סקר ראשון מאז חידוש התהליך המדיני: הליכוד עולה ל-33 מנדטים, יש עתיד מאבדת גובה ל-14

יאיר לפיד ממשיך לאבד תמיכה על רקע הגזירות הכלכליות - ונתניהו גוזר קופון ■ גם מפלגת העבודה שהתאכזבה מתוצאות הבחירות רושמת עלייה וזוכה ל-18 מנדטים ■ פרשנות: יש שלום, אין עתיד / לילך ויסמן

התהליך המדיני עושה טוב לשתי המפלגות הגדולות שסבלו מירידה בבחירות האחרונות: אחרי חודשים ארוכים שבהם התייחסה המערכת הפוליטית לליכוד ביתנו כאל לא רלוונטי, מחזיר השיח המדיני את מפלגת השלטון למרכז הזירה הפוליטית. מסקר מכון רפי סמית שנעשה עבור "גלובס" עולה כי לו היו מתקיימות הבחירות עכשיו היה הליכוד-ביתנו זוכה ב-33 מנדטים. גם מפלגת העבודה שהתאכזבה מתוצאות הבחירות רושמת עלייה וזוכה ל-18 מנדטים.

בסקר, שהוא הראשון שנעשה מאז חידוש המגעים עם הפלשתינים ולאחר אישור תקציב המדינה בכנסת בקריאה שניה ושלישית, מאבדת יש עתיד חמישה מנדטים מאז הבחירות ויורדת לשפל הגדול ביותר מאז הוקמה. לשר האוצר צריך להידלק פרוז'קטור אדום: מדובר במגמה שנמשכת שכבר כמה חודשים. אם בחודש מאי האחרון זכתה יש עתיד ל-30 מנדטים בסקר סמית/גלובס, ביוני כבר היו לה רק 18 וביולי נותרו רק 14 מנדטים. מצביעי לפיד מאוכזבים. הם עוזבים וחוזרים הביתה לעבודה, למרצ, ולליכוד. ריבאונד לליכוד והעבודה, אופסייד של לפיד.

מגמה הפוכה במרצ, והמפלגה מזנקת ל-10 מנדטים, הבית היהודי של נפתלי בנט בסטגנציה וזוכה ל-13 מנדטים, וקדימה? היא כבר לא קיימת. המפלגה שרק לפני שנה עוד החזיקה ב-28 מנדטים, לא עוברת את אחוז החסימה.

שרת המשפטים, ציפי לבני, שוושינגטון והמשא ומתן החזירו לה את הצבע לפנים, עדיין לא נהנית מפרי עמלה. הציבור עדיין לא מפנים את הובלתה את התהליך המדיני והתנועה זוכה ל-3 מנדטים בלבד.

נתניהו רוצה שלום

סקר סמית/גלובס בדק גם האם הציבור סבור שכוונותיו של נתניהו רציניות. שהוא באמת חותר להסכם שלום. מעל למחצית מכלל הציבור היהודי (54%) חושב שבנימין נתניהו רוצה להגיע להסכם שלום עם הפלסטינים, לעומת רק 32% שחושבים שאבו מאזן רוצה להגיע להסכם עם ישראל.

בקרב אלו שציינו שנתניהו רוצה להגיע להסכם שלום, רק 25% ענו שהוא גם מסוגל להגיע אליו, בעוד ש-3 מכל 4 ציינו שלא מסוגל למרותו רצונו. תמיכה דומה נמצאה בקרב אלו שציינו שאבו מאזן רוצה להגיע להסכם שלום: 28% ציינו שמסוגל ו 72% - שלא מסוגל.

בקרב מצביעי הליכוד ביתנו בבחירות האחרונות לכנסת, 70% ציינו שבנימין נתניהו רוצה להגיע להסכם שלום (מתוכם 27% חושבים שמסוגל ו 73% - שלא מסוגל). באשר לאבו מאזן: האחוז שציינו שהוא לא רוצה להגיע להסכם שלום עם ישראל גבוה יחסית בקרב הציבור הדתי והמסורתי (67% ו- 60% בהתאמה) ובקרב בעלי השקפת עולם ימין (76%). בקרב מצביעי הליכוד ביתנו בבחירות האחרונות לכנסת 71% ציינו שאבו מאזן "לא רוצה".

כמחצית (סביב 50%) ממצביעי המפלגות הבאות יש עתיד, העבודה, התנועה ומרצ חושבים שאבו מאזן כן רוצה להגיע להסכם שלום. רק בקרב מצביעי מר"צ מחצית מאלו שציינו ש"רוצה" חושבים שהוא גם מסוגל לעשות זאת, בעוד שבקרב מצביעי המפלגות האחרות רובם ציינו שלא מסוגל למרות הרצון.

לסקר המלא ולפרשנות - לחצו כאן