אנליסט על הודעת אורלקלי: "זה כמו שסעודיה תפרוש מאופ"ק"

אנליסטים ומנהלי השקעות המומים מהחלטת אורלקלי לפרוש מקרטל האשלג BPC

הטלטלה בשוק האשלג העולמי תפסה היום (ג') אנליסטים, משקיעים ומנהלי חברות לא מוכנים. "זה כמו שסעודיה תעזוב את קרטל הנפט אופ"ק", אמר לסוכנות רויטרס האנליסט דימיטרי ריז'קוב מבית ההשקעות רנסנס קפיטל.

אורלקלי פורשת מקרטל האשלג BPC (רש"ת: Belarus Potash Company) האחראי לכ-70% מהסחר העולמי באשלג. החברה ציינה "מבוי סתום" בנושא הגדלת כמויות המכירה כסיבה לפרישתה מהקרטל. כעת, היא מתכננת להגדיל את כמויות הייצור והמכירה על חשבון הורדת המחיר והיא צופה נפילה של 25% במחיר האשלג.

מניות הדשנים צוללות עד 16% ברחבי העולם - מאורלקלי ומניית K+S באירופה, דרך כיל והחברה לישראל בבורסה בת"א ועד פוטאש ואגריום שאמורות לצנוח עם פתיחת המסחר בוול סטריט אחה"צ.

לאחר פרישת אורלקלי מקרטל BPC, הקרטל היחיד שנותר על כנו הוא קנפוטקס המאגד את פוטאש, אגריום ומוזאיק הצפון-אמריקאיות. עם זאת, קשה לצפות כיצד יצליח הקרטל הצפון-אמריקאי לשרוד לאחר פתיחת השוק לתחרות ממזרח.

"בטווח הקרוב אנו מצפים לתחרות גדולה יותר - והמחירים יירדו", אמר היום מנכ"ל אורלקלי. החברה החליטה להקפיא את תוכנית רכישת המניות העצמית שלה (BuyBack) נוכח ההתפתחות האחרונה, ומקווה שהגדלת כמויות המכירה תאפשר לה לעמוד במדיניות חלוקת הדיבידנד.