גורמים בממשלה: לבחון מחדש מכירת כיל לפוטאש

בניגוד לעמדת האוצר ועל רקע צניחת המניה, בכירים בממשלה טוענים: "תמוה שהאוצר פסל על הסף את המיזוג ללא בדיקה מקיפה; ייתכן כי פסילה כזו איננה חוקית" ■ ההכרעה הסופית - בידיים של רה"מ נתניהו

גורמים בממשלה, שהיו מעורבים במגעים הראשוניים עם פוטאש, נוטים לתמוך בעסקת פוטאש-כיל, כך נודע ל"גלובס". התמיכה קיבלה חיזוק מפתיע אתמול (ג') אחרי קריסת מניות חברות האשלג עקב הודעת הענקית אורלקלי על שבירת הקרטל בשוק. התמיכה במיזוג אף מנוגדת לעמדה המוצקה של האוצר, שם מתנגדים נחרצות למיזוג ובימים הללו מארגנים את המפגש הראשון של "ועדת ששינסקי 2", שצפויה להגדיל את שיעור המס על כיל .

"תמוה בעיני שהאוצר פסל על הסף את יוזמת המיזוג בין פוטאש לכיל מלכתחילה, ללא עבודת מטה מסודרת וללא בחינת הנושא בכלל", אמר היום גורם בכיר בממשלה, שבחן את הנושא בשיחה עם "גלובס". "ייתכן כי פסילה כזו איננה חוקית ומזל שכיל לא פנתה לבג"ץ". יתרה מזו, הבכיר טוען כי "התמיהה כפולה ומכופלת כאשר בשיחות שנוהלו בין הממשלה לפוטאש, החברה הבהירה והתחייבה, מלכתחילה, להשאיר את כל הפעילות בישראל ואף לא לפטר אפילו עובד אחד - דבר שאינו שגרתי. אני בטוח כי ניתן להתעלות מעל כל הבעיות שמיזוג כזה יכול להעלות. מדובר במכשולים טכניים בלבד".

מנגד, במשרד האוצר מתבצרים בהתנגדותם הנחרצת למיזוג. "שוק האשלג הוא שוק תנודתי וידוע כי כאשר מחיר האשלג יורד, הפדיון, ולפיכך, הרווחיות צפויים לרדת וגם כך המניה - מה חדש בדיוק?", תהה בכיר במשרד. נזכיר כי מניית כיל קרסה אמש ב-17.8%, איבדה כמחצית מערכה מהשיא ומחקה סכום עתק של כ-40 מיליארד שקל.

באוצר סבורים כי העסקה שהוצעה רעה למשק ותהפוך את החברה "למחסן האחורי של פוטאש". באוצר גם דוחים על הסף את הטענה, שלפיה ללא מיזוג כיל עלולה להיעלם. "אמירה כזו שגויה עובדתית", קובע הבכיר. "בדקנו אותה באופן מעמיק והיא פשוט לא נכונה". גורמים באוצר גם סבורים כי הטענה שלפיה תנאי השוק החדשים בעולם האשלג "יהרגו" את כיל מיועדים להפחיד את חברי ועדת ששינסקי 2 שקבעה למטרה לקבוע שיעור Government Take (החלק היחסי למדינה הכולל מס ותמלוגים) גבוה מהנוכחי. באוצר שבים ומדגישים כי פוטאש משלמת לממשלת קנדה שיעור Government Take גבוה מזה שכיל משלמת למדינת ישראל, "והדבר הזה יתוקן".

נתניהו יכריע

התנגדות האוצר למכירת כיל לענקית האשלג פוטאש עברה כבר כמה גלגולים. דווקא בעת שאפשרות העסקה עלתה לאוויר בסוף אוקטובר 2012, רוב פקידי האוצר תמכו בה, לרבות מנכ''ל האוצר דאז, דורון כהן, והממונה על התקציבים, גל הרשקוביץ. מי שהתנגדה נחרצות לעסקה הייתה החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, שכבר אז הפכה ל"איש החזק באוצר". בהשפעתה ובגלל לחצים מטעם ועדי העובדים וההסתדרות, התנגד לבסוף שר האוצר דאז, יובל שטייניץ, לעסקה.

נכון לעכשיו, כהן והרשקוביץ כבר אינם באוצר, ועבאדי-בויאנג'ו ממשיכה לכהן בתפקידה, נהנית מעמדת השפעה והיא זו שצפויה לטפל בנושא. יתרה מזו, יעל אנדורן, מנכ"לית האוצר הנוכחית, כיהנה כדירקטורית חיצונית בבזן במשך 11 חודשים, ובהסכם ניגוד עניינים שלה כתוב מפורשות כי היא מנועה מטיפול בכל חברות שבבעלות משפחת עופר, לרבות כיל, במשך שישה חודשים מכניסתה לתפקיד. לפיכך, היא מנוטרלת מטיפול בסוגיה זו לפחות עד אוקטובר 2013. על אף שגם שר האוצר, יאיר לפיד, מתנגד עקרונית לביצוע העסקה, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יידרש לסוגיה ויצטרך להכריע האם לאמץ את עמדת האוצר או את הקולות האחרים בתוך הממשלה.