"תמ"א 38 איבדה את ייעודה המקורי. הרווח הוא העיקר"

בעוד יומיים עתידה ועדת הערר המחוזית של תל-אביב לדון בעררים שהוגשו כנגד אישור הארכת תוכנית של עיריית רמת-גן להגדלת צפיפות הדירות בפרויקטים שנבנים מכוח תמ"א 38 ■ הרוחות בעיר סוערות

בעוד יומיים עתידה ועדת הערר המחוזית של תל-אביב לדון בעררים שהוגשו כנגד אישור הארכת תוכנית של עיריית רמת-גן להגדלת צפיפות הדירות בפרויקטים שנבנים מכוח תמ"א 38. מדובר ב-3 עררים שונים שהוגשו על-ידי חבר מועצת העיר וחבר הועדה המקומית לתכנון ובנייה עו"ד רועי ברזילי, ערר שהגישו חברי מועצת העיר חני נחמיאס וד"ר אבי ליליאן באמצעות עו"ד אשר כהנא, וערר נוסף שהגיש תושב רמת-גן כאשר עמותת אדם טבע ודין מייצגת אותו.

הוועדה צפויה לדון בכל העררים במאוחד והרוחות בעיר סוערות. מצד אחד ניצבים היזמים, הקבלנים ובעלי דירות בבניינים שאמורים לעבור חיזוק בעיר שטוענים כי מדובר במכת מוות לפרויקטים ומצד שני מגישי הערר עומדים מאחורי ההתנגדות ומסבירים שאישור התוכנית רק יגרום לנזק.

כזכור, מדובר בתוכנית (רג/340/ג/30/א/1) המאפשרת להגדיל את מספר יחידות הדיור בפרויקט ובלבד שהשטח העיקרי הממוצע של יחידות הדיור יעמוד על 60 מ"ר (כולל מחסן וממ"ד). התכנית עלתה לדיון בוועדת המשנה של הוועדה המקומית, אשר החליטה לאשרה. לאחר מכן קוימו שני דיונים חוזרים ובשני אושרה שוב התוכנית. על החלטה זו הוגש הערר, שהוא הסיבה שהוועדה איננה יכולה לדון בבקשות להיתר.

"לפני מספר ימים פגשה אותי חברה שטענה בכעס שאני עוצר פרויקטים של תמ"א 38. הסברתי לה שזה לא נכון וכששאלתי מדוע היא כל כך מתעניינת בדבר, היא סיפרה לי שאביה מתכוון למכור את הבית לטובת פרויקט של תמ"א 38, שאלתי אותה אם היא מתכוונת לגור בבניין ואז מיד השיבה לי - 'נראה לך, שאני אגור ברמת-גן הצפופה הזו, הבית הזה זה האקזיט שלנו" כך פותח ואומר עו"ד ברזילי, אחד ממגישי הערר כנגד אישור התוכנית.

"הסיפור הקצר הזה ממצה את יסוד טענותיי. לצערי תמ"א 38 ממזמן איבדה את ייעודה המקורי, האמצעי הפך למטרה הרווח הכספי של היזם הוא העיקר ובמצב כזה נוצרים עיוותים תכנוניים. לתוך עולם התמ"א נכנסו יזמים, מתווכים ומאכרים שניזונים משלבי התיווך ומייקרים את עלות הפרויקטים. הגדלת עוגת הזכויות ובכלל זה, את מידת הצפיפות בוודאי נוחה ליזמים, אבל רעה מאוד לעיר. רמת-גן היא העיר החמישית הכי צפופה בישראל ולא שלישית רק בזכות הפארק הלאומי. עם אישור התכנית ובתוך מספר שנים מועט אנו עשויים לעבור את בני-ברק ולעמוד בראש הטבלה. התוכנית בניסוחה המקורי נועדה לצופף באופן בלתי סביר פרויקטים של תמ"א 38 ולאפשר בנייה של פי 6 ממספר הדירות הקיימות וליצור מגורים בכוכים וצפיפות נוראה. בחישוב בסיסי של מספר הבניינים עליהם חלה התכנית כ-5000 לערך, בתוך מספר שנים מועט, כמות האוכלוסייה ברמת-גן תכפיל את עצמה. כבר היום העיר לא יודעת להציג פתרונות פרוגרמתיים לצרכים הנובעים מהגידול המתון יחסית בכמות האוכלוסין, קשה להבין כיצד יעמדו תשתיות הכבישים, גני הילדים, בתי הספר בעומסים כפולים מהמצב היום".

כאמור, הערר שהגיש עו"ד ברזילי הוא איננו הערר היחידי, וגם מגישי הערר הנוסף טוענים כי אין לאשר את התוכנית המדוברת. "יש כמה טענות שמועלות בערר שכולם מצביעות על כך שאין לאשר את התוכנית", מסביר עו"ד כהנא שהגיש את הערר בשמם של חברי המועצה נחמיאס וליליאן "מהצד הפורמאלי, מדובר בתוכנית שאנחנו טוענים שהיא בכלל לא תוכנית שבסמכות הוועדה המקומית אלא בסמכות הוועדה המחוזית. זו תוכנית בעלת השפעות אדירות על העיר ולא תוכנית נקודתית. בנוסף, צריך היה מהנדס העיר לחבר חוות דעת שמעידה על כמות מבני הציבור, התשתיות והשצפ"ים הנחוצים לעיר במסגרת תוספת יחידות הדיור, חוות דעת שלא הוגשה".

עוד מסביר כהנא כי מעבר לטענות הנקודתיות, מעלה הערר את השאלה כיצד ניתן לאשר תוכנית שתוביל בהכרח לציפוף העיר והגדלת מספר יחידות הדיור וזאת מבלי לבחון האם העיר תוכל לקלוט אותן: "תוכנית המתאר שהוכנה לעיר צפתה כמות מסויימת של יחידות דיור בעוד 20 שנה, כמות שעמדה על כ-12 אלף יחידות דיור. חישוב פשוט מעלה שאם התוכנית המדוברת תאושר, יוכלו להיבנות באמצעותה כ-60 אלף דירות בתרחיש הריאלי. נוסיף לזה את תוכניות הפינוי בינוי, את בסיסי צה"ל המיועדים לפינוי ואת מתחמי הבנייה הרגילים בעיר ונגיע לפוטנציאל של למעלה ממאה אלף דירות. באותו הזמן אין כל התייחסות לתשתיות העירוניות, למבני הציבור, לבתי הספר ועוד. התחדשות עירונית חייבת להתייחס גם לתשתיות, לא רק לדירות".

לצד הטענות של מגישי הערר, גם התומכים בתוכנית מחזיקים ברשימת טענות ארוכה שמצדדת באישור התוכנית. בין היתר מדובר בטענות על חיזוק המבנים ברמת-גן בפני רעידות אדמה, מבנים שלטענת הקבלנים והיזמים לא יוכלו להיות מחוזקים ללא הזכויות הנוספות.

בזמן שכל אחד מהצדדים בטוח בצדקתו ובחוזק טענותיו, תהיה זו ועדת הערר המחוזית של תל-אביב שתצטרך בעוד יומיים לשמוע את כולם ולהחליט מה יעלה בגורל התוכנית שמסעירה את חברי מועצת העיר, בעלי הדירות, היזמים והקבלנים בעיר רמת-גן.