בג"ץ: שר הביטחון רשאי להוציא צו הפוטר חרדים מגיוס לצה"ל

זאת אף שקיבלו צווי גיוס ■ השופטים דחו את בקשת העותרים - ובהם איכות השלטון, חדו"ש והפורום לשוויון בנטל - להוציא צו ביניים שימנע מיעלון לדחות את גיוסם של תלמידי הישיבות שאמורים להתייצב לשירות בצה"ל במהלך אוגוסט

‎‎שר הביטחון משה יעלון רשאי להוציא צו הפוטר לעת הזו את תלמידי הישיבות החרדים מגיוס לצה"ל - אף שקיבלו צווי גיוס נוכח פקיעתו של חוק טל ואי-השלמת חקיקתו של חוק הגיוס החדש - כך קבע היום (ד') הרכב מורחב של 9 שופטי בג"ץ, בראשות נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס.

השופטים דחו את בקשת הארגונים העותרים - התנועה לאיכות השלטון, חדו"ש לחופש דת ושוויון, ישראל חופשית, הפורום לשוויון בנטל, תנועת התעוררות ועו"ד יהודה רסלר - להוציא צו ביניים שימנע מיעלון לדחות את גיוסם של תלמידי הישיבות, שאמורים להתייצב לשירות בצה"ל במהלך אוגוסט. מדובר ב-6,357 תלמידי ישיבות המחזיקים בידיהם צווי גיוס, 608 מהם אמורים להתגייס בין אוגוסט לאוקטובר.

‏עם זאת, השופטים קבעו דיון דחוף בעתירות ל-20 באוגוסט, והורו לפרקליטות להגיש לבית המשפט הודעה מעדכנת עד 10 באוגוסט, באשר למצב הליכי חקיקתם של חוקי הגיוס החדשים, שאמורים להחליף את ההסדר הקודם בחוק טל, שבוטל על-ידי בג"ץ בפברואר 2012.

השופטים טרחו להדגיש כי דחיית הבקשה לצו ביניים אין פירושה שהעתירות כולן, המכוונות נגד החוק עצמו, נדחות: "מיותר לומר שאיננו מביעים כל עמדה לגבי הצעת החוק בנושא העתירות", הם כתבו בהחלטתם.

אתמול (ג') הודיעה פרקליטות המדינה לבג"ץ כי הצעות החוק הנוגעות לעניין - חוק הגיוס וחוק השירות האזרחי - אושרו על-ידי הממשלה והונחו על שולחן הכנסת ב-10 ביולי, וב-22 ביולי הן עברו קריאה ראשונה.

"הממשלה תפעל ככל יכולתה על מנת לסייע לכנסת ככל שיידרש לצורך השלמת הליכי החקיקה", צוין בהודעת הפרקליטות. הכנסת אמורה לדון בהצעות החוק ולקדמן לאישור סופי גם במהלך הפגרה. (בג"ץ 5823/12).

לנוכח החלטת בג"ץ שלא להוציא צווי ביניים לגיוס תלמידי הישיבות, התנועה לאיכות השלטון הודיעה כי תגיש מחר בקשה להקדים את מועד הדיון ולקיימו לפני התאריך 18.8.13 - המועד שנקבע לגיוס בני הישיבות.