הזדמנות אוסטרלית

סיכוי לתיקון טכני עולה, שיכול להשתלם אם נעקוב אחריו

לעיתים, אנו נתקלים בנכס אשר ביצע מגמה ארוכת טווח, ומתחיל לשנות כיוון. למעשה לא ממש משנה כיוון, אבל לפחות עושה סימנים לכך, ובהתאם לכך, עלינו, כסוחרים-משקיעים, לשים לב לתופעה זו, ולראות אם היא תתגשם למשהו שאנו יכולים לנצל לעשיית קצת מזומנים.

זה המקרה עבור הדולר האוסטרלי, הנסחר כנגד הדולר האמריקאי, תחת הסמל AUDUS. כידוע לקוראי טור זה, ראייתי מתמקדת בעיקר בצד הטכני של הדברים, ועל כך בהרחבה בהמשך. אבל, תחילה נרחיב קצת על הרקע למה שקרה עד כה, דהיינו לגבי המגמה היורדת.

המשק האוסטרלי היה, ונשאר, משק הנשען בעיקר על משאביו הטבעיים. מזלה של יבשת זו הוא שבקרבתה החל לצמוח עולם מתפתח רב עוצמה, ובעיקר כמובן סין. צמיחתה הדו-ספרתית של זו, לאורך זמן, הייתה זמן רב המנוע העיקרי לעליית קרנה הכלכלי של אוסטרליה.

השגשוג התחום המשאבים הביא גם לעלייה בנדל"ן הפרטי, והציבורי, בנוסף לגידול משמעותי בהיקף, ובמגוון השירותים שהתפתחו במדינה. אף יוקרתה של אוסטרליה בעולם עלתה לגבהים חדשים ביחד כמובן עם המשחקים האולימפים הזכורים לטוב. כאשר כל זה קרה, המטבע, המשקף בטווח הארוך את טיב הכלכלה שהוא מייצג, עלה פלאים.

זאת יחד עם עלייה מתמדת בריבית עליו על מנת כדי למנוע אינפלציה חסרת שליטה. כמו שנראה בגרף השבועי של הדולר האוסטרלי, השיא של ההתפתחות הזו קרה בתחילת 2011, כאשר המטבע הגיע פעמיים לסביבות 1.11 דולר אמריקאי לדולר אוסטרלי אחד. מאז, המצב הלך, ונחלש, עד הנפילה הגדולה של אפריל השנה.

מה קרה? למעשה אותם הגורמים שהביאו לעלייה, גרמו לירידה, וזה כמובן די טבעי. כל המדינות המתפתחות החלו להאט, ובמיוחד סין. אחד מן מדדים היפים לכך הוא מחיר הנחושת, המהווה ברומטר אמין לצמיחה הגלובלית. לפניכם גרף שבועי של המתכת:

משה שלום נחושת
 משה שלום נחושת

עם אותה האטה של ביקוש לחומרי הגלם, כך ירד הלחץ האינפלציוני, ובכלל נראתה הריבית הגבוהה כגורם מרסן מיותר לחלוטין. לכן, ננקטה על ידי הבנק המרכזי מדיניות הורדת ריבית מתמשכת, עד ימים אלו ממש. הנה גרף המראה זאת די טוב:

משה שלום ריבית
 משה שלום ריבית

בסופו של דבר מה שהיה צפוי קרה, ומדובר כמובן במימוש מטה אגרסיבי למדי של המטבע אותו כולם אהבו להחזיק. על מנת לנתח את מצבו הטכני, אציג בפניכם גרף שבועי שלו:


משה שלום אוזי
 משה שלום אוזי

כל הגורמים שהזכרתי אכן פעלו לרעה אך בפועל ראינו במשך המון זמן דשדושים בקנה מידה זה או אחר של עומק. תחילה, המשולש המתכנס הענק, שבסיסו סביב 0.95, וגגו קו מגמה יורד בשיאם המתמתנים. לאחר מכן, דשדוש קצת יותר מרוכז, וצר, בין 1.06 ו-1.01 אשר החזיק כמעט שנה שלמה (1 סגול).

רק בשבירה מטה מאותו דשדוש צר החלה המכה הגדולה, אשר הביאה את הדולר האוסטרלי להגיע (בהדפסה תוך שבועית) עד מתחת ל-0.90 (3 סגול). מה יש, סביב רמה זו, שעצר את המומנטום המתדרדר? למעשה שום דבר ממשי.

אין שם רמת תמיכה חשובה במיוחד, ואין שם אזור תיקון פיבונצ'י חשוב, (הרמה נמצאת ממש באמצע, בין ה-78.6% ל-61.8%). ההשערה שלי היא שהיא פשוט חשובה פסיכולוגית כרמה עגלה, יפה, ושעל פיה, כנראה, נקבעו די הרבה נגזרים עתידיים.

כמו כן, שימו לב לעצירה הארוכה יחסית שהמטבע ביצע סביב 0.95. זה דווקא די מובן כי שם נפגשו כמה גורמים טכניים חשובים במיוחד: 50% תיקון של העלייה מאמצע 2010 ועד תחילת 2011, גבול תחתון של תבנית הדשדוש, וכמובן רמת תמיכה היסטורית היסטרית (2 סגול).

מדוע אני מציין את הנכס הזה כמשהו שכדאי לעקוב אחריו עכשיו? כי הרקע הסיני אמנם לא משתפר, אבל עניין הריבית מתחיל לתפוס גוון קצת שונה בבנק מרכזי (עדיין לא בוצע דבר בעניין זה). ויותר חשוב מכך, סביב 0.90 התפתחה תחתית שנוסתה כבר 3 שבועות, ואשר נראית יותר ויותר כתחתית של התחלה של משהו לטווח היותר ארוך.

כמו כן, שימו לב לחזרה הזהירה של ההיסטוגרמה באינדיקאטור המומנטום (4 סגול). האם יכול להיות שזו רק עצירה ביניים, ושהמטבע הזה ילך לבקר את 0.87 (78.6% פיבונצ"י), או אף את הבסיס שממנו הכול החל, סביב 0.80? בהחלט כן.

אבל, וזה החשוב בעיני, יש עכשיו סיכוי בתיקון טכני עולה, עד סביב 0.96 כבדיקה של השבירה החשובה, ואולי אף יותר מכך. נראה לי כדאי לעקוב, ולנצל זאת, במידה ותחזית זו תתגשם.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.