ערוצי הטלוויזיה קורסים? לא תקבלו כסף גדול מאופ"א

81% מהכסף שחולק למשתתפות ליגת האלופות עבור זכויות טלוויזיה הלך ל-5 הליגות הגדולות ■ איטליה הפכה לשוק החזק ביותר עבור אופ"א

עד כמה משמעותי שוק הטלוויזיה בהקשר של הכדורגל האירופי אפשר היה ללמוד מנתוני חלוקת הכספים שפרסמה אופ"א למשתתפות ליגת האלופות בעונה שעברה (2012/13). מתברר שלא פחות מההצלחה הספורטיבית על המגרש, גודל הבונזזה שמקבלות הקבוצות תלוי מאוד בהסכמי הטלוויזיה שכל מדינה חותמת עם אופ"א עבור משחקי הצ'מפיונס. מתוך 904 מיליון אירו שחילקה אופ"א למשתתפות הצ'מפיונס בעונה החולפת, 409 מיליון אירו מחולקים על-פי שווקי הטלוויזיה (Market Pool), לפי כלל פשוט: ככל שהכסף שנכנס לאופ"א מאותה מדינה מזכויות שידור גדול יותר, כך היא תעביר יותר כסף לקבוצות המשתתפות מאותה מדינה.

נכון לעונה החולפת, שוק הטלוויזיה האיטלקי נחשב לעוצמתי ביותר כשמגיעים לשידורי כדורגל - בסך הכל קיבלו הנציגות האיטלקיות במפעל (יובנטוס ומילאן) סכום כולל של 81.07 מיליון אירו בזכות הסכמי הטלוויזיה שחתמה אופ"א עם גופי השידור באיטליה - סכום המהווה את הנתח הגדול ביותר מבין 17 המדינות ששלחו נציגות למפעל הבכיר של אופ"א.

שוק הטלוויזיה האנגלי חזק מאוד בכל הקשור למכירת הזכויות של הפרמיירליג, אבל מוכן לשלם הרבה פחות עבור משחקי ליגת האלופות. ארבע הנציגות האנגליות (יונייטד, סיטי, ארסנל וצ'לסי) נהנו מכספי טלוויזיה כוללים בסך 72.6 מיליון אירו. שוק הטלוויזיה המתפורר בספרד עדיין מצליח להחזיק את הנציגות הספרדיות במקום השלישי עם 68.6 מיליון אירו, בעוד שצרפת מדורגת במקום הרביעי מבחינת זכויות טלוויזיה - מה שהקנה לנציגות המקומיות (ליל, מונפלייה, פס.ז') 52.2 מיליון אירו.

שם המשחק? טלוויזיה
 שם המשחק? טלוויזיה

גרמניה אמנם שלחה שתי נציגות לגמר האירופי, אבל השוק הגרמני עדיין מפגר מאחור בכל הקשור להסכמי טלוויזיה של ליגת האלופות, ודורג רק במקום החמישי עם 52.2 מיליון אירו, בהם התחלקו שלוש הנציגות הגרמניות.

עד כמה רחוקות חמש הליגות הבכירות (איטליה, אנגליה, ספרד, צרפת, גרמניה) מיתר אירופה בכל הקשור לכספי טלוויזיה אפשר ללמוד מהנתון הבא: 81% מהכסף שחילקה אופ"א עבור זכויות טלוויזיה (Market Pool) הולך לחמש הכלכלות הגדולות של הכדורגל, ששלחו 16 מתוך 32 קבוצות לשלב הבתים של הצ'מפיונס בעונה שעברה.

עבור כמה מהמדינות תקרת הזכוכית של ליגת האלופות בכל זאת נמוכה, בגלל המצב הכלכלי במדינה ובעיקר בגלל מצבם של גופי התקשורת. הנתח שחולק לנציגה הקרואטית (דינמו זאגרב) מטלוויזיה עמד על 1.4 מיליון אירו בלבד, בעוד ששוק הטלוויזיה החלש בבלארוס קבע שבאטה בוריסוב נהנתה מ-290 אלף אירו בלבד - ובסך הכל עם בונוסים של אופ"א סיימה את העונה האירופית עם הסכום הכי נמוך - 10.8 מיליון אירו.