מה הולך לקרות למחירי המכוניות בישראל החל מיום חמישי?

תאריך עדכון "המס הירוק" נמצא ממש מעבר לפינה, אבל עד כה אין ודאות לגבי מחירי הרכב החדשים ■ לטובת קוראינו, שמנסים למצוא את דרכם בסבך הרגולציה - כל השאלות והתשובות

בימים האחרונים אנו מוצפים בטלפונים ובמיילים שמתמקדים בשאלה: "מה יקרה למחירי הרכב החדשים ב-1 באוגוסט?". אין כמעט לקוח פוטנציאלי שלא שמע על "עדכון המס הירוק" , אך עבור רבים זו עדיין אניגמה. בכמה יעלו המחירים? האם יעלו? ובאילו דגמים?

אלא שאפילו היום, פחות משלושה ימים לפני כניסת מהלך המיסוי לתוקף, אף אחד לא יכול לתת תשובה מוסמכת ומדויקת בנושא. אף יבואן לא פרסם עדיין מחירון חדש ל-1 באוגוסט ואין מי שמוכן להתחייב על מחירים. חלק מהיבואנים ממתינים למהלכים של המתחרים, אבל האמת היא שהעיכוב בפרסום המחירונים נובע גם מרצון למצות את תנופת המכירות הנקודתית: אי ודאות ו"שמועות עממיות" על עליית מחירים הן תופעות בעלות ערך שיווקי רב ואין משווק בענף שלא רוצה "לעשות קופה" ולנצל את סיטואציית בהלת הקניות עד תומה.

ובכל זאת, אפשר לבצע הערכה מושכלת לגבי תנודות מחירי הרכב בסוף השבוע. לטובת קוראינו מצורף כאן מדריך נבוכים קצר.

מהו בכלל "המס הירוק"?

"המס הירוק" כלל אינו מס אלא הטבת מס, שמעניקה תמריצים לכלי רכב נקיים. ב-2009 החליט האוצר להפסיק את הרפורמה הרב שנתית להורדת מס הקנייה על רכב חדש, שהייתה קיימת עד אז, ולהעלות את שיעור המס בחזרה ל-82%. כתחליף הוכרז על רפורמה שמטרתה להוריד בצורה סלקטיבית את מס הקנייה על כלי רכב עם זיהום מופחת. נקבעה נוסחה מורכבת (וייחודית לישראל) של מזהמים שנפלטים מהרכב ובהתאם לה קיבלו כל כלי הרכב החדשים "ציונים ירוקים".

כלי הרכב החדשים סווגו ל-15 קבוצות בהתאם לציונם הירוק ונקבעה הטבת מס מדורגת שנעה מאפס ועד 15 אלף שקל בהתאם לקבוצה. ההתחשבנות הזו בוצעה בצורה פנימית מול היבואנים, כך שהצרכנים לא היו יכולים לדעת איך בדיוק משפיע זיכוי המס על המחיר של הרכב שהם רוכשים. לטענת רשות המסים, היעדר השקיפות נוצל על ידי חלק מהיבואנים להגדלת הרווחים או ההנחות לחברות הליסינג.

רפורמת הטבות המס הירוקות נחלה הצלחה וגרמה לתנופה במכירות של כלי רכב קטנים וזולים. אבל לפני כשנתיים הגיע האוצר למסקנה שאובדן המסים כתוצאה מהרפורמה הזו גבוה מדי - כמיליארד וחצי שקל בשנה או יותר - ולפיכך צריך להקטין את הטבות המס. האמת היא שהטענה הזו לא מדויקת. הטבות המס הירוק תרמו משמעותית להגדלת נפח מכירות הרכב החדש בישראל בשלוש השנים האחרונות והעלייה במכירות קיזזה חלק נכבד מהאובדן היחסי של מס הקנייה, אם לא את כולו.

כך או כך, האוצר החליט להקטין את הטבות המס ונקבעה נוסחת מזהמים חדשה בשיטת "סימון המטרה". כלומר קודם כול קבע האוצר יעד לגיוס מסים מהמהלך (כ-400 מיליון שקל בשנה), ובהתאם ליעד נתפרה נוסחה "מדעית" של פליטת מזהמים, שתניב לאוצר את הסכום המבוקש פחות או (סביר להניח) יותר. מכיוון שהטבות המס הירוק כבר הפכו בשנים האחרונות לחלק מהתמחור של כלי רכב חדשים רבים, הקטנת ההטבות ליבואנים צפויה להביא להתייקרות המחירים ב-1 באוגוסט.

אילו קטגוריות רכב יושפעו?

מכיוון שתקרת הטבת המס היא 15 אלף שקל בלבד, הרי שמשקלה פוחת ככל שהרכב יקר יותר. זוהי רפורמה רגרסיבית: היא משפיעה בעיקר על מכוניות עממיות וזולות, בערך עד 130 אלף שקל, ויש לה השפעה מזערית על כלי רכב יקרים יותר, שממילא לא נהנו מהטבת המס. לפיכך ההתייקרות תורגש במכוניות המיני העירוניות, במכוניות הסופר מיני ובמשפחתיות לסוגיהן, ותהיה לה השפעה קטנה מאוד על המחירים בקטגוריית רכבי הכביש-שטח, מכוניות המנהלים ומכוניות הפנאי, שמחירן מעל 160 אלף שקל. גם חלק מרכבי הכביש-שטח והמיניוואנים יאבדו הטבות מס של אלפי שקלים, אך כיוון שבפלחים הללו רווחיות היבואן גדולה יותר, וההשפעה של חברות הליסינג מינורית, רוב השינוי כנראה "ייספג".

