המלך מת, אבל מה קורה עם המלך החדש?

משכורות מעוכבות, רכש נוצץ שהובטח ולא מגיע, הכנה חובבנית לעונה; גאידמק הלך, טביב הגיע, אבל בית"ר ירושלים ממשיכה להתברבר

הכדורגל הישראלי סוער בתקופה האחרונה. מה זה סוער, בוער. כולם עוסקים ימים ולילות בכיסא של יו"ר ההתאחדות לכדורגל, אבי לוזון, ותוהים האם קשר הדם שלו למכבי פ"ת יכול לאפשר לו להמשיך לשבת בפוזיציה הבכירה. רק שמרוב אובססיה לניגודי העניינים של היו"ר, אחד מהחוליים הכי גדולים של תקופת לוזון נזנח כאילו מעולם לא היה: הכשרת השרצים.

פתאום כבר לא מדברים על העובדה שאלי טביב רכש הקיץ את בית"ר ירושלים, ושההתאחדות היא זו (ששוב) פרסה לו את השטיח האדום. הליגה של לוזון היא כנראה היחידה בעולם שבה איש אחד מצליח לקבל שליטה על שלוש קבוצות שונות בטווח זמן של חמש עונות, כשבדרך הוא שם ללעג את התקנה שנקראת "שנת צינון". העובדה שלאיש יש רקורד פלילי ומאבקים משפטיים ממושכים עם שתי הקבוצות הקודמות שלו, ודאי לא מוסיפה נקודות זכות למערכת הרגולטורית של ההתאחדות בראשותו של אבי לוזון.

לטביב אין עדיין קילומטרז' ארוך בבית"ר. הרקורד הניהולי שלו בליגת העל מסתכם בשתי קבוצות שהקיאו אותו החוצה מתוכן. בזמן הקצר של טביב בבית"ר, המוניטין שלו מהעבר ממשיך להצדיק את עצמו. זה לא רק העיכובים במשכורות, זה גם מחנה האימונים המביך שהסתיים עם הפסד 4-1 מול קבוצת המילואים של אוניון ברלין מהליגה השנייה בגרמניה, ו-3-3 מול קבוצת חובבים מהליגה החמישית. זה המינוי של חיים רביבו כנציג הבעלים, שפתח את הקדנציה שלו עם התבטאות חשוכה, שממשיכה את המסורת הגזענית של המועדון; כנראה שהדבר הכי גרוע זו אחיזת העיניים שפיזר טביב לאוהדים: לפני השלמת העסקה מול גאידמק, היו דיבורים בכלי התקשורת המקורבים לטביב על תוכניות המהפכה שלו במועדון. רכש בדמות בוזגלו, זגורי, ברק יצחקי, אביחי ידין, ובלם מריאל מדריד ב'. בפועל, הגיע האח של חיים רביבו, דוד; וגם ניסו קפילוטו ועומר אצילי, שכנראה לעולם לא יגיעו אפילו לריאל מדריד ג' או אוסאסונה ד'.

בית"ר נראית כיום כמו אחת המועמדות הבכירות לרדת ליגה. אם התסריט הלא מופרך הזה אכן יתממש, אות הקין יתנוסס לא רק על המצח של אבי לוזון, אלא גם על זה של ניר ברקת. "ללא תמיכתו, בית"ר לא היתה מצליחה לשרוד", אמר היום (ד') טביב במסיבת עיתונאים חגיגית לפתיחת העונה (שבאופן תמוה נערכה בלשכת ראש העיר. אתם יכולים לדמיין מסיבת עיתונאים של הפועל או מכבי ת"א נערכת במשרד של חולדאי?).

נשאלת השאלה עד כמה הקמפיין שניהל הקיץ ברקת, ועד כמה גיוסי התרומות שלו ל"הצלת" בית"ר, קשורים לבחירות לרשויות המקומיות שיערכו באוקטובר. לא ברור כיצד ברקת לא מבין את הנזקים שהוא עושה לעצמו, כשהוא מצהיר היום ש"האנשים האלו (טביב ורביבו) יודעים איך לנהל קבוצות כדורגל".

רביבו הצהיר היום כי "צריך את העירייה והספונסרים על מנת שתהיה כאן קבוצה לתפארת". קצת קשה להבין את המודל הכלכלי שבית"ר הולכת אליו, אבל הניסיון שלה לייצר תלות בהכנסות טבעיות, בתרומות או בהסתערות על המנויים מצד האוהדים קצת מוזר, על רקע ההבטחה שאמור להביא איתה בעלים מיליונר עם עסקים מצליחים באיסט קואסט של ארה"ב. מישהו שמע פעם את גולדהאר או שחר מדברים על התלות של הקבוצות שלהם בספונסרים או באוהדים או ביהודים עם לב חם?

***

בית"ר ירושלים נראית כרגע כמו טרנטה שמושבתת במוסך אחרי תאונה חזיתית. אולי מישהו ינסה לתקן אותה, אבל אף עבודת פחחות, צבע או כיוון מנוע לא יאפשרו להחזיר אותה לימים הגדולים בהם היא דהרה על הכביש. האוהדים שניהלו מחאה בשנים האחרונות, הצמידו למשבר המתמשך של בית"ר שני שמות - גאידמק וקורנפיין. אבל גם אחרי ששני הראשים האלו נערפו, בית"ר נותרת ללא מלך.