מניות לוהטות שעולות ביוקר

עם ישראל מאוהב בקניונים. על הדרך נשחקים עסקים קטנים

שוק הקניונים במדינת ישראל נשלט ביד רמה על-ידי צמד החברות הציבוריות מליסרון ועזריאלי , המחזיקות יחדיו בקצפת של מרכזי המסחר מדן ועד אילת.

זרועות התמנון של חברות אלה, הפרושות על פני כל רחבי המדינה, מאפשרות להן עמדת מיקוח יוצאת דופן אל מול השוכרים, והופכת את מערכת היחסים בין השוכרים הבינוניים והקטנים לקניונים עצמם ללא סימטרית.

די לבחון את תוצאותיהן הכספיות של צמד חברות הענק הללו כדי ללמוד שהקניונים הגדולים במדינת ישראל הפכו לתרנגולות המטילות ביצי זהב, ומשנה לשנה הרווחיות ממשיכה לצמוח. הציבור הישראלי מאוהב בקניונים ותופס אותם כמקומות בילוי מועדפים, ובכך הוא מצייד את הנהלות הקניונים בכוח מיקוח יוצא דופן אל מול השוכרים.

מחירי המניות של מליסרון ועזריאלי זינקו ב-33% ו-16% בהתאמה מתחילת השנה וזוהי הוכחה כי ציבור המשקיעים מבין היטב את העמדה העסקית המשופרת של שתי אימפריות הקניונים של המדינה. מדובר בחברות שהן מכונות לייצור מזומנים, שמגייסות חוב במחירים מגוחכים בשל הפרופיל הפיננסי האיתן שלהן. לפיכך, קשה לעלות על הדעת תחרות ארצית טבעית שיכולה לצמוח להן ללא התערבות אינטנסיבית של הרגולטור.

לטפל בריכוזיות בענף הקניונים

באחרונה נשמעות מכל עבר טענות קשות לגבי מחירי השכירות הגבוהים בקניונים הגדולים.

אמנם, אך טבעי הוא כי השוכרים יחתרו לשפר את התנאים המסחריים שלהם ביחס למשכירים באמצעות הפעלת לחץ ציבורי, אולם נראה כי הפעם לא זה המקרה. כאן ישנו פער אדיר בין הביצועים העסקיים של המשכירים לבין הביצועים העסקיים של השוכרים.

הממונה על ההגבלים העסקיים זיהה לא מכבר את הבעייתיות בענף והחל בפעילות אקטיבית למניעת המשך צמיחת החברות הללו בשוק הקניונים. אולם לפני כן הוא תרם להקטנת התחרות, כשאישר את מיזוג מליסרון ובריטיש ישראל תחת מגבלות מסוימות.

אנו סבורים כי לא די בהגבלות על ההתפשטות של שתי החברות הללו, ויש לטפל בריכוזיות בענף הקניונים בנחישות רבה יותר, במטרה לתרום להפחתת יוקר המחיה בישראל ולהגן על העסקים הקטנים והבינוניים המצויים בעמדת נחיתות מובנית מול מליסרון ועזריאלי.

גורם מרכזי ביוקר המחיה

מבלי להפחית ולו במעט מכישורי הייזום והניהול של בעלי הקניונים הגדולים, נראה כי מי שמממן את הפריחה של אימפריות הקניונים הם אותם שוכרים ויחד איתם הציבור הרחב, פעם אחת בכובע הלקוח הנאמן ופעם שנייה באמצעות כספי הפנסיה.

כאשר סוגיית יוקר המחיה עולה לדיון ציבורי, מפנים הצרכנים, במידה רבה של צדק, אצבע מאשימה לעברם של עסקים הגובים מהם מחירים מופקעים.

ואולם את בעלי הקניונים, האחראים במידה רבה ליוקר המחיה הגבוה, הציבור הרחב לא מאשים, ובכך הוא מותיר את מלחמת ההתשה עם אימפריות הקניונים לבעלי העסקים, שלהם ברוב המקרים כוח מיקוח מוגבל.

אם אנו חפצים לצעוד צעד משמעותי נוסף לטיפול בבעיית יוקר המחיה, יש לפעול להקטנה דרמטית של הריכוזיות בשוק הקניונים המקומיים.

ללא ירידה מהותית במחירי השכירויות שם, וכל זמן שהציבור הישראלי צובא עליהם בהמוניו, אנחנו נמשיך לשלם ביוקר, והעסקים הקטנים והבינוניים יתקשו לשרוד.

* הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.