אז מה יקרה למחירי המכוניות העממיות ב-1 באוגוסט?

כאן העסק מסתבך. אין ויכוח על כך שעלויות רוב הדגמים הנפוצים ליבואנים יעלו ב-1 באוגוסט. הצבת ערכי הפליטה של רוב דגמי הרכב המיובאים מהפלחים הללו בנוסחת הזיהום החדשה של האוצר, מגלה שהן "נופלות" קבוצה אחת עד שש קבוצות ולפיכך הטבות המס עליהן ליבואנים יקוזזו ב-1,500-3,500 שקל כולל מע"מ. ליבואנים 3 אפשרויות: להעלות את המחיר לצרכן; "לספוג" את ההעלאה או חלקה; או להקטין את ההנחות לחברות הליסינג בדגמים שרלוונטיים לחברות הליסינג.

האפשרות השלישית פחות סבירה. חברות הליסינג הן עדיין הקניין הגדול ביותר של כלי רכב חדשים ב-130 אלף שקל ומטה, ויבואן שיקצץ ב-5%-10% את ההנחות לליסינג בדגמי מפתח, עלול לספוג מכת מכירות אנושה. יש להניח שחלק מהיבואנים יחליטו לספוג חלק מעליית המחיר ולקזז אותה מרווחיותם, אבל המצב משתנה מדגם לדגם. דגמים שעתידים "לחטוף" 4,000-5,000 שקל בהקטנת הטבות המס, לא יוכלו להישאר עם אותו מחיר מחירון.

מנגד, תקנות המס החדשות מעניקות ליבואנים "תקופת חסד", כשכלי רכב שנמצאים במלאים עד 1 באוגוסט ימשיכו ליהנות ממלוא הטבת המס הירוק כפי שהיא כיום. לפיכך יכולת "הספיגה" של יבואנים, שמחזיקים כיום מלאים נכבדים בארץ, תהיה גדולה יותר.

אבל מי שחושב שהוא יוכל לגשת לסוכנות הרכב ולבקש "רכב מאוגוסט" טועה. לצרכן אין יכולת לדעת אם מדובר ברכב "חדש" או "מהמלאי". בנוסף, ייתכן שחלק מגרסאות האבזור והצבע של אותו דגם יהיו ממלאי שלפני 1 באוגוסט וחלק יהיו "חדשות יותר". לפיכך, רוב היבואנים יבחרו "למצע" את המחירים, כלומר לספוג חלק קטן מהעלייה בעיקר בדגמים עם מלאי גדול, לגלגל על ההנחות למוסדיים חלק קטן מהעלייה ולגלגל על הצרכן עוד חלק. כתוצאה מכך יש להניח שב-1 באוגוסט עליית המחיר תהיה פחות דרמטית מהצפוי תחילה ותתבטא ב-1,000-2,000 שקל, או כלל לא, ברוב הדגמים העממיים.

מהי "תיאוריית שתי הפעימות"?

יבואנים רבים מעריכים שעליית המחירים של כלי הרכב, שמתחייבת מקיזוז הטבת המס, תהיה מושהית ותתרחש בשני צעדים. כלומר ב-1 באוגוסט יהיה שינוי מינורי, אם בכלל, אבל בספטמבר תהיה עלייה נוספת במחירים. אחרים סבורים שעיקר עליית המחירים יידחה ברבעון שלם ל-1 בינואר - המועד שבו כל המחירונים בשוק "מתאפסים". כך או כך, גם מי שינשום לרווחה באוגוסט צריך לדעת שזה רק זמני.

מה יקרה למקבלי הרכב הצמוד?

למרות שחלק ממחירי הרכב יעלו בתחילת אוגוסט, ולמרות שמס שווי השימוש נגזר כאחוז ממחירי המחירון לצרכן, מקבלי הרכב הצמוד לא יושפעו מיידית. אבל ב-1 בינואר 2014 ייקבע מחדש שווי השימוש לפי המחירונים החדשים ואז עתידים מקבלי הרכב הצמוד לספוג עלייה של כמה אחוזים בשווי השימוש החודשי. לפני כן צפויים מחירי חוזי הליסינג להתייקר בשל התייקרות כלי הרכב ובשל שינוי תקנות הפחת לחברות הליסינג - מה שיביא להתייקרות החוזים ב-1 באוגוסט.

מה יקרה לרכבי הדיזל?

הנוסחה החדשה פוגעת במיוחד ברכבי הדיזל הפרטיים, שהטבת המס עליהם עשויה להתכווץ ב-8,000 שקל ויותר. שינוי בהיקף כזה לא יוכל להיספג והמחירים יקפצו ב-1 באוגוסט משמעותית. המשמעות היא הכחדה שיווקית של אחד הפלחים החסכוניים ביותר בדלק בשוק הרכב. אבל מבחינת האוצר זהו "נזק היקפי".

מיסוי רכב
 מיסוי רכב