איומים על סבתות וילדים: כך גובים כסף בשוק האפור

כתב אישום נגד 10 גובים בשוק האפור חושף את "שיטות הגבייה" ■ "אני יודע שאת בבית, תצאי יא זבל; היום זה היום האחרון; יא בן... עם הילדים הכול אני אשרוף"

פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) הגישה הבוקר (ד') לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום כנגד 10 נאשמים בגין עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, סחיטה באיומים וסחיטה בכוח. הנאשמים סחטו כספים באיומים על רקע הלוואות בשוק האפור.

על-פי כתב האישום, הנאשמים עסקו במתן הלוואות בשוק האפור וגבו את החזרי ההלוואה תוך שימוש באמצעי הפחדה, הכוללים הטרדות טלפוניות, קללות, איומים, שימוש בכוח, ביקורים בבית החייבים ופנייה לבני משפחה של החייבים - כל זאת על מנת להניע את החייבים ובני משפחותיהם להעביר להם סכומי כסף גבוהים, אשר לעיתים הכפילו את גובה ההלוואה המקורית.

עקב פחדיהם העבירו החייבים לידי הנאשמים סכומי כסף גבוהים, לעיתים במשך תקופה ממושכת, הכול כמפורט בכתב האישום.

הנאשמים, צעירים בשנות ה-20 וה-30 לחייהם, הם יעקב מרציאנו, משה אשכנזי, רועי אשולי, גיא אשולי, ניב מלכה, יגור יונייב, עזרא צורף, ראובן מטטוב, אברהם יוסופוב ואלעד כהן. כתב האישום חושף את "שיטות הגבייה" שבהן משתמשים הגובים בשוק האפור, באמצעות סחיטה ואיומים.

באחד המקרים מתוארת "סיגי", אחותו של חייב המתגוררת בבית הוריה הקשישים והחולים בתל-אביב. לפי כתב האישום, גובה של השוק האפור התקשר אליה בתדירות יומיומית, שלח לה הודעות SMS, "קנס" אותה בסכומי כסף נוספים ובאחד המקרים הגיע לביתה וצעק: "אני יודע שאת בבית, תצאי יא זבל".

"במספר רב של הזדמנויות הגיע הנאשם לבניין בו מתגוררת האחות, צעק, קילל אותה ואת ובני משפחתה ואיים כי 'יזיין' את אחיה החייב", נכתב בכתב האישום. מדובר בחוב של כ-38 אלף שקל.

בכתב האישום מתואר כיצד קילל הגובה את "סיגי": "תמשיכי יא זבלה אחת, יא אפס אחת. אין בעיה, את חושבת שאת יכולה לעקוץ אותי"; "אתם נכנסים אתי לבעיה"; "כמה את שרמוטה, יא זבלה, תהיי בריאה, לא רוצה ממך כסף יא זבלה, אל תדאגי, הכול בסדר"; "סיגי יא זבל, מי את חושבת שאת כוס אמק, תארגני לי את הכסף, יא אפס"; "יא זבלה אחת סיגי, את לא עונה, אח יא אפס את רואה אותי אוויר אח"; "יא זונה, יא זבל אחת".

גובה אחר התקשר לסבתו של חייב אחר ואיים לקחת לה את הטלוויזיה אם לא ישלמו לו את חובו. בהזדמנות אחרת הוא דרש ממנה תשלום של 6,600 שקל, וכשהיא אמרה שבני המשפחה אוספים את הכסף, אמר לה: "היום זה היום האחרון". באותו ערב שילמה לו הסבתא 2,600 שקל.

מכתב האישום עולה כי הגובים לא חוסכים איומים גם על חיי ילדים קטנים. באחד המקרים אמר גובה לרעייתו של חייב: "אני רוצה ממך את הכסף. אם את לא מביאה לי אותו, אם הוא לא דואג אפילו להתקשר אליי החתיכת זבל הזה, להתקשר החתיכת סמרטוט רצפה הזה, ואל תד... אני לא בא לבית שלך כי אני מכבד אותך, אני שומע ילדים קטנים, אני לא בא לבית שלך, אבל אל תדאגי...".

על-פי כתב האישום, במקרה אחר אמר גובה לחייב כי הוא בסופו של דבר ישלם הכול כולל פיגורים, גם אם "יחרבן את הכסף מהתחת". הוא איים עליו כי אין לו דרך להסתתר, אולי רק אם יעבור לארה"ב.

במהלך הפגישה עם אותו חייב אמר לו הגובה: "אתה עקצת אותי עשר אלף, אבל אתה רוצה שאני אסביר לך מה אני עושה בדברים כאלה...ה חיים האלה הם לא פיקניק, תזכור את זה. אתה עקצת אותנו, את כל החבורה, עשר אלף!".

מקרה נוסף המתואר בכתב האישום הוא של גנן שנטל הלוואה של 90 אלף שקל, אשר התנפחה ל-230 אלף שקל לאחר ריביות. הגובים איימו על הלווה כי "יהיו בעיות" אם לא ישלם, נפגשו עימו והפחידו אותו.

במקרה אחר המתואר בכתב האישום איים גובה לפגוע בילדיו של חייב: "תתקשר אליי, זונה יא בן זונה, יא בן ש... אני ויתרתי על הכסף, יא בן... עם הילדים הכול אני אשרוף בפנים, יא בן זונה, אל תתקשר, יא שרמוטה".