קרן תמלוגי הגז והנפט באמת תציל את הכלכלה הישראלית?

הצצה ראשונה למגזין G שיפורסם הערב ■ הקרן שמקימה המדינה להשקעת תמלוגי הגז הטבעי נועדה להרחיק את הכסף מידם של פוליטיקאים בזבזנים ולמנוע את "המחלה ההולנדית" ■ אבל יש גם בעיות

בדיוק לפני 54 שנים, בסוף יולי 1959, שטפה שמחה אדירה את אזרחי הולנד. לאחר ששני קידוחים לחיפוש גז טבעי העלו חרס, התהפכה הקערה על פיה כשהקודחים הגיעו לעומק של שלושה קילומטרים מתחת לאדמתה השטוחה של המדינה. שם, התברר עד מהרה, הסתתר מאגר אדיר של גז טבעי.

קל לדמיין את שמחתם של ההולנדים לאחר גילויו של שדה הגז העצום. לא צריך ללכת רחוק כדי להבין את השמחה הזו: מספיק לעלעל בעיתוני השנים האחרונות ולהיווכח שהתלהבות דומה סחפה גם את ישראל לאחר גילוי מרבצי הגז הגדולים במים הטריטוריאליים שלה. כמו ההולנדים בשעתו, גם הישראלים ראו בגילוי הגז הזדמנות נדירה: זה אחר זה הגדירו פוליטיקאים, אנשי עסקים ועיתונאים את ישראל כ"מעצמת גז" וגורמים רבים מספור החלו לפנטז על כל מה שניתן יהיה לעשות פה עם כספי הבוננזה.

אלא שבהמשך התגלתה תמונה מורכבת יותר, עם "המחלה ההולנדית" שבגינה סבלה כלכלת הולנד מהאטה בשנות ה-60 וה-70. מה הסיכוי שגם ישראל תסבול מ"מחלה" דומה? מדוע קרן ההשקעות הריבונית רחוקה מלהיות מושלמת? ולמה ההשוואה בין ישראל לנורבגיה אינה נכונה?

הכתבה המלאה - במגזין G שיחולק הערב (ה') למנויי "גלובס".