"לאטום 4 קומות זה כמו לתלות גופות בכיכר העיר"

עיריית ר"ג דחתה את המלצת הוועדה המחוזית לאטום קומות לא חוקיות בבית ליראור ■ המכללה למשפט ששוכרת את הבניין: "מדובר במכת מוות למכללה"

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת גן החליטה לדחות את הצעת הוועדה המחוזית לאטום ארבע קומות שנבנו בניגוד לתוכנית בניין העיר, ב"בית ליראור" ברמת גן. הרקע להחלטה: הנזק הכבד שתיארו השוכרים בבניין השנוי במחלוקת, במקרה שבו הקומות ייאטמו, ובראשם המרכז האקדמי למשפטים. "גלובס" חושף את אחת מישיבות המליאה המרתקות שנרשמו בבניין מועצת העיר.

כזכור, ביוני האחרון הודיעה יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה גילה אורון לוועדה המקומית בר"ג, כי על העירייה לאטום את 4 הקומות שנבנו בניגוד לחוק בבית ליראור ברחוב בן גוריון 26 בעיר. הבניין נמצא בבעלות יזם פרטי (75%) ובבעלות העירייה (25%), ומושכר למרכז האקדמי למשפטים, המשכיר את הקומות החורגות לבנק הבינלאומי וללאומי קארד בשכירות משנה.

פרשת "בית ליראור" עמדה בחלק מסעיפי האישום שהוגשו כנגד ראש העירייה צבי בר. המבנה הוקם תוך ביצוע חריגות בנייה, שלימים הוכשרו. אלא שבמארס האחרון ביטל ביהמ"ש העליון את התוכנית שהוכשרה, על רקע סעיפי האישום נגד בר.

"עונש כבד מנשוא"

בדיון שהתקיים החודש בוועדה המקומית, נדרשה הוועדה להתייחס להחלטתה של אורון לאטום את הקומות, וזו החליטה לדחות אותה. "תפקיד הוועדה המחוזית הוא לא להעניש, בשביל זה יש בימ"ש", אמר עו"ד דוד שואקה מהמחלקה המשפטית של העירייה בדיון, "הוועדה המחוזית מטילה פה מעין עונש שהוא כבד מנשוא ופשוט נורא ואיום".

עו"ד שרון פטל, המייצג את המרכז האקדמי למשפטים, הסביר כי המרכז קיבל את הבניין ברמת מעטפת בסיסית, והשקיע יותר מ-35 מיליון שקל בעבודות התאמה. לצורך מימון ההתאמות נטל המרכז הלוואה של 17 מיליון שקל, והתבסס על האפשרות להשכיר את הקומות העליונות לשוכר משנה לצורך החזר ההלוואה.

"מדובר במכת מוות למכללה אם יאטמו את הקומות החורגות", אמר פטל, "האיטום יוביל להוצאה של שוכרי משנה ויגרע את התקבול שמקבלת המכללה משוכרי המשנה שמשלם את ההלוואה בסך של 2 מיליון שקל לשנה. אם לא נקבל את זה לא יהיה למכללה מאיפה להביא את הכסף. מדובר במוסד ציבורי ללא כוונות רווח, והמכללה תיכנס לגירעון מיידי". פטל הוסיף כי "הוועדה המחוזית רוצה להעניש, אך העונש בא על חשבון צד שלישי תם לב - המכללה. אם רוצים להעניש הרי שלכל היותר צריך להעניש את אלה שחטאו".

גם ניצה מזר, מנכ"לית המרכז האקדמי, ציינה כי נגרם למרכז נזק רב עם התפוצצות הפרשה: "סטודנטים שואלים אותנו אם הבניין חוקי. אין לנו אבא מיליונר, אנחנו מלכ"ר ו-50% משכר הדירה שלנו ממומן על ידי גורמי חוץ. לא יכול להיות שהיום העירייה באה אלינו אחרי שהבניין הוצע לנו על ידה ב-2006, ותגיד לנו לצאת. כשהוועדה המחוזית הציעה את ההצעה שלה, היא לא הבינה שזאת מכת מוות למכללה".

עו"ד אסף פריאל ממשרד עורכי-הדין פרופ' יובל לוי, המייצג את חברת לאומי קארד, הסביר כי לחברה 600 עובדים בבית ליראור והבניין הוא חלק ממכלול של שלושה בניינים סמוכים אליו. "לאומי קארד פועלת תחת הנחיית המפקח על הבנקים, ואם חלילה פוגע טיל ונהרס בניין אחד היא צריכה להיות מסוגלת לתת שירות באמצעות הבניין הנוסף. לצורך כך העבירה לאומי קארד תשתיות תת קרקעיות בעלות של כמעט 2 מיליון שקל לפני שהיא נכנסה לבניין והשקיעה 5 מיליון שקל להתאמות לצרכים שלה. אם תצטרך לצאת מהבניין ייגרם לה נזק כבד, כי היא חייבת לאתר בניין באזור שניתן יהיה לרשת אותו תת קרקעית ולהתאים אותו לבניינים האחרים. ההצעה של הוועדה המחוזית לאטום ארבע קומות הזויה, והיא כמו לתלות גופות בכיכר העיר. זה רק נזק ואין מזה שום תועלת".

עו"ד גל הררי, המייצג את הבנק הבינלאומי, ציין כי הבנק השקיע 11 מיליון שקל, בהתאמת הנכס לצרכיו. "הבנק מעסיק 130 עובדים ו-2,500 תלמידי לומדים במרכז ההדרכה של הבנק מדי שנה. הבנק משלם מיליון שקל ארנונה בשנה שגם מגיעים לקופה ציבורית. אטימת הקומות היא פתרון אלים ונקמני, אבל במי? בצדדים השלישיים תמי הלב? הרי כל אדם שהיה עומד בנעלינו 6 שנים אחורה לא היה מעלה על דעתו אפשרויות על טענות שוחד. מה הציבור מרוויח מאטימה? כלום. מה הנזק שנגרם כתוצאה מאטימה? הכול. מכת מוות למכללה, מכה כלכלית עצומה הן לנו והן ללאומי קארד, מכה לעסקים בסביבה. מדובר ב-2,500 תלמידים שמדי שנה יורדים למטה לאכול במסעדות ולקנות בחנויות. מה נרוויח אם נשאיר כאן אדמה חרוכה? הוועדה נמצאת כאן לא לצורכי נקמה, אלא לצורכי ציבור".

"בלתי סביר"

שואקה סיכם את הדיון בדחיית ההצעה לאיטום הקומות: "עם כל הכבוד, אני רואה את ההצעה הזאת בלתי סבירה לחלוטין. הנאשם בכתב האישום הזה זה ראש העיר. כל מה שיוחלט פה, לאטום 5 קומות, 18 קומות, אין לזה שום פגיעה אישית בראש העיר. כולם ייפגעו. ייגרם נזק קולוסלי לשוכרים, מכללה עם 2,000 סטודנטים שיכול להיות שלא תוכל להמשיך לפעול, תושבי ר"ג יפסידו תשלומי ארנונה, ואם ההחלטה לאטום קומות תתקבל, ניכנס לסחרור של תביעות להרבה שנים. וכל זה למה? כדי להעניש בעל מניות שאולי נתן שוחד כאשר אנחנו עוד לא יודעים איך זה יסתיים".

על רקע זה קבע יו"ר הוועדה אביהוא בן משה, כי הוועדה המקומית דוחה את ההצעה של הוועדה המחוזית וממנה את יו"ר הוועדה, היועץ המשפטי ומהנדס העיר לקיום ישיבת הידברות עם הוועדה המחוזית למציאת פתרון לבעיה, שיינתן לאחר הבחירות.

מהוועדה המחוזית נמסר: "טרם התקבלה החלטה בנושא".