הנייר גם ליצור את קבוצת הפרסום הגדולה בישראל, אך בשלב זה מעריכים בתעשייה המקומית כי לפחות בשלבים הראשונים לא יהיו למהלך השלכות על השוק בישראל.

יורם באומן, יו"ר פובליסיס ישראל, התייחס היום (ב') לעסקה ואמר כי יש להמתין ולראות את ההתפתחויות בשווקים הבינלאומיים, שכן העסקה דורשת אישור של הממונה על ההגבלים העסקיים בלא מעט ארצות - בהן גם ארה"ב.

באומן הדגיש כי הכוונה היא שהסוכנויות יישארו מתחרות זו בזו, כשכל אחת דואגת ללקוחותיה. לדבריו, מאוד מוקדם להעריך את ההשלכות על השוק בארץ, אך הוא הדגיש כי בשיחות שנערכו אתמול עם הנהלת פובליסיס הובהר כי לקבוצה תוכניות התרחבות בישראל שעומדות בעינן.

"אנחנו לא עוצרים כלום וממשיכים קדימה", אומר באומן. "ברור שיהיו כאלה שינסו לספר סיפורים ולנצל את המצב כדי שייראה כאילו נוצר פה כוח גדול, אבל זה ממש לא המצב. אנחנו רואים באומניקום מתחרים, וכך יהיה גם בהמשך".

גם מודי כידון, מנהל העסקים הראשי של קבוצת BBDO בישראל, טוען כי "מדובר במיזוג של שתי חברות ענק, אשר זוכות להערכה מקצועית הדדית. עוד ארוכה הדרך להבין מה יהיו ההשלכות על השוק המקומי".

על-פי הערכות, המהלך של פובליסיס ואומניקום נועד לייצר לגוף הממוזג יתרון לגודל מול אמצעי המדיה, ואין כוונה לפגוע או לשנות את פעילות מותגי הרשתות בפני עצמן. נהפוך הוא - ריבוי המותגים מאפשר לרשתות לטפל בטווח רחב של תקציבי פרסום מנוגדי אינטרסים.

באופן פרדוקסלי, בישראל הקדימו את המהלך בכמה חודשים - דווקא בשל צורך מקומי נקודתי: היתרון המובהק שיש בשוק לקבוצת מקאן-אריקסון בשוק הטלוויזיה דחף את באומן, יו"ר קבוצת פובליסיס בישראל, וכידון, בעל התפקיד הבכיר באומניקום בישראל, לנסות לייצר שיתוף-פעולה בתחום המדיה - בדיוק התחום שבו מתעתד המיזוג העולמי לייצר יתרון. הבקשה הגיעה עד לפתחו של הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, שקבע כי שיתוף-הפעולה בין הגופים עלול לפגוע קשות בתחרות בשוק, ולכן הוא לא התיר אותו.

אומניקום פועלת בישראל באמצעות 3 זרועות פרסום: BBDO, שהיא בעלת השליטה בגיתם, ויש לה גם 25% ממניות דרורי-שלומי. בנוסף, בבעלותה 25% ממניות יהושע TBWA וכן הסכם ייצוג למשרד הפרסום זרמון המחובר לסוכנות DDB.

קבוצת פובליסיס פועלת בישראל באמצעות סאצ'י&סאצ'י המחובר לבאומן-בר-ריבנאי; ליאו ברנט המחובר לרגב-קויצקי; ופובליסיס המחוברת למה שהיה בעבר גלר-נסיס. בנוסף היא מפעילה פובליסיס את חברת השיווק סופר פוש ופועלת בתחום המדיה עם חברת זניט מדיה.

בדיקות רגולטוריות ממושכות

המיזוג בין קבוצות הפרסום אומניקום ופובליסיס הוא העסקה הגדולה בתולדות ענף הפרסום שתיצור את הקבוצה הגדולה בענף - הרבה מעל למתחרה העיקרית, קבוצת WPP -

לפי דיווחי החברות, חיבור של שתיהן יצור קבוצת ענק בשווי של 35.1 מיליארד דולר. שתי החברות יתמזגו לקבוצת פרסום אחת שתישא את השם פובליסיס-אומניקום. כל אחת מהקבוצות תחזיק 50% מהקבוצה הממוזגת.

השם החדש אמור להיות קבוצת פובליסיס-אומניקום, והמיזוג צפוי לכלול כינוס של שורת תתי-מותגי פרסום השייכים לחברות. על-פי הודעת החברות, המטה של החברה ימשיך להתחלק בין ניו-יורק לפריז.

הערכות הן כי תהליכי המיזוג עצמם ייקחו בין 6 ל-9 חודשים. העסקה גם צפויה לעבור בדיקה קפדנית של רגולטורים בעולם. החברות מעריכות כי הקלוזינג של העסקה יתרחש לקראת הרבעון הראשון של 2014.

המספרים של פובליסיס ואומניקום
 המספרים של פובליסיס ואומניקום