הצעת חוק: ועדת איתור בראשות שופט וקריטריונים למינוי נגיד

איציק שמולי: "אם הליך בחירת הנגיד בישראל היה מבוסס על הליך שקוף ומקצועי במקום חברי - היתה נמנעת מכולנו המבוכה הזו"

על רקע וויתורו של יעקב פרנקל מתפקיד הנגיד המיועד, הגישו חברי הכנסת איציק שמולי ואבישי ברוורמן (העבודה), הצעת חוק שנועדה להסדיר את תהליך המינוי. על-פי ההצעה, ייבחר הנגיד על-ידי ועדת איתור מקצועית בראשות שופט עליון או מחוזי בדימוס, שתבחן את המועמדים על-פי קריטריונים שנקבעו מראש ותביא את המלצתה לאישור הממשלה לפחות 6 שבועות לפני תום כהונת הנגיד המכהן, כך שתובטח גם תקופת חפיפה מסודרת.

לפי הצעת החוק יוכלו להגיש מועמדותם בעלי תואר שלישי לפחות בכלכלה או מנהל עסקים, בעלי ניסיון בעבודה במערכת הכלכלית הבינלאומית, בעלי בקיאות בתחום הבנקאות ושוק ההון בישראל ומועמדים בעלי ניסיון והבנה מעמיקה של המדיניות הפיסקלית והחברתית בארץ ובעולם.

הוועדה, כך קובעת ההצעה, תמנה 5 חברים ובהם שופט בדימוס של בית המשפט העליון או של בית המשפט המחוזי, שימנה שר המשפטים שישמש יו"ר הוועדה, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנכ"ל משרד האוצר וכן שני אנשים בעלי מומחיות וידע בתחומי הכלכלה והבנקאות, בעלי תואר שלישי לפחות, המכהנים או שכיהנו בעבר כאנשי סגל אקדמי בכירים במוסד להשכלה גבוהה בישראל או מחוץ לישראל, שאחד מהם ימונה על-ידי שר האוצר והשני ימונה על-ידי ראש הממשלה.

לדברי שמולי, "אם הליך בחירת הנגיד בישראל היה מבוסס על הליך שקוף ומקצועי במקום חברי - היתה נמנעת מכולנו המבוכה הזו. בשנתיים האחרונות התברר כמה חשוב הוא תפקידו של הנגיד כ"שומר הסף" האחראי מול התנהלות כלכלית כושלת של הממשלה, ולנוכח התקופה הרגישה והמאתגרת שעוד לפנינו - קיומו של הליך בחירה כה לקוי הוא חמור ביותר".