הרפורמה בנמלים: עיני מתכנן "מסלול עוקף" לישראל כץ?

עיני דורש מנתניהו למנות "גורם מוסמך" מטעמו לניהול המו"מ על רפורמת הנמלים

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, פנה היום (ד') במכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדרישה שימנה באופן אישי "גורם מוסמך" מטעמו שינהל את המו"מ על רפורמת הנמלים מול ההסתדרות. על פי הערכות, עיני מבקש ליצור "מסלול עוקף" לשר התחבורה, ישראל כץ, לאור הלשון המתריסה שלו בשבועות האחרונים כנגד עיני והוועדים, שצפויה להקשות מאוד על ניהול מו"מ באווירה חיובית.

כץ, שהבהיר מספר פעמים כי הוא מתכוון להוביל את הרפורמה הזו בעצמו, לא צפוי לאפשר מהלך כזה. בסביבתו ציינו היום כי מי שאמור לנהל את המו"מ מטעם המדינה הוא צוות היגוי משותף למשרדי התחבורה והאוצר, בראשו מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי. למעשה, עיני קיבל כבר לפני שבועיים מכתב מיצחקי בו הוא מבשר לו כי הוא התמנה לראש צוות ההיגוי וכי הוא מבקש להציג להסתדרות את הרפורמה המתוכננת. במילים אחרות, עיני מבקש "לדלג" מעל הנציג של כץ ולהבהיר את מה שהבהירו השבוע שופטי בית הדין הארצי לעבודה: לא מספיק שהמדינה "תציג" את הרפורמה בפני ההסתדרות כעובדה מוגמרת, אלא חלה עליה החובה לנהל מו"מ אמיתי ובתום לב.

במכתב ששלח עיני לנתניהו ואשר הגיע לידי "גלובס", הוא כותב: "אבקשך להודיעני את זהות הגורם אשר ימונה לעמוד בראש צוות המו"מ, ובהתאם להורות על תיאום מועדים לקיום מו"מ ענייני ואינטנסיבי, ובהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו על ידי בית הדין לעבודה".

עיני היה רוצה לראות מטעם נתניהו דמות כמו אורי יוגב, לשעבר הממונה על התקציבים באוצר, שגיבש מול ההסתדרות את הרפורמה בנמלים בשנת 2005 ואת הרפורמה ברכבת ישראל לפני כשנה. בין השניים פערים אידיאולוגים גדולים, אולם הם יודעים לעבוד יחד ואף גיבשו במשותף את עסקת החבילה במשק בשנת 2009.

לאור העובדה שיוגב מונה לעמוד בראש צוות המו"מ מטעם המדינה בכל הקשור לרפורמה במשק החשמל, ספק אם הוא ינהל את המו"מ גם בעניין הנמלים. בכלל, יוגב הפך לסדין אדום בסביבתו של כץ, שנחשב למי שהביא לסיום כהונתו בראשות דירקטוריון הרכבת. השם הבולט ביותר שצפוי להיות מקובל על עיני הוא מנכ"ל משרד רה"מ, הראל לוקר. האחרון כבר מנהל בשבועות האחרונים מגעים עם עיני ועם יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, בדבר כוונת הממשלה להוביל חקיקה למניעת שביתות בשירותים חיוניים ורפורמה בשירות המדינה.

גורמים המזוהים עם ההסתדרות חוששים כי אם כץ ינהל את המו"מ מאחורי הקלעים באמצעות גורם מטעמו, הרי שקשה להאמין שהדברים יתנהלו באופן ענייני ובתום לב, כפי שציווה ביה"ד לעבודה. אפילו שלשום בלילה, זמן קצר לאחר פסיקת ביה"ד, בחר כץ "לחמם" את האווירה ולכתוב בדף הפייסבוק שלו: "אם אלון חסן ותורג'מן (ראשי הוועדים בנמלי אשדוד ובחיפה), רוצים לראות את הנמלים החדשים מקרוב, כדאי שיקנו משקפת כי בדרך אחרת הם לא יזכו להתקרב אליהם". כץ הבהיר כי המדינה תערער על החלטת ביה"ד לעבודה שהורתה לה להקפיא בחודש ימים את המכרזים להקמת נמלים חדשים, ואף הוסיף כי הרפורמה שהוא מוביל תעבור גם אם הדבר ידרוש חקיקה